Mac mini gikk i lås etter innlogging på iCloud

Diskusjon rundt Apples iMac

Mac mini gikk i lås etter innlogging på iCloud

Innleggav brolle65 » lør 15.06.2013 0:44

Satt og skulle hjelpe en kamerat i dag med noe og skulle logge inn i iCloud på min Mac mini. Fylte inn brukernavn og passord (som er det samme som appleID) og trykket enter.
Det kom da opp noe jeg desverre ikke leste godt nok men jeg registrerte at navnet på tidligere eier av maskinen sto der til tross for at den var reinstallert da jeg fikk den.

Etter det restartet maskinen og nå kommer det opp en grå skjerm der det står "Oppgi pin-koden for systemlås for å låse opp Mac-maskinen"
Jeg har aldri hatt noe passord og det har ikke tidligere eier heller og det er tydeligvis 6 siffer som skal inn der.

Har googlet masse men finner ikke svar på hvordan jeg skal løse dette.
I ren desperasjon så tenkte jeg å bare reinstallere hele maskinen men det går heller ikke. Satte i plata og tastet inn option +c-tasten som sto foreslått på nettet men da kommer det opp et hengelås der det også skal fylles ut passord. Har forsøkt med passordet til appleID men det funker ikke.

Det er jo mange kyndige folk her så jeg håper noen kan hjelpe meg :-)
medlem i 130 måneder
 

Re: Mac mini gikk i lås etter innlogging på iCloud

Innleggav omselberg » lør 15.06.2013 11:08

Hvis det kommer opp en hengelås, betyr det at forrige eier har satt et firmwarepassord (maskinvarepassord), som skal hindre at uvedkommende booter fra eksterne medier.

Søk på nettet på "firmware password" og "reset" for å finne forslag til løsninger.
medlem i 183 måneder
 

Re: Mac mini gikk i lås etter innlogging på iCloud

Innleggav Orfeus » lør 15.06.2013 11:56

Hvis Mini er nyere en 09 må den leveres til Apple med kjøpskvitering for å fjærne hovedkort pass. Tror de tar kr 1000/1500

Brukerens avatar
medlem i 141 måneder
 

Re: Mac mini gikk i lås etter innlogging på iCloud

Innleggav Master_Gismo » lør 15.06.2013 12:00

Når navnet til forrige eier dukker opp, er ikke maskinen re-satt. Det å re-installere programmene på maskinen tar bort fint lite av det som ligger inne på bruker-konto(ene).

Kanskje du får åpnet maskinen med å nullstille med en OSX DVD-plate. Eneste er vel at de fleste har ikke det til maskinene sine lengre. Går å få laget en USB-Penn, eller kanskje også via Internett…

Du kan prøve det som står på andre nederste innlegg her:
https://discussions.apple.com/thread/38 ... 0&tstart=0

Tar med litt sitering…
…"The only way to disable the password is to take your mac to a Retail Store" they say, but if they can do it we can too. We just don't know how.

The password you need if you still don't know is that 4-digit password you set when you locked the mac remotely.…


Tips til å lage bra passord som går å huske
Et langt passord kan deles opp i to eller tre med å bruke tall og/eller tegn (&%$#"_/§ beskjed blir gitt om noen tegn ikke kan brukes)
Eksempel på bra passord: tAkø8/$%7sdL

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Mac mini gikk i lås etter innlogging på iCloud

Innleggav Orfeus » lør 15.06.2013 12:32

Chippen på hovedkorten må flashes( risken for kortsluttning) eller byttes så programeres på nytt. Uten kjøpskvitering er man ganske føkdup. I "gammle dagene var ganske enkelt å ta ut en av ram brikkene og slette pass, apple var lei av dette og loddet en firmware chipp

Brukerens avatar
medlem i 141 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere