Ditt mac mini mediasenter!

Diskusjon rundt Apples iMac

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav johnnygrandis » fre 31.12.2010 12:06

Da ble det ny Mac Mini som musikkserver. Denne blir fast stående koplet imot 2-kanals anlegget.

* Avinstallerte alt av unødvendig programvare inkl. språk.
* Inn med AyreWAve og Pure music som avspillere.
* Av med Spotlight indeksering
* Av med Bluetooth
* Bootet inn i 64 Kernelen, satt også som default ved innlogging (lydforbedrende tweak)

Lydmessig er det blitt enda mer oppløst og det virker som om lydbildet er støvsug for partikler og ett lite slør er trukket ifra. I hovedsak er det nok booting inn i 64 Kernelen som gjør det mest positive for lyden men ser ikke bort ifra at kabling av nettverk mot Minien og optimalisert maskinvare også kan ha noe å si.
Etterhvert vil det bli installert 8Gb med Ram og en SSD disk.

Bilde


Bilde


Bilde
medlem i 189 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav nicho » søn 02.01.2011 0:17

Hei Johnny. Dette ser jo meget bra ut!
Men jeg skjønner ikke hvorfor det å starte opp minien med 64bit kernel skal ha noen forbreding på lyden? Kan du utdype dette?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav bungum » søn 02.01.2011 1:13

Johnny! Det er fint at du er fornøyd med anlegget ditt. Og at du mener at å boote med 64 bits kernel gir deg bedre lyd beviser at du har god fantasi og ikke har mistet evnen til å drømme. Og det er bra! Håper jeg ikke tar fra deg drømmene når jeg forteller deg at det er bullshit. Tro meg:) men fortsett å drømme, det er det som holder menneskeheten i gang.
medlem i 181 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav Uluen » søn 02.01.2011 4:53

Den diskusjonen kan dere bare legge død med én gang, på hificentralen er folk overbevist om at kablet (nett) versus trådløst, SSD disk og å boote til 64bit kernel er lydforbedrende når man kjører digitalt ut :rolls eyes:

Det er tilogmed en router som låter bedre enn en annen, når den frakter TCP gjennom luften :-D
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav johnnygrandis » søn 02.01.2011 11:08

Uluen og bungum hvilket anlegg sitter dere med ? og hvilke erfaringer er det dere med nevnte emne ?
Alltid morsomt med person karakteristikker bugum, selv om du burde passe litt på den sleivete måten du skriver på, Angrip gjerne emne ingenting annet !!
Og selvutnevnte eksperter på hfs som bidrar med kun negative innlegg og stiller spørsmål med andres erfaringer er jo ikke noe nytt med rimelig velkjent blant brukerne der. Ofte ser en dem en periode før de blir lei og legger årene inn. Gutter: siden jeg er i det sjenerøse hjørnet idag så kan dere sende meg en pm om hvor dere bor så skal vi se om vi ikke før ordnet med en praktisk test !

Montro hvordan superskeptikerne stiller seg til forskjeller mellom kameraer, vil det være forskjell i billedkvalitet mellom en f.eks en D300 og ett Canon kompaktkamera, vil det være mulig å skille disse fra hverandre ?

nicho du bruker vel amarra som avspiller såvidt jeg husker, sjekk ut disse trådene.

http://www.computeraudiophile.com/conte ... -and-above

http://www.hifisentralen.no/forum/index ... 631.0.html
medlem i 189 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav bungum » søn 02.01.2011 12:55

Jeg har ikke mye greie på kameraer. Men jeg vil anta at en relevant sammenligning vil være at du tror du vil oppnå en bedre billedkvalitet ved å overføre bildene til en mac som er bootet i 64 bit modus enn du vil oppnå om du overfører til en som er bootet i 32 bit modus. Hva tror du?

Om man liker at lyden er bra bruker man en DAC med en viss kvalitet, den forsynes med 1'ere og nuller, altså den digitale lydstrømmen. Hva kan et 64 bit OS gjøre med disse tallene som et 32 bit OS ikke kan gjøre?
Hva gjør en 64 bit kernel med 1'erne og nullene dine som gjør at de får en bedre kvalitet?
Finnes det en null som er bedre enn en annen null?

Jeg ser at enkelte mener at musikk streamet fra HDD er bedre enn musikk streamet fra f.eks en NAS server, til og med Amirra påstår dette, jeg tar det som et bevis på at det de driver med er heksekunst, jeg tror definitivt ikke på hekser, det spirituelle eller åndenes makt...Men jeg har stor tro på personlig overbevisning og hvordan det kan påvirke en person til å tro det meste.

Spiller det noen rolle for lydkvaliteten om man bruker Nextgentel kontra Telenor når man kjøper musikken sin online? Får man færre parkeringsbøter om man bruker rødt undertøy?

Jeg mente ikke å såre Johnny ved å påstå at han hadde god fantasi, men jeg mente det faktisk ikke ironisk. Er man fornøyd så er man fornøyd, selv om man faktisk tar feil.

Den eneste muligheten for at musikken låter annerledes med 64 bit kernel, Amarra eller en spesiell router er om det er gjort en direkte feil i enhenten eller dens drivere.

Også kan vi jo tenke litt på at nærmest all musikk produsert de siste 10 til 20 år er produsert med Pro Tools eller Logic for mac som inntil nylig har kjørt eksklusivt i 32 bit. Det er først de siste årene man har begynt å kjøre DAWs i 64 bit, og det er ikke på grunn av lydkvaliteten. 64 bit OS har ingenting med 64 bit audio å gjøre om noen trodde det, du kan lage musikk med hvilken som helst mulig oppløsning i begge modus.
Grunnen til at man kjører en DAW i et 64 bits miljø er at man får utnyttet minnet bedre.
medlem i 181 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav johnnygrandis » søn 02.01.2011 13:06

Dette er morsomt, unngå å svare direkte på mine spørsmål, dine praktiske erfaringer rundt emnet baseres tydeligvis på teori og ingen praktisk erfaring- akkurat slik forventet.
Og hvilket anlegg sitter du med ?

Vil du ha litt mer enn teori å banke i bordet med kan du som sagt sende meg en pm så skal vi ordne det såfremt du ikke bor i ingenmannsland.

Tror vanskelig du sårer mine følelser men om du gjør det skal du være den første som for vite om det.

I tillegg misforstår du kamera biten, vurder og tenkt før du trykker.
medlem i 189 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav bungum » søn 02.01.2011 13:29

Dette handler ikke om anlegg ettersom det er mac mini vi prater om. Jeg har en mac mini som mediasenter.
Du påstår at den store endringen skjer i det aller første leddet i kjeden av enheter og ettersom vi har denne enheten felles trenger vi ikke å gjøre det mere komplisert enn det og involvere hva som eventuelt skjer etterpå i systemet ditt eller mitt.
Du sier selv at endringen skjer i mac minien din. Hvilken endring er det? Hva skjer med bitstrømmen fra din mac til dac'en som gjør at lyden blir bedre?

Det var ikke jeg som penslet temaet inn på digitalt foto, men ser et bilde bedre ut på en mac som er bootet i 64 bit modus?
medlem i 181 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav johnnygrandis » søn 02.01.2011 14:07

Du missforstår foto opplegget- glem det

Enig med bitstrømmen det er enere og nullere men allikevel handler det om lyden som kommer ut av HT, ihvertfall for min egen del. jeg er helt overbevist at lyden skifter mellom de forskjellige avspillere også les. Pure Music, AyreWave og Amarra. I teorien skal det naturligvis ikke være forskjeller mellom disse, samme som 64 Kernelen -allikevel er det mange som opplever store endringer (les. audiophile endringer, ikke store for den vanlige mann) Hvorfor: skulle ønske jeg kunne gi deg en teori som gjør at jeg kunne gjøre deg tilfreds men det kan jeg ikke. Hva som jeg antar skjer er at det skjer noe med jitter støyen som muligens senker støynivået musikken. Forklaringen av den tekniske termen rundt det hele (som du sikkert vil vite) er forklart her.

Jitter in technical terms is the deviation in or displacement of some aspect of the pulses in a high-frequency digital signal. As the name suggests, jitter can be thought of as shaky pulses. The deviation can be in terms of amplitude, phase timing, or the width of the signal pulse. Another definition is that it is "the period frequency displacement of the signal from its ideal location."[citation needed] Among the causes of jitter are electromagnetic interference (EMI) and crosstalk with other signals. Jitter can cause a display monitor to flicker; affect the ability of the processor in a personal computer to perform as intended; introduce clicks or other undesired effects in audio signals, and loss of transmitted data between network devices. The amount of allowable jitter depends greatly on the application.


Jitter verdien som kommer ut etter å ha blitt kjørt igjennom en applikasjon er variende fra App til App (og vil ha effekt om hvordan prossesoren jobber) selv om bitstreamen er den samme. Hos meg er ihverfall støinivået senket og musikken fremstår som klart renere. Forvent ikke å få slike forskjeller igjennom en Tivoli radio, dette er som sagt ett Audiofilt tweak.
Om du ikke ønsker å teste dette ut i eget anlegg eller ønsker ett besøk så jeg kan få `demonstrert`dette i praksis ser jeg ingen grunn til være gå videre med dette. Teori og praksis er og har alltid vært to sider av samme sak. Forøvrig kan du lese om John Atkinson og co om hvordan de opplever Pure Music. Stereophile er vel ett av de mest anerkjente Audiophile bladene som selges.

In conversion between digital and analog signals, the sampling frequency is normally assumed to be constant. Samples should be converted at regular intervals. If there is jitter present on the clock signal to the analog-to-digital converter or a digital-to-analog converter then the instantaneous signal error introduced will be proportional to the slew rate of the desired signal and the absolute value of the clock error. Various effects[specify] can come about depending on the pattern of the jitter in relation to the signal. In some conditions, less than a nanosecond of jitter can reduce the effective bit resolution of a converter with a Nyquist frequency of 22 kHz to 14 bits[citation needed].
This is a consideration in high-frequency signal conversion, or where the clock signal is especially prone to interference.
medlem i 189 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav bungum » søn 02.01.2011 15:33

Som sagt har jeg ingen forutsetning for å si noe om forskjellene mellom de to digitale kameraene. Emnet interesser meg ikke i det hele tatt. Sannsynligvis er det stor forskjell, det er ikke det vi diskuterer.

Jitter i de fleste moderne enheter ligger et sted mellom 110 og 120 db under musikken.
Det er en høyfrekvent støy som kan nå frekvenser på opptil 1 GHz. Med tanke på at vår hørsel går til noe rundt 20.000 Hz sier det seg selv at det kan være litt vanskelig å høre for oss vanlige mennesker. Og nå snakker jeg altså ikke om billige cd-spillere fra starten av 80-tallet men om vanlige hi-fi komponenter til normale priser.

Jeg har laget en liten praktisk test for deg her. Det er en lydfil på 25 sekunder. Den starter med white noise i 3 sekunder, det høres grusomt ut så skru lyden litt ned.
Deretter kommer det en liten snutt med rolig musikk. En gang i løpet av musikken mikser jeg inn den hvite støyen på -70 db.
Altså ikke -110 til -120 db hvor jitter vanligvis ligger og heller ikke i en frekvens som ikke en gang den mest oppvakte jakthund kan oppfatte, men frekvenser som man vi vanlige mennesker kan høre.
Dette har jeg gjort for å gjøre det enkelt for deg, fortell meg hvor støyen kommer inn. Den varer i nøyaktig 3 sekunder.

http://www5.zippyshare.com/v/72358801/file.html

Det kan godt hende at du klarer det, men ville du klart det samme om den var på -110 db og innehold frekvenser opp til 1 GHz?

Jeg kan godt lage den samme filen for deg i 192.000 Hz og 32 bit.
medlem i 181 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav johnnygrandis » søn 02.01.2011 16:22

Heh ..

Les over hva jeg skriver og les gjerne Quotingen på nytt.

Sorry, ser linken uteble i tilfelle du lurer på kilden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jitter

Tester basert på hva du har laget er selvfølgelig ikke interresant så lenge jeg ikke har kontroll på hva og hvordan det er satt sammen. Det er jo meningsløst, du har jo ikke svart for deg om de tingene jeg etterspør, hvorfor i all verden skulle jeg begi meg innpå en slik test. For å tilfredstille deg !? Men nok OT, ønsker du å ta dette videre kan du starte en ny tråd, dette er vel neppe interresant for hvermannsen.
medlem i 189 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav bungum » søn 02.01.2011 16:34

Jeg kan da godt sende deg eksempelet over med og uten den hvite støyen. En enkel nulltest vil gjøre at du har full kontroll over hvordan dette fungerer. Du vil da se og høre nøyaktig hvor støyen kommer inn.
Selvfølgelig vil jeg at du skal ta denne testen, ikke for å bevise noe om meg selv, men for å bevise at din påståtte oppfatning av bedre lydkvalitet i 64 bits ikke har noe med jitter å gjøre, men at er din din overbevisning som gjør at du oppfatter lyden som bedre.

Uansett kan du jo lage testen selv, du vil da finne ut om du klarer å oppfatte et signal som ligger 110 db under musikken.

Dessuten introduseres jitter først ved konvertering fra digitalt signal til analogt (ref. artikkelen du viser til) og det er det DAC'en din som gjør og ikke macen.

Men som jeg har sagt hele tiden, om du er fornøyd med lyden i 64 bit vs 32 bit er det ikke noe galt i det. At du er overbevist om at det låter bedre er det som teller.
Om det er riktig eller ikke spiller liten rolle for deg så lenge du er fornøyd.
medlem i 181 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav Uluen » man 03.01.2011 2:26

bungum skrev:At du er overbevist om at det låter bedre er det som teller.
Om det er riktig eller ikke spiller liten rolle for deg så lenge du er fornøyd.

Det er på dette punktet så mange lydinteresserte feiler stygt.

De finner noe de mener gjør at det låter bedre og skal på død og liv tre dette nedover hodet på andre som en slags sannhet og kommer med en masse ukvalifiserte gjettinger for å forsøke å forklare hva som gjør at det låter bedre.

Nå hører jeg ikke til målemafiaen selv - jeg hører forskjell på noen (analoge) kabler - men noen IT-relaterte teorier fra lydfolket er ganske, eh, spesielle.
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav johnnygrandis » man 03.01.2011 7:44

Vel så lenge ingen av dere har prøvd ser jeg at det kan være vanskelig for dere å akseptere, slik er det ofte og det har jeg respekt for. Dere må gjerne poste inn når dere faktisk har praktisk erfaring med emnet.
Rart det der, det sitter folk med høy elektronisk utdannelse som vet at kabler ikke måler forskjellig og alt i teorien tilsier at det ikke er det men allikevel står de inne for at det er enkelt å høre betydelige forskjeller. Hvem prøver å tre over hodet hva, les 1 innlegget mitt igjen- Oiii ja her prøver jeg virkelig å tre ting over hodet ditt, yeh right.
medlem i 189 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav nicho » man 03.01.2011 9:48

OK, folkens. Dette er en tråd om hvordan vi setter opp våre kjære minier til å best mulig gjøre det vi vil av lyd/bildeavspilling. Ikke la det gli over i audioevangelisme og teknisk kverulering. ;)

Johnny: Jeg kjører Amarra 2.11 med 64-bits kernel og jeg kan ikke si at jeg hører kjempeforskjell. Det høres bra ut, det gjøre det jo "alltid" :-)

Det jeg lurer på er om det teknisk sett er noe annet som skjer med OS X og lyden med 64bits kernel? Folk snakker om lydkortdrivere, jeg bruker jo kun optisk ut - rett i Lyngdorfen min. Hvis det skal være noe anderledes i den signalprosesseringen er jeg nysgjerrig på det.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]