Litt generelt om mac mini

Diskusjon rundt Apples iMac

Litt generelt om mac mini

Innleggav mactiss » søn 03.11.2013 13:50

Hei,

Vurderer å selge min ganske kraftige selvbygde pc til fordel for en mac mini pga plass mangel, da det kommer et nytt familiemedlem snart.

Første spm, jeg har en slik skjerm ettersom jeg rdigerer endel bilder http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=744051

Vil denne fungerer like fint på en mac mini som på min windows pc eller må jeg kjøpe apple skjerm?

Ettersom jeg redierer endel bilder, bruker i dag Adobe Lightroom, men da er det kanskje mest aktuelt å gå over til Aperture, skal vel være tilsvarende god etter hva jeg har skjønt.
Veldig greit å ha en del ram når en jobber med slikt, har i dag 16gb ram.


Hva er mulig å selv gjøre på en mac mini, kan jeg foreksempel bestille en med 4gb ram å sette inn 12 til selv for en billigere penge?

Kan jeg bestille snurredisk å sette inn ssd selv?
medlem i 128 måneder
 

Re: Litt generelt om mac mini

Innleggav LCD » søn 03.11.2013 15:03

Hei

Om skjermen din har følgende mulighet for tilkobling bør den kunne brukes da det er forskjellige adaptere å få kjøpt med overganger

Sakset fra Apple sine spesifikasjoner
Thunderbolt digital videotilkobling
* Standard Mini DisplayPort-tilkobling
* DVI-tilkobling med Mini DisplayPort-til-DVI-adapter (selges separat)
* VGA-tilkobling med Mini DisplayPort-til-VGA-adapter (selges separat)
* Dual-link DVI-tilkobling med Mini DisplayPort-til-Dual-link DVI-adapter (selges separat)

Vedrørende Aperture og Lightroom er det sånn hipp som happ og er mer om hva du er vant med og hva som passer deg best
Så fortsett gjerne med Lightroom om du ønsker det
Har du brukt Lightroom og er vant med det er det vel det nærmeste å bruke på Mac også
Jeg har både Lightroom og Aperture på Mac , men jeg bruker nå kun Aperture
De som favorisere det ene prog over den andre er bare "fans"

Hukommelse og HD/SSD kan du kjøpe der det passer deg best og du klarer også å sette det inn selv om du ikke har 12 tommeltotter
Her kan du titte litt på hvordan det kan gjøres
http://www.ifixit.com/Device/Mac_Mini
Også hvilken deler du trenger for å sette inn 2 stk HD i maskin om det er ønskelig
http://www.ifixit.com/Mac-Parts/Mac-min ... te-2012%29

Lykke til
medlem i 148 måneder
 

Re: Litt generelt om mac mini

Innleggav mactiss » man 04.11.2013 21:04

Mange takk for svar :-)

Da kan en utføre det meste som på en annen pc med tanke på å bytte komponenter. En får kanskje ikke byttet til en kratigere CPU eller GPU? Men ellers kan en gjøre noe med det meste annet?

Hvordan er mini mac med tanke på varmgang og støy?
medlem i 128 måneder
 

Re: Litt generelt om mac mini

Innleggav tiboine » tir 05.11.2013 0:43

det eneste du kan bytte på er minnet. maks 16GB. ikke bland sammen minnebrikker fra forskjellige produsenter. det kan bli ustabilt. Jeg kjøpte mine hos komplett.

har en 2.6ghz i7 2012 modell. den sitter på pulten ved skjermen, og jeg hører den hele tiden. støyen er av den behagelige typen, om man kan kalle støy det. den oppleves aldri varm de få gangene jeg har kjent på den.

Som LCD skrev, hipp som happ om du bruker lightroom eller aperture. bruker selv lightroom da jeg brukte PC før. har testet ut Aperture, men den virker bare forvirrende. og siden det gjør stort sett det samme som lightroom, så har jeg ikke giddet å sette meg inn i det. Og vil heller ikke låse meg til mac-only software.

å bytte ut harddisk nr 1 er visstnok ganske lett. men om du skal ha to, så må du skru opp hele maskina. mulig det kan gå utover garanti. ikke sitér meg på det :)

jeg valgte 1TB fusion drive. selv om det var overpriset. mest for at jeg trengte en oppegående maskin fort, og at jeg ikke orka å skru mtp (mulig) garantitrøbbel. Men blir nok å bytte ut 128GB SSD´en med en 512 etterhvert.
medlem i 150 måneder
 

Re: Litt generelt om mac mini

Innleggav svano » tir 05.11.2013 1:14

Skal du ha Mac mini ville jeg ventet litt. Dagens modell begynner å bli "gammel" og har status "ikke kjøp" i macrumours kjøpsguide.

Ang. Aperture vs Lightroom vil jeg si at Lightroom er bedre i bruk og funksjoner (og jobber bedre med andre Adobe-programmer), mens Aperture vinner på pris (vet ikke om win-lisensen din på Lightroom lar seg overføre til Mac, men om den gjør det er ikke pris en faktor).

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Litt generelt om mac mini

Innleggav njadve » tir 05.11.2013 10:21

Når det gjelder Aperture vs. Lightroom så er det sikkert likegyldig hva du bruker, men siden du allerede bruker Lightroom vil jeg tro det er langt enklere å fortsette med det. Da er det bare å flytte biblioteket og fortsette der du slapp med alle tags, metadata og tidligere endringer du har gjort. Å bytte løsning er ikke nødvendigvis fort gjort...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Litt generelt om mac mini

Innleggav mactiss » tir 05.11.2013 21:14

Takk for flotte og opplysende svar :-)
medlem i 128 måneder
 

Re: Litt generelt om mac mini

Innleggav iLarsk » tir 12.11.2013 10:34

Fortsett å bruke LR, du trenger ikke egen "maclisens"
Kopierer du over LR catalog + bilder osv til en ekstern disk som mac'n kan bruke(les/skriv), så er du klar til bruk så fort du har installert LR på den nye mac'n.
medlem i 152 måneder
 

Re: Litt generelt om mac mini

Innleggav mactiss » søn 23.03.2014 14:57

Har ennå ikke byttet ut min stasjonære med en mac mini. Kjøpte en mac book pro for en tid siden og er veldig fornøyd med "apple".

Som jeg skrev tidligere her så vurderer jeg å bytte ut min relativt kraftig selvbygde pc med mac mini i første omgang pga av størrelsen, men også er det litt dumt å ha både Win og mac OS, tror jeg hadde lært meg bedre mac om jeg kun brukte det.... Men så til spørsmålet. Jeg driver en god del med bildrdigering så trenger en kratfig sak. De som skal kjøpe "stasjonær pc/mac" er mac mini et godt alternativ eller er feks imac kraftigere?
medlem i 128 måneder
 

Re: Litt generelt om mac mini

Innleggav njadve » søn 23.03.2014 15:09

iMacen er vel i teorien marginalt kjappere, men om du merker det i praksis har jeg vanskelig for å tro. Jeg ser det skiller cirka 2000 poeng i geekbench mellom høyeste Mini og høyeste iMac.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Litt generelt om mac mini

Innleggav mactiss » søn 23.03.2014 15:40

Vil det si at om en setter opp en mini mac, topp specet, så vil denne være fullt på høyde med andre «stasjonære» pcer, da bortsett fra videokortet kanskje?

Nå ser jeg at det er kommet en mac pro, som sikkert er en del kraftigere, etter prisen å dømme. Men før denne kom, var det da mac mini som var den kraftigste «stasjonære» pc fra apple?
medlem i 128 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron