Heisan sMac.
Umiddelbart kan vi stryke både 1.1 & 2.1 fra lista rett og slett fordi du nevner ordet oppgradering sammen med tidsperspektivet 4-5år.
Jeg har en MacPro fra 2008 (3.1 - 2 stk 3 GHz Xeon) som gjør det den skal. Denne er oppgradert et par ganger med ca 10.000.- i tillegg til de ca 45/50.000 den kostet ny. I dag får jeg nok til bussen hjem om jeg selger den (en smule overdrevet).
Å kjøpe nytt er alltid best med tanke på oppgradering, men etter en rask SSD et bra skjermkort og 16GB minne kan jeg ikke finne andre akutte behov hos meg selv og mine 5GB+ FinalCut prosjekter. Alt kan selvsagt gå raskere men man må se det i forhold til inntjening, økonomi osv.
Det beste du kan gjøre er å sette deg et budsjett og prøve å finne den beste dealen for det. Selvsagt med noen minimums grenser som SSD, 2GB+ skjermkort og 16GB minne. Desto flere CPU'er desto raskere rendring av video osv. Erfaringsmessig er det kjedeligste jeg må vente på rendring av video og der er det enorme forskjeller på 1-2 CPU'er, så gå heller for 2 kjappe Xeno'er en 1 av nyere dato.
Du bør legge av 5-10.000 med trykket øverst

for en ok løsning.
Lars.