SSD kit til Mac mini

Diskusjon rundt Apples iMac

SSD kit til Mac mini

Innleggav onan » ons 27.11.2013 14:26

Jeg tenker å oppgradere min Mac Mini (late 2012) med SSD. Regner med at jeg trenger et SSD-kit. Har funnet dette på iFixit.com, men det blir da veldig lang leveringstid.

Noen som vet om noen Norske nettbutikker (eller evt. butikker i nærheten av Oslo-Drammen) hvor man kan få tak i dette til en ok penge? Alternativt, utenlandske sider eller eBay-selgere med rask leveringstid.

Jeg tenker å kjøpe enten en Intel SSD (pga. god erfaring med stabilitet og kvalitet) eller Samsung SSD 840 EVO 250GB (pga. god ytelse). Jeg tar gjerne imot innspill og erfaringer her også :-).
medlem i 226 måneder
 

Re: SSD kit til Mac mini

Innleggav Valotunk » ons 27.11.2013 15:44

Er planen å erstatte nåværende harddisk med SSD, eller vil du sette inn en SSD i tillegg?

Dersom det er sistnevnte som er aktuelt trenger du et monteringssett.

Da anbefaler jeg Data Doubler Kit fra OWC til 30 dollar inkludert de rette verktøyene. De gangene jeg har bestilt derfra har det som regel tatt rundt en uke før jeg har mottatt varene.

http://eshop.macsales.com/item/OWC/DIYIMM11D2/

Forøvrig ville jeg uten tvil valgt Samsung 840 EVO. Uslåelig på kombinasjonen pris/ytelse/stabilitet/pålitelighet. Intel har noen gode modeller, men også noen ikke fullt så vellykkede.

Samsung 840 EVO 250GB får du for rundt 1150,- kroner i dag.

OWC sender med en fin guide hvordan du gjør jobben og de har også videoer på nett. Følger du disse instruksjonene tar jobben 20-30 minutter.
medlem i 198 måneder
 

Re: SSD kit til Mac mini

Innleggav Afrostotiles » ons 27.11.2013 16:40

Som Valotunk skriver så antar også jeg at du skal ha to hdd i maskinen?
Du trenger altså ikke monteringssettet dersom du bare skal bytte ut hdd som allerede er i maskinen med en ssd. Da er det bare å få ut hdd, skru av ramma, sett ramma på ssd og sett hele sulamitten tilbake. Mer fullstendige guider får man på ifixit.com og generellt på interwebben ;)
Jeg selv har bestilt dette kittet fra ifixit.com og fikk sakene på døra i underkant av en uke. Litt kjipt at prisen akkurat overstiger tollgrensa, så blei en hundrelapp-ish til statskassa.

Om min build: valgte å montere en ekstra disk i maskinen, en ssd, og la den gamle hdd stå i. (Jeg har samme mac mini som deg)
Jeg var interessert i å lage en egen fusiondrive, og det funka overraskende bra.
Kjøpte en Samsung 840 pro på 128Gb, var billig i vinter. Har ytelse på fusion drive på 420mb/s read og 380mb/s write, som er forbløffende bra!

Både guiden fra OWC og ifixit.com er geniale, og det var null stress å få gjort jobben med slik veiledning.
Er mange guider på hvordan man mekker egen fusiondrive, men den fra macworld.no var en fin liten sak som jeg brukte.

Fusion Drive link
medlem i 199 måneder
 

Re: SSD kit til Mac mini

Innleggav onan » ons 27.11.2013 16:59

Takk for svar.
Ja, jeg er ute etter å montere SSD i tillegg til 2TB-disken som står i.

Jeg er til info ny på MAC, så slike tips som dette setter jeg pris på :-). Jeg skal ta fusion drive til vurdering. Visste ikke at det var en mulighet engang :-P.

Hvordan synes du dette fungerer til videoredigering? Dette er nesten hovedårsaken til at jeg skal oppgradere med SSD. Dette og RAW-filer på ca. 20MB som skal etterbehandles i Lightroom.
medlem i 226 måneder
 

Re: SSD kit til Mac mini

Innleggav Valotunk » ons 27.11.2013 19:41

onan skrev:Takk for svar.
Ja, jeg er ute etter å montere SSD i tillegg til 2TB-disken som står i.


Nå ble jeg litt nysgjerrig... hvilken Mac Mini har du? Har du 2TB lagringskapasitet?
medlem i 198 måneder
 

Re: SSD kit til Mac mini

Innleggav onan » ons 27.11.2013 20:00

Valotunk skrev:
onan skrev:Takk for svar.
Ja, jeg er ute etter å montere SSD i tillegg til 2TB-disken som står i.


Nå ble jeg litt nysgjerrig... hvilken Mac Mini har du? Har du 2TB lagringskapasitet?


Den siste basemodellen med i7... Det er nok 1TB som står i. Jeg husket feil ;-)
medlem i 226 måneder
 

Re: SSD kit til Mac mini

Innleggav Valotunk » ons 27.11.2013 21:35

Aha.. det oppklarer det meste ;)

Tenkte et øyeblikk tanken om at du muligens hadde en server modell med 2 x 1TB disker og ville da i såfall ikke hatt plass til en SSD uten å fjerne en av diskene :-)
medlem i 198 måneder
 

Re: SSD kit til Mac mini

Innleggav onan » ons 27.11.2013 21:39

Er ingen servermodell, nei :-).
medlem i 226 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron