Hvordan gi MacMini G4 enda en sjanse?

Diskusjon rundt Apples iMac

Hvordan gi MacMini G4 enda en sjanse?

Innleggav Bjornei » fre 18.01.2013 19:53

Min MacMini G4 1,42, den aller første, har mange gode sider, og er altfor god til mange ting til å settes på mørkeloftet (oppgradert til 1 GB RAM). Jeg kunne tenke meg å plassere den ved fjernsynet i stua og primært overføre bilde- og videofiler fra min iMac annet sted i huset, men lyd må selvsagt også følge med. Det må skje trådløst (AirPort/WiFi), men Minien har ikke noe AirPort-kort. Den står liksom i skammekroken og utafor det gode selskap. Å sette opp et mediesenter med Mini er tydeligvis populært og det finnes massevis av innlegg om det, men ingen som jeg synes var dekkende for meg. De fleste skal ha større eller mindre lydanlegg i tilknytning til maskinen eller se all verdens fjensynsprogram og filmer. Hvordan enkelt og greit få inkludert denne Minien i WiFi-nettverket? Med AirPort Express, eventuelt Extreme? Eller skal det mer til? Håper noen gidder å bry seg med et aldri så lite svar.
medlem i 197 måneder
 

Re: Hvordan gi MacMini G4 enda en sjanse?

Innleggav petrus764 » fre 18.01.2013 20:40

Ser ut som noen her har lurt på det samme

https://discussions.apple.com/thread/11 ... 0&tstart=0

Som du ser er det litt mekking som må til, men det er mulig, forutsatt at du finner komponentene.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Hvordan gi MacMini G4 enda en sjanse?

Innleggav drhouse » fre 18.01.2013 22:02

Føler med deg, fordi jeg har samme 1,42 mini. Har forsøkt ulike ting for å inkludere den i det gode nettverk, men stakkaren sliter med både utdaterte programmer skrevet for en annen tid og generelle fremskritt. Noe så enkelt som å vise en moderne nettavis, er en skremmende - for ikke åsi uoverkommelig stor oppgave.

På et nostalgisk tidspunkt prøvde jeg å koble den til tven, men skjermkortet hadde tydeligvis ikke hørt om tvoppløsningen uten å bruke screenres x eller hva det nå het
Med en googlet, utdater variant av Wimp som fortsatt fungerte med ppc leverte den tryllende toner gjennom høyttaleranlegget en stund, men da hvert sangskifte tar
nesten et minutt blir bruken så som så.

Men alt håp er ikke ute, minien drømmer om å bli gjenfødt med et operativsystem som bedre verdsetter dens kvaliteter,og som ikke suger livskraften ut av den. Som støtter ppc og hvor den kan gjøre nytte for seg. Og da snakker vi selvsagt om Linux.

Lykke til med din :-)
medlem i 206 måneder
 

Re: Hvordan gi MacMini G4 enda en sjanse?

Innleggav Bjornei » lør 19.01.2013 0:31

petrus764 skrev:Ser ut som noen her har lurt på det samme

https://discussions.apple.com/thread/11 ... 0&tstart=0

Som du ser er det litt mekking som må til, men det er mulig, forutsatt at du finner komponentene.


Takk til deg Petrus764! Jeg blir igjen imponert over at det finnes folk der ute som straks har en nærmest skreddersydd link å tilby. Jeg har nå igjen lest gjennom temmelig mange innlegg rundt omkring, men som mer eller mindre er opptatt av andre problem enn det jeg gjerne ville finne ut av. En slik Mini G4 er på mange måter utdatert og lite interessant, for de fleste.

Av de forskjellige løsningene som blir nevnt i denne linken, mener jeg å kjenne igjen oppsettet for AirPort Express: Kabling mellom ruter (hos meg Zyxel P2812) og MacMini. Ser enkelt og greit ut, til forskjell fra alle de andre mulighetene som er nevnt. MacMini er jo etter hvert så mangt og jeg har vel begrunna tvil om den eldste G4 kan kobles slik. Men jeg synes jeg kan oppfatte, at det skulle kunne gå an å koble G4 til Express med en (Cat5) ethernettkabel. Denne gamle Minien blir ellers ganske funksjonell mot nettet med kabling fra ruter. Da kan det vel tenkes at ruter og Express kunne oppnå kontakt i det trådløse nettet, altså at Express blir en slags ekstra ruter kablet til Minien på den plassen jeg ønsker å ha Minien. Er det noen som skjønner noe av dette og som også kunne si meg et par sannhets ord?
medlem i 197 måneder
 

Re: Hvordan gi MacMini G4 enda en sjanse?

Innleggav Burrell » lør 19.01.2013 23:51

Det er ikke noe problem å la en express utvide et eksisterende trådløst nettverk, for så å koble Minien til denne med kabel.

Ellers er det mulig jeg har en gammel nettverkskort med antenne til en Mini liggende - tar en kikk i morgen :-)

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Hvordan gi MacMini G4 enda en sjanse?

Innleggav tomklaus » søn 20.01.2013 12:53

Jeg hadde akkurat samme MacMini stående under TV en stund. Den er ikke akkurat en kraftpakke, men fungerte fint som DVD spiller og til musikk (hjemmedeling). Maskinen ble styrt ved hjelp av Rowmote.

Et forslag: Hva med å anskaffe Apple TV å la MacMini være server? Jeg har har en gammel 12" PowerBook G4 1,5 som står i boden som server. Har rippet alle barnedvd + musikk og lagt på en 2TB firewire disk. Jeg har også kopiert HD filmer kjøpt gjennom iTunes store på annen maskin.

Ingen problem med å spille av noe dette innholdet gjennom Apple TV.
medlem i 226 måneder
 

Re: Hvordan gi MacMini G4 enda en sjanse?

Innleggav Bjornei » søn 20.01.2013 17:09

Burrell skrev:Det er ikke noe problem å la en express utvide et eksisterende trådløst nettverk, for så å koble Minien til denne med kabel.

Ellers er det mulig jeg har en gammel nettverkskort med antenne til en Mini liggende - tar en kikk i morgen :-)


Jeg kjøpte meg en Express i går, men har ikke vært like heldig med oppsettet som det etter all omtale skal være. Egen feil. Men nå har jeg omsider fått det til. Den gamle minien er nå på nett. Derfor kan jeg ikke benytte meg av tilbudet ditt om nettverkskort og antenne, men du skal i hvert fall ha takk for at du tok deg bry med å svare og ville finne fram det du har liggende.
medlem i 197 måneder
 

Re: Hvordan gi MacMini G4 enda en sjanse?

Innleggav Rillto » søn 10.03.2013 18:07

tomklaus skrev:Jeg hadde akkurat samme MacMini stående under TV en stund. Den er ikke akkurat en kraftpakke, men fungerte fint som DVD spiller og til musikk (hjemmedeling). Maskinen ble styrt ved hjelp av Rowmote.

Et forslag: Hva med å anskaffe Apple TV å la MacMini være server? Jeg har har en gammel 12" PowerBook G4 1,5 som står i boden som server. Har rippet alle barnedvd + musikk og lagt på en 2TB firewire disk. Jeg har også kopiert HD filmer kjøpt gjennom iTunes store på annen maskin.

Ingen problem med å spille av noe dette innholdet gjennom Apple TV.


Det er akkurat det som ikke går. Ingen ios 5 eller 6 enheter kan dele med osx 10.4 eller eldre. Osx 10.5 er ikke støttet på gamle ppc maskiner som G4 fra Apple.

Man må oppdatere minien til 10.5 og det sliter den med å kjøre. Itunes serveren blir treg hvis man kjører andre oppgaver i tillegg.

Alernativt må man ha Apple tv av eldre utgave.
medlem i 134 måneder
 

Re: Hvordan gi MacMini G4 enda en sjanse?

Innleggav Rillto » søn 17.03.2013 18:18

Rillto skrev:
tomklaus skrev:Jeg hadde akkurat samme MacMini stående under TV en stund. Den er ikke akkurat en kraftpakke, men fungerte fint som DVD spiller og til musikk (hjemmedeling). Maskinen ble styrt ved hjelp av Rowmote.

Et forslag: Hva med å anskaffe Apple TV å la MacMini være server? Jeg har har en gammel 12" PowerBook G4 1,5 som står i boden som server. Har rippet alle barnedvd + musikk og lagt på en 2TB firewire disk. Jeg har også kopiert HD filmer kjøpt gjennom iTunes store på annen maskin.

Ingen problem med å spille av noe dette innholdet gjennom Apple TV.


Det er akkurat det som ikke går. Ingen ios 5 eller 6 enheter kan dele med osx 10.4 eller eldre. Osx 10.5 er ikke støttet på gamle ppc maskiner som G4 fra Apple.

Man må oppdatere minien til 10.5 og det sliter den med å kjøre. Itunes serveren blir treg hvis man kjører andre oppgaver i tillegg.

Alernativt må man ha Apple tv av eldre utgave.


Ps!
Etter å ha oppdatert med mer ram kjører den fint osx 10.5.8 og itunes 10.6 slik at alt virker med nyeste ios 6 enheter.
medlem i 134 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]