Pikslete "bar" ved boot av Mac Pro

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Pikslete "bar" ved boot av Mac Pro

Innleggav krsk0 » fre 20.01.2017 22:20

Heisann,

Det har dukket opp et litt rart problem med min 2013 Mac Pro. Ved boot dukker denne “baren” opp på mitt Cinema Display:
Bilde

Den vises i ca. et sekund før skjermen blinker sort og jeg ikke ser noe til problemet igjen før ved neste omstart.

For å se til at problemet ikke er tilknyttet mitt Cinema Display koblet jeg maskinen til en annen skjerm via HDMI. Her synes ikke den pikslete baren, men bootscreen blir helt rosa i, om jeg ikke husker helt feil også ca. 1 sekund. Denne skjermen er vanligvis koblet til en annen 2013 Mac Pro som booter på helt vanlig måte, uten rosa skjermer eller pikslete barer.

Jeg har hatt maskinen på service, hvor de visstnok ikke klarte å gjenskape problemet, men byttet på grunnlag av min beskrivelse et av skjermkortene (såvidt jeg forsto driver et av skjermkortene GUI), uten at dette løste problemet.

Sålenge problemet begrenser seg til dette er det forsåvidt ikke noe stort problem (ok, jeg skal innrømme at det faktisk irriterer meg litt ;)), men dersom det er et symptom på et problem som plutselig kan utvikle seg vil jeg heller fikse det ved leilighet nå enn midt i deadline.

Noen som har en idé om hva det kan være?

Tusen takk!
medlem i 184 måneder
 

Re: Pikslete "bar" ved boot av Mac Pro

Innleggav MCSE » ons 25.01.2017 16:39

Heisan.

Problemet du beskriver er noe jeg har dumpet borti innimellom. Fenomenet kan forsvinne av seg selv, bli sterkere eller konstant. Det jeg gjorde da jeg fikk dette for ca10år sia var å bytte skjermkabel, flytte litt på skjermen og gjøre solskjermingen bedre.

De tipsene jeg fant på den tiden:

* Flytt skjerm tilbake der den sto, om den er flyttet. (forstyrringer, strøm magnetisme etc)
* Bytt skjermkabel - den du har kan være sliten.
* Pass på at rommet ikke blir for varmt.
* Minnet på Mac'en kan i noen tilfeller forårsake pixelering på skjermer (er den oppgradert eller byttet)?

MVH.

Lars..
medlem i 165 måneder
 

Re: Pikslete "bar" ved boot av Mac Pro

Innleggav krsk0 » tor 26.01.2017 6:32

Mange takk for svar.

Nå er ikke skjermkabelen til Cinema Display den enkleste å skifte, men tror du ikke det er lite trolig at skjermen er problemet ettersom noe lignende skjer på en annen skjerm (rosa bootscreen)?

Problemet dukket ikke opp etter flytting av skjerm eller maskin, men både maskin og skjerm har vært flyttet både frem og tilbake siden uten at dette endret noe.

Har ikke byttet eller oppgradert minne.
medlem i 184 måneder
 

Re: Pikslete "bar" ved boot av Mac Pro

Innleggav iSkf95 » søn 05.02.2017 23:00

Hei!

Vet ikke om det er samme problem, men likner på problemer jeg hatt med min Macbook Pro retina 2015, 13". Jeg har hatt grafiske feil ved innlogging. Veldig varierende grad. Vedlagt bilde er ekstremtilfellet. Tekniker ved Eplehuset jeg var hos hadde et liknende tilfelle med en annen maskin. Eplehuset klarte ikke fikse problemet etter to forsøk, så jeg har hevet kjøpet og kjøpt ny maskin.

http://tinypic.com/r/2ytwa2o/9
medlem i 152 måneder
 

Re: Pikslete "bar" ved boot av Mac Pro

Innleggav krsk0 » man 06.02.2017 18:20

Takk for svar. Får ikke opp bildet ditt på TinyPic, men da høres det kanskje ikke så lovende ut for min del heller.

Edit: Fikk opp bildet nå.
medlem i 184 måneder
 

Re: Pikslete "bar" ved boot av Mac Pro

Innleggav Morse » man 06.02.2017 22:33

And then?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Pikslete "bar" ved boot av Mac Pro

Innleggav krsk0 » man 06.02.2017 23:53

Morse skrev:And then?


...we give up? ;)

Feilen er som man kan se ikke identisk, men symptomene (inkludert at det tydeligvis er vanskelig å reparere) virker å være av de samme. Nå har riktignok mitt problem kun fremkommet på den sorte (tidligere grå) bootscreenen, og ikke på innloggingsskjermen (eller etter innlogging).
medlem i 184 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron