Ditt mac mini mediasenter!

Diskusjon rundt Apples iMac

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav johnnygrandis » man 03.01.2011 12:29

Nicho, hva er det du ikke hører forskjell på ?

Har du bootet maskinen inn i 64 Kernelen ?

På lik linje med Kernelen skal det jo i teorien ikke være forskjell på de forkjellige avspillere heller de er jo bit- perfect, om ikke Amarra enda har lagt inn ett "puff" i mellombassen. Såvidt jeg har skjønt er vel dette rettet på i de senere versjoner da de fleste fikk seg ett lite skår i gleden når de opplevde å finne det ut.
CA har vel forklart godt rundt akkurat det emne.
Sist endret av johnnygrandis den man 03.01.2011 12:36, endret 1 gang
medlem i 189 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav m4rius » man 03.01.2011 12:33

Jeg tviler meget sterkt på at det vil være noe forskjell på lydkvalitet i 64bits kernel kontra 32bit.

I teorien så er jo dette ren idioti.

Et gammelt ordtak er jo at "tanker kan flytte fjell", og hvis du virkelig tror at det blir bedre så blir det bedre selv om det egentlig ikke er forskjell i det hele tatt.

Og bare for å komme litt med min bakgrunn så har jeg vært daglig leder i musikk studio i snart 8 år nå, og har 20års erfaring med lyd, både studio og live.

I studio har jeg både Electrocompaniet DAC og Preamp, Genelec monitorer.

Det som gjorde den største forskjellen på mitt lydbilde var å bytte klokken i DAC'en fra 24bit til 32bit.

Når det sies så har jeg oppgradert både preampen og dacen selv, og har hørt forskjell ved hvert eneste lite inngrep.

64bit kernel vs 32bit er det ingen forskjell på.
medlem i 187 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav johnnygrandis » man 03.01.2011 13:02

Jeg tviler meget sterkt på at det vil være noe forskjell på lydkvalitet i 64bits kernel kontra 32bit.


64bit kernel vs 32bit er det ingen forskjell på.


Tror det beste er om du prøver selv og blir helt sikker er det ikke forskjell så har du jo ihverfall utelukket det helt.
medlem i 189 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav m4rius » man 03.01.2011 14:04

Kanskje litt dårlig formulert av meg, men jeg har testet det selv ja, måtte jo det etter jeg så disse postene.

"Jeg tviler meget sterkt på at det vil være noe forskjell på lydkvalitet i 64bits kernel kontra 32bit."

-Dette fordi jeg ikke har lest alt rundt det, men ser det er forskjellige meninger rundt.

"64bit kernel vs 32bit er det ingen forskjell på."

-Dette er min mening, og jeg har merket forskjell alle de gangene jeg har gjort andre forbedringer i oppsettet, men ingen forskjell her altså. Fra min side.
medlem i 187 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav nicho » man 03.01.2011 14:55

johnnygrandis skrev:Nicho, hva er det du ikke hører forskjell på ?

Har du bootet maskinen inn i 64 Kernelen ?


Jeg har enda ikke hørt forskjell på 32/64bit kernel ved å bruke Amarra 2.11
Ja, jeg er sikker på at jeg benytter 64bits kernel.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav bungum » man 03.01.2011 15:03

Jeg vet ikke hvorfor du antar at jeg ikke har prøvd. Macene mine kjører i 64 bit, men det har ingenting med lyden å gjøre.
Det skal ikke være forskjell, og det er ikke forskjell. Om det ville ha vært forskjell hadde det vært på grunn av en graverende feil i en av løsningene. Og det har vi ingen grunn til å tro.

En A/B test som innebærer at du må boote om macen (45 sek til 90 sek?) er ikke en veldig god A/B test i alle tilfelle.
medlem i 181 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav m4rius » man 03.01.2011 15:11

+1

Jeg er også veldig spent på å høre om du bruker samme maskinen, men rebooter den i 32 / 64 bit modus for å høre forskjellen. Da har du som det sies her ca 1 minutt, der du ikke hører noe. Hvis du har to identiske maskiner og booter den ene med 32bits kernel og den andre med 64bits, så er det en mer realistisk test.

Hvis ikke ( tviler på du har to maskiner, men kan ta feil ) tror jeg mer på den "tanke flytter fjell" teorien. Der du har en forventning at 64Bit låter bedre, og i dine ører etter rebooten gjør det akkurat det.
medlem i 187 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav slogmo » man 03.01.2011 15:29

Blindtest er fint.
Få noen til å boote om maskinen flere ganger og spille samme sangen.
Du må si om kernel er 32-bit eller 64-bit.
Hvis du hører forskjell burde du kunne velge rett selv ved flere reboots.
Hører du ikke forskjell eller tar feil, så er det ikke forskjell. :)

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav m4rius » man 03.01.2011 15:32

@johnnygrandis,

Er du med på en blind test ?
medlem i 187 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav nicho » tir 04.01.2011 10:44

En oppdatering i mitt oppsett:
XBMC er byttet ut med Boxee, XBMC hadde mye horisontale liunjer (blokker) ved avspilling av filmer. Dette har vart i ca en måneds tid, selv etter lanseringen av Dharma.

Amarra er for tiden byttet ut med Pure Music. Jeg liker integrasjonen med iTunes mye bedre.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav bungum » tir 04.01.2011 11:34

Jeg bruker fremdeles Plex, det var litt trøbbel med den siste versjonen i begynnelsen, men det er ordnet nå.
Hva synes du er den store fordelen med Boxee? (Bortsett fra Zebrastripene som er borte:)
medlem i 181 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav m4rius » tir 04.01.2011 11:48

Jeg også bruker siste versjon av Plex, og synes den er mye bedre en Boxee, men det er vel litt smak og behag.

Plex til iOS både for iPad og iPhone er jo også et pluss. Streame filmer fra hjemme uansett hvor jeg er i verden, og i tillegg bruke enten iPad eller iPhone som fjernkontroll til Plex :))
medlem i 187 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav bungum » tir 04.01.2011 11:59

Ja, jeg har til gode å test Plex for iPhone, tror nok mac'en i stua ikke er rask nok for transkoding. Jeg kunne jo ha lagt det inn på arbeids mac'en, men det spørs om det blir noe særlig jobbing på meg da:)
medlem i 181 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav m4rius » tir 04.01.2011 13:31

Jeg kjører dette på en Mac mini 2009 med 2GHz dual core og 1GB ram, det går helt fint.
medlem i 187 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav bungum » tir 04.01.2011 14:01

Mener å huske at min er en mid 2007 modell. Det skal nok fungere på opptil 720p.
Må ta meg tid til å teste det her en dag.
medlem i 181 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]