NAS til Mac Mini?

Diskusjon rundt Apples iMac

Re: NAS til Mac Mini?

Innleggav Atlet » tir 22.10.2013 13:02

Går ut fra vi snakker andre prisklasser når vi snakker DAS ?
Men som jeg starta med fungerer minien utmerka som mellomlagring.
medlem i 172 måneder
 

Re: NAS til Mac Mini?

Innleggav svar » tir 22.10.2013 13:09

De er ikke nødvendigvis noe dyrere enn en god NAS, og da tenker jeg først og fremst på de sorte Syno modellene. Det vi snakker om er flerdisk DAS, da en helt vanlig ekstern harddisk er en DAS det også, teknisk sett.

Noen eksempler på TB DAS`er:

WD My Book Thunderbolt Duo 4TB
WD My Book VelociRaptor
LaCie 5big Thunderbolt series 20TB
Promise Pegasus R4
DROBO 5D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: NAS til Mac Mini?

Innleggav Mumle » tir 22.10.2013 14:35

Hvis du ikke vil gjøre oppsettet for stort og dyrt kan du jo kikke på denne:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=782588

Den er konstruert som søsteren til en mac mini.
Rimelig og grei.

Det eneste problemet jeg kan se er med en slik løsning at den ikke har speilete disker, så hvis disken ryker har du problemer. Du trenger altså backup av viktig materiale.

Men jeg har altså ikke prøvd den sjæl. Har noen der ute erfaringer med laCies box-konsept?
medlem i 221 måneder
 

Re: NAS til Mac Mini?

Innleggav Hilde Haa » ons 30.10.2013 16:25

@DADDY: Haha ja, jeg vet - det er utrolig lett å bli revet med når det diskuteres gadgets ;)

Jeg har pauset grublingen på en mediaserverløsning et par uker siden jeg har vært bortreist, men når jeg returnerer til tråden og leser gjennom den på nytt, så blir jeg minst like rådvill som jeg var da jeg startet den! ;) Det er mange forskjellige meninger og forskjellige forslag til løsninger/oppsett.

Som den latsekken jeg er, så er det ikke umulig at jeg velger en enkel løsning med en LaCie Cloudbox eller en WD My Book Live.. altså en "leke-NAS" som sikkert mange hardcore folk her vil si ;) Jeg synes det virker som om en slik boks både vil være rimelig og dekkende for mitt behov:

-Sentral lagring av max 2-3TB mediafiler
-Streaming til ATV, iPad, MacBooks

Backup kjører jeg på en 2TB Time Capsule.

Her fant jeg en oppsummering av aktuelle leke-NAS'er, og kan ikke se annet enn at en slik en vil gjøre jobben?

http://www.pcworld.com/article/2036991/upgrade-your-home-network-with-a-media-streaming-backup-ready-nas-box.html

Noen som har erfaring med disse? :)

Brukerens avatar
medlem i 132 måneder
 

Re: NAS til Mac Mini?

Innleggav bohdi » tor 28.11.2013 22:09

Hei Hilde!

Korleis gjekk det til slutt?

Vart det handel?

Eg har sjølv stooooore kvale no mtp det samme: NAS eller Mac Mini med eksterne diskar osv. Har faktisk bestilt DS412+, men er veeeeldig usikker. Dette blant anna pga filformat (ikkje støtte for hfs+ bortsett for eksterne diskar).

:-/

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: NAS til Mac Mini?

Innleggav Hilde Haa » tor 28.11.2013 22:51

Hei Bohdi :) Jeg venter fortsatt på at Apple skal slippe en oppdatert Mac Mini. Har lenge gått og tenkt at jeg skal se hvordan den blir den nye Mac Mini - som "alle" forventer lansert i løpet av 2013 - før jeg tar en avgjørelse.. venter fortsatt :rolls eyes:

Meen, jeg har kjøpt en LaCie Cloudbok 3 TB "på si", dvs av ren nysgjerrighet ;) Har en bror som er fattig student som jeg kan gi slike ting til dersom de ikke blir som jeg har tenkt :) Ikke det at jeg er så forferdelig rik, men jeg har penger til gadgets i alle fall!

Cloudboxen kom i går, og foreløpig har jeg stort sett bare fått tid til å sette den opp mot Time Capsule, kopiere over film-filer og satt den opp mot Apple TV'en. Og den funker :) Men det er jo bare en liten del av alle funksjonene. Det blir vel mer utforsking i helga - gleder meg!

Så får vi se om det blir leke-NAS (Cloudbox), ekte NAS eller Mac Mini til slutt :)

Brukerens avatar
medlem i 132 måneder
 

Re: NAS til Mac Mini?

Innleggav bohdi » fre 29.11.2013 0:51

Now there's an option ;)

Skal lese om denne før eg bestemmer meg, men ser kanskje i at det vil bli for mykje styr med eit "ekte" NAS i Mac familien i huset her…

Ein av dei større bekymringane eg har mtp Synology og dei andre dyra i hakkebakkeskogen som leverar slike NAS løysningar er at det ikkje kan køyre HFS+. Dette gjer at sjølve OS X ikkje klarar å fungere slik som det er meint å gjere. Dette er Extended File Attributes og vil skape problemer.

Sjølv om eg har lyst på eit slikt NAS også ut frå andre funksjonalitetar som ligg der, så trur eg kanskje at ein dedikert macmini med ein slik sak hengande på seg kan vere eit bra alternativ. Så får eg heller kjøpe ein ditto svær disk for å ta backup av den igjen. Blir liksom som slike russiske Matruska-dukker dette :bitchin:

Keep me posted mtp korleis du likar den boksen - hadde ikkje høyrd om den før du posta - så tusen takk for det :)

Dette ser VELDIG bra ut etter mitt skjønn (editert melding ca 15 min etter fyrste skriveri) - virkar den opp mot AppleTV utan at denne må vere mikla med? Eller brukar du library via iTunes på ein eller annan mac?

ps - kva butikk har du bestilt frå?

(huff - no føler eg at eg masar… sorry - vart berre engasjert ;) )

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: NAS til Mac Mini?

Innleggav svar » fre 29.11.2013 1:24

bohdi: Hva filsystem en NAS kjører har ikke veldig mye å si, da klienter ikke snakker direkte med filsystemet uansett.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: NAS til Mac Mini?

Innleggav Creksen » fre 29.11.2013 12:35

Asustor er på markedet nå med NAS med hdmi utgang som kjører XBMC. Der får du satt opp i RAID. Leker selv med tanken å kjøpe en siden jeg trenger mer lagring.
http://www.asustor.com/product?p_id=20&lan=en#
medlem i 166 måneder
 

Re: NAS til Mac Mini?

Innleggav Hilde Haa » fre 29.11.2013 20:29

@ Bohdi: Ikke noe mas det vettu - bare skøy med litt gadget-entusiasme :)

Jeg kjøpte den hos komplett.no. Min Apple TV er av generasjon 2 så den har jeg jailbreaket, og det gir jo litt mer fleksibilitet. Jeg har installert en tredje-parts mediaspiller-software fra FireCore, og den gjenkjenner Cloudbox'en direkte når jeg går inn i settings for denne mediaspilleren. Der kan jeg linke opp aktuelle film-foldere fra Cloudbox og sette som favoritter for enkel browsing og avspilling. Og avspilling skjer direkte, uten involvering av en Mac.

Om du har en jomfruelig Apple TV, så forstår jeg det slik at du da legger iTunes-biblioteket på Cloudbox'en, og så peker du iTunes mot den aktuelle folderen. Deretter kan du spille av filmer og musikk på AppleTV på vanlig måte. Jeg tror ikke du i det tilfellet kan spille av media-innhold direkte fra Cloudbox til AppleTV uten å ha en åpen Mac med iTunes som "mellom-mann".

Jeg ser riktignok at det i litt korte ordelag på LaCies supportsider sies at Cloudbox kan settes opp til å være en iTunes server (og det høres jo ut til å muliggjøre en mer selvstendig modus med direkte streaming til Apple TV), men har ennå ikke fått klarhet i hvordan det faktisk gjøres og hva det konkret innebærer. Supportsidene er litt for generelle og knappe, så det blir nok litt spaning på diverse forum for å prøve å finne ut av det..

Men håper jeg likevel kunne bidra med litt oppklaring.. :)

Kanskje noen med mer kjøretid på Cloudbox kan gi tips her? :)

Brukerens avatar
medlem i 132 måneder
 

Re: NAS til Mac Mini?

Innleggav bohdi » lør 07.12.2013 12:47

Hei!

Kort oppdatering etter at eg har hatt LaCie CloudBox i hus nokre dagar. Trur nok denne kunne fungert - og det gjer den forsåvidt også. Men, til "mitt bruk" så er eg usikker.

Den dukkar opp som eit nettverksvolum, og det er lett å drag-droppe og bruke den, men hastigheiten (trådlaust über alles her) er ikkje til å skryte av.

I tillegg ser eg at det er ext3 på den, og dette er heller ikkje slik eg "antok" iflg det eg kunne lese meg til før eg bestilte.

4TB lagring til ein billig peng er det dog.

Er i tenkeboksen på om eg kanskje må gå for ein dedikert MacMini med ein eller to større diskar med thunderbolt / firewire 800 dinglande bak. Er merkeleg dette - at det ikkje lar seg oppdrive "skikkelege" boksar som ein kan stappe diskar inni og formattere med HFS+ og sette i raid.

Skal prøve litt til før eg gjer noko vidare, men det kan bli retur av LaCien og kjøp av MacMini (som iflg MacRoumours er i slutten av cycle, og ein bør vente …)

Hepp

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: NAS til Mac Mini?

Innleggav Hilde Haa » lør 07.12.2013 14:51

Ja, jeg er også ganske gira på en Mac Mini, men lurer også på om jeg er litt redda av at den nye versjonen ikke er lansert ennå - i den betydningen at jeg hadde sikkert brukt (alt for) mange tusenlapper på en ny Mac Mini og eksterne harddisker OM den hadde blitt lansert i høst. Det er nok sunt for meg å holde igjen litt på pengeoverføringene til Apple en liten periode nå! :rolls eyes:

Det er enkelte begrensninger i Lacie Cloudbox-løsningen, det ser jeg absolutt, men hastigheten er null problem hos meg. Alt trådløst her også, unntatt koblingen mellom Cloudbox'en og Time Capsulen. Har brukt den til video- og musikkavspilling og alt flyter helt glatt uten noen problemer.

Får se om jeg klarer å holde meg til Cloudboxen en stund i alle fall ;)

Brukerens avatar
medlem i 132 måneder
 

Forrige

Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]