Ditt mac mini mediasenter!

Diskusjon rundt Apples iMac

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav Soli » tor 12.04.2012 10:41

Torro skrev:Den nye Mini´n med AMD skjermkort støtter faktisk HDMI v1.4, og skal i teorien støtte både full 3D og HD lyd. os X har ikke disse egenskapene, men om du bruker Windows skal det vel kunne gå.

Sjekk artikkelen til http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-intel-core-i7-2600k-i5-2500k-core-i3-2100-tested/7

Hei folkens, mitt første innlegg her..

Dette gjelder alle Mac mini 2011. HD3000 støtter også 3D og HD-lyd (bitstream).
medlem i 143 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav snaix » fre 22.06.2012 19:25

Da har jeg endelig fått satt opp mitt "permanente" Mac Mini mediesenter. Har kjørt mac mini med plex koblet til tv i noen år, men har nå flyttet, og gjort enkelte oppgraderinger.
Har nå mac + 5x 2tb hd koblet opp mot en hd projektor som vises på et 90" lerret (største jeg fikk plass til) på "kinorommet" les; gjesterommet som jeg trumfet igjennom at skulle bli medierom;)
I stuen har jeg satt opp en 47" LG Smart Led Tv med plexapp så alle filmer, og serier blir streamet direkte til tv som er koblet opp mot det trådløse nettet. Dette fungerer smertefritt og grensesnittet på tven er utmerket. Lyd i stuen kommer fra et Bose T10 som jeg syntes fungerer meget bra til den prisen. Har også gått til innkjøp av en Atv3 som kun blir brukt til å streame musikk fra Itunes for øyeblikket.

Funderte litt på hvordan jeg skulle gjøre det med sortering og dl, da det er klønete å måtte starte opp prosjektoren hver gang jeg skulle laste ned noe eller sorter musikk etc, men etter et kjapt søk så kom jeg over Air Display til Ipad som er helt genialt i mine øyne. Så da blir at styrt fra pad, og slipper å surre med å dele skjerm på mcp.

Er meget happy med resultatet, deilig med en clean stue uten masse ledninger og svarte hardisker overalt. Nå trenger jeg kun å oppgradere lyden på kinorommet, kjører nå en Harmon Kardon stereo forsterker med Cabasse hifi høytalere, men satser på å oppgradere å gå til innkjøp av en reciever og nokre flere høytalere så er alt på stell.
medlem i 162 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav m4rius » søn 24.06.2012 20:10

Par ting...

Screens for iPad, iPhone ( VNC ) / hvilken som helst VCN klient for Windows / Apple Remote Desktop for Mac.... Dette for å styre Mac mini fra hvilken som helst enhet ( til og med over nettet )

Air Display er ikke et veldig bra alternativ.

WebUI web interface til uTorrent ( laste ned torrenter direkte til Mac minien uansett hvor du er i verden )

Jeg kjører selv dette oppsettet og kunne ikke tenke meg noe annet ;)

Laste ned torrenter, styre Mac mini og streame filmer fra Plex uansett hvor jeg er i verden ;)
medlem i 186 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav rattata12 » man 16.07.2012 22:24

Noen som har tips til følgende:

Plex og undertekster, hvordan legge dette inn effektivt samt hvordan sorterer du ditt biblotek? NAS, Eksterne disker, eller interne disker?
Tror dere det snart kommer ny Mac Mini med Mountain Lion release?
Skal bruke min primært til full HD streaming av filmer (rip av blu-ray, 15-40GB store), hvor kraftig versjon bør jeg kjøpe?
medlem i 173 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav m4rius » tir 17.07.2012 11:09

Mac mini med Ekstrene disker ( 4x2tb ) er det jeg kjører i hvertfall, har også installert Snow Leopard Server på den ( Lion server suger jo... )

Mac mini med eksterne disker == NAS :) ( mer eller mindre )
medlem i 186 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav Zeke1983 » man 19.01.2015 21:33

Hei!

Er litt i tenkegropa ang. å kjøpe mac mini som mediesenter.

Har hjemmekino på garasjen der jeg har en ATV3 og en AE kablet.( sistnevnte kun for trådløst nett) Jeg har en ipad air som jeg har brukt til å spille itunes via en TC på nettverket, eller så bruker jeg en macbook pro/ air.

Har i det siste irritert meg litt over hjemmedelinga på paden, den er ikke alltid stabil samt at jeg må bruke en av mac ene som "vert" for itunes.

Vurderer da å kjøpe en mac mini og kable den som et mediesenter og ha musikk og film filene lagret på denne.

Eneste minuset jeg se at jeg må bruke mus/tastatur og at dette kan være litt tungvint i en sofa..

Laster ikke ned så alltfor mye film da jeg bruker både netflix, hbo samt at jeg prøver å kjøpe endel BD enda..

Noen synspkt på dette? Tips/innspill?
medlem i 134 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav iBoy » man 19.01.2015 23:53

Jeg bruker også Mac Mini som mediesenter. Den inneholder egentlig bare et iTunes-bibliotek hvor filene ligger på en ekstern 4TB harddisk med alt av musikk og filmer.

Mus og tastatur har jeg bare liggende i en skuff for nødstilfeller der nettverket er nede el.l., ellers bruker jeg vanligvis bare skjermdeling fra min MB Pro i de tilfellene jeg behøver å gjøre noe på Mac Minien.

Som regel trenger jeg heller ikke bruke skjermdeling. Mac Minien har automatisk innlogging og iTunes starter opp automatisk, så jeg behøver ikke skrive inn noe når den starter. En Apple TV er koblet til TV-en, og vanligvis styrer jeg alt fra mobilen eller en iPad med Remote-appen.
medlem i 244 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav nicho » tor 05.02.2015 17:43

Det er helt sprøtt at denne tråden fremdeles lever etter så mange år!

Dessverre har jeg ikke noe Mac Mini mediasenter lenger, men den lærdommen jeg har fått ved å sysle med dette har nok bidratt til at det jeg har i dag fungerer så bra :-)

Til info så er det en Intel Nuc som kjører OpelELEC(kodi) med PlexBMC-plugin til mitt PLEX-bibliotek. Musikken kjøres via Sonos.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav Norgesannonser » lør 07.02.2015 17:05

Eneste minuset jeg se at jeg må bruke mus/tastatur og at dette kan være litt tungvint i en sofa..


Nei, du trenger bare å bruke en app som f.eks Remote HD som gjør at iPhone/ iPad blir trådløst tastatur og mousepad.

Jeg har brukt det i et par år, og det fungerer for meg bedre enn et stort tastatur og løs mus.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav aleksander_sk » søn 08.02.2015 13:41

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en Mac Mini til stuen, men leser mange dårlige reviews av siste versjon Mac Minier, spesielt den rimeligste. Det er nettopp denne jeg ønsker å gå for.

Vil den rimeligste Mac Mini fungere fint for videoavspilling, musikkavspilling og generell surfing? Er det noen nedsider ved denne?

Jeg har en 1TB-ekstern HD som vil kobles til så plass er ikke et stort problem.

På forhånd takk for svar.
medlem i 193 måneder
 

Re: Ditt mac mini mediasenter!

Innleggav Mumle » man 09.02.2015 13:07

Så vidt jeg kan skjønne vil den klare dette fint. Selve prosessorkraften er ikke problemet. Problemer kan dukke opp med generell surfing, fordi det er lite minne. Surfing eter minne. Men Yosemite har god minnehåndtering, og minnekomprimering, så det går bedre med Yosemite enn med gamle operativsystemer.
Hvis du vil gjøre tyngre oppgaver, redigere bilder og ha mange programmer åpne samtidig er det stor fare for at maskinen kneler. Mer minne vil hjelpe, men det må du bestille når du kjøper.
medlem i 220 måneder
 

Forrige

Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]