Ditt mac mini mediasenter!

Diskusjon rundt Apples iMac

Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav nicho » fre 13.02.2009 21:09

(oppdatert 10.12.2010)

Jeg har skrevet litt om de nye løsningene jeg bruker her: viewtopic.php?p=2206715#p2206715



[Redigert 16.06.2010]

Hei,
Denne tråden har blitt lang og full av gode erfaringer og nyttig info.
Jeg har skrevet en oppdatert post hvor jeg går igjennom litt konfigurasjon og programvare, samt bruksområder av mitt oppsett.

Posten finner dere her:
http://mac1.no/forum/viewtopic.php?p=2133843#p2133843

-Nicho

----------


Holä

Etter det jeg har forstått er det fler og fler som bruker sine mini'er til media-"maskiner" også populært kalt mediasentre.

Jeg har brukt min 2 Ghz mini til dette siden den ble lansert så og si og prøvd mye forskjellig programvare og lagringsløsninger.

Jeg tenkte kanskje vi kunne dele erfaringer og vise litt bilder av hvordan det hele er satt opp her?

Når jeg først satte opp minien ble den brukt mest til HD-filmer (MKV) litt iTunes og musikkvideoer (type vorspiel). Den ble koblet til en Sony surround reciever via optisk.

Etterhvert har tiden gått og jeg ser ikke så mye på film (mest serier egentlig), men hører mer på musikk.

Derfor har minien gått igjennom en liten rekonfigurasjon (eller formatering om du vil).

Nytt anlegg ble handlet inn og minien skulle nå servere musikk i så god kvalitet som mulig i stereo.

Tidligere hadde jeg en Drobo koblet opp samt noen LaCie quadra disker. Disse bråkte alt for mye til at jeg kunne sitte å nyte musikken. Jeg måtte flytte diskene til et annet rom (aka kontoret) og kun ha minien i stua. (hadde jeg kun vært intressert i musikken kunne jeg ha fjernet minien fra stua også og kun brukt en airport express.. men jeg ville ha videomuligheter også.)

Løsningen var å sette opp en Airport Extreme på kontoret og så koble Droboen med iTunesbiblioteket på den der. Jeg måtte nedgradere AE-firmwaren 2 versjoner for at det skulle være stabilt.

Nå fungerer det i allefall tålig bra. Desverre er ikke Airport Extreme 100% stabil så 3-4 ganger i går det ad dundas. Jeg skal forsøke å lage en kablet løsning snart.

Her er i allefall et bilde av hvordan det ser ut nå:
Bilde

Det er ikke helt ferdig møbel-vis men teknisk sett begyner det å hjelpe. Forsterkeren skal bli byttet ut med en alu-farget på mandag, samme type.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav BendikS » fre 13.02.2009 22:08

det var da et veldig fint oppsett!:) men hva er det lyngdorfen står på? fornøyd med lyngdorfen og bw høytalerne?

hvordan har du kobla minien til anlegget nå? digitalt?

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav slogmo » fre 13.02.2009 23:36

Ser ut som sortmalte lecablokker e.l.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav nicho » lør 14.02.2009 2:37

Det er helt riktig. 2 stk sortmalte pipelecaer. Jeg brukte de som føtter til et bord jeg hadde tidligere med en glassplate over. Det er planlagt å bytte de ut med et annet møbel npr jeg finner noe som passer.

Jeg er meget fornøyd! Lydkvaliteten er simpelt hen fantastisk. Slik det er koblet nå er det "selvsagt" digitalt, optisk kabel og minien er satt opp slik at den ikke gjør noe med lyden.

Man merker fort hvorvidt opptaket er dårlig eller ei. Eksempelhvis hørte jeg på Ænema albumet av Tool tidligere i dag, et album som jeg sikkert har hørt over hundre ganger tidligere. Jeg merket med en gang en helt annen klang og toneart i lyden med dette anlegget.

---


Jeg tenkte jeg kunne fortelle litt om hva slags programvare jeg bruker i tillegg.

- iTunes er selvskreven som avspiller av musikk. Jeg har en del mp3, men et voksende Apple Lossless-bibliotek også.
- Jeg bruker to scripts (fra Doug's scripts); 'Delete Selected Files' og 'Remove n Characters from front or back'
- Bowtie for å vise sangen som spilles på skrivebordet
- Boxee til videoavspilling
- VLC til det samme, men Boxee syns jeg er bedre til å takle filer som VLC ikke greier.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav Willyt » søn 15.02.2009 22:25

Jeg er i tenkeboksen selv rundt dette med mediasenter. Jeg skal ikke ha noe annet enn Mac, så tanken går til en mini (venter litt på en ny utgave...)

nicho:
Det hadde vært fint å høre litt om følgende, (som strengt tatt hører med i min def. av mediasenter):
- Kan du ta opp filmer fra TV?
- Kan du se programmer som ligger ute på nett (NRK, TV2 osv)? I tilfelle, hvilken browser/add-ons bruker du da?
- Bruker du mye tid på å få dette til å funke, eller er det i stor grad en "engangsjobb"?

Jeg har en iMac G5 (gammel type) OSx 10.4 og opplever at det fra tid til annen kreves Explorer og/eller intel-prosessor. Mac Mini'en kommer nok i hus uansett, men litt greit med en avklaring av hvilke forventninger jeg kan ha.
medlem i 231 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav nicho » man 16.02.2009 13:56

Willyt skrev:- Kan du ta opp filmer fra TV?
- Kan du se programmer som ligger ute på nett (NRK, TV2 osv)? I tilfelle, hvilken browser/add-ons bruker du da?
- Bruker du mye tid på å få dette til å funke, eller er det i stor grad en "engangsjobb"?


- Ja, men en Elgato tv-tuner til Mac går det fint
- NRK og TV3 funker utmerket. Det er kun flash og Silverlight-plugin som må installeres (TV2 web-tv/Sumo har jeg slitt med veit ikke om de tar til vettet og konverterer til Silverlight også)
- Nei, det er en engangsjobb

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav mckvakk » man 16.02.2009 15:11

Dette var egentlig ganske interessant, jeg skal flytte snart og har da fundert på åssen jeg skal plassere alle dingsene hvis jeg skal henge tven på veggen, og det der så ut som et forslag:)
medlem i 227 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav hawkiiz » man 16.02.2009 15:48

jeg har satt opp minien til tv og surround, og er egentlig kjempefornøyd. kjører miro til å se serier, itunes/spotify til musikk. men så ble nysgjerrig på HD filmer, og lastet ned batman - dark knight for å teste. (jeg har dvd'n så ingen dårlig samvittighet her)

mkv filen ble på 11gb, og maskinen klarer ikke spille av uten at det hakker akitvt.

har heller ikke fått satt det opp slik at den sender dolby digital ut. det blir bare pro logic :-[ har optisk kabel, så det burde funke, men hvordan setter jeg det opp? dette gjelder også når jeg spiller av dvd på den.
medlem i 204 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav ball » man 16.02.2009 16:11

Jeg bruker, istedet for Mac MIni, en xbox360 med Nullriver Connect360 + Airport Express for lyd. Videre har jeg en vertsmaskin hvor jeg har et ca. 200 GB stort iTunes-bibliotek. Til dette biblioteket har jeg en iPod Touch, hvor jeg har installert Remote. fungerer helt perfekt med trådløs streaming fra Powerbooken til anlegget, og trådløs kontrollering av biblioteket. Synes også Connect360 fungerer perfekt og har støtte for de fleste vanlige codecene. MKV-støtte hadde dog vært fint :-)

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav nicho » man 16.02.2009 20:53

hawkiiz skrev:j
mkv filen ble på 11gb, og maskinen klarer ikke spille av uten at det hakker akitvt.

har heller ikke fått satt det opp slik at den sender dolby digital ut. det blir bare pro logic :-[ har optisk kabel, så det burde funke, men hvordan setter jeg det opp? dette gjelder også når jeg spiller av dvd på den.


1. Mac Mini skal takle 1080P MKV-filer, bruker du VLC til å spille av? Prøv med Plex eller Boxee (sistnevnte er min anbefaling)

2. Du må stille inn i avspillerprogrammet at utsignalet skal være DTS/Dolby Digital samt at din reciever må stå på dette også :)


Jeg fikk TDAI'n i sølv/alu i dag. Matcher Minien perfekt :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav hawkiiz » man 16.02.2009 21:05

prøvde VLC men det var helt nytteløst. så prøvde jeg å spille av i Miro. det var ørlitt bedre, den stoppet ikke men hakket. boxee har jeg ikke :-P

jeg vet man må stille inn, men hvor gjør jeg det? f.eks i dvd-spiller? har optisk kabel i en 5.1 receiver. takk!
medlem i 204 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav nicho » man 16.02.2009 21:18

Hva med Plex?

Nei, du må stille det inn i de nevnte punktene jeg refererte til over.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav luftbaronen » man 16.02.2009 21:52

minhjemmekino.no/mskiste

Her er min løsning. Venter også på en ny mac mini!

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav nicho » man 16.02.2009 22:30

Hvordan syns du WD-disken er med tanke på støy når du nyter musikk?
Jeg er så kresen på det med støy at jeg syns minien "bråker" for mye innimellom! ;)

Her er et bilde av tingene slik de ser ut nå. Må bare få fjernet det grå kabelrøret og bytte det med en hvit kabelskinne..

Bilde
Sist endret av nicho den man 16.02.2009 22:51, endret 1 gang

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav quadra800 » man 16.02.2009 22:46

Hvilke erfaringer har dere med prosjektor? Blir det f.eks. glissent bilde, dårlig lys i skumret rom eller unødvendig slitsomt å sette opp?

Det var veldig fine oppsett dere hadde! :-)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Neste

Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]