Konvertere til SSD på Mac Mini mid 2010

Diskusjon rundt Apples iMac

Konvertere til SSD på Mac Mini mid 2010

Innleggav Geir Helge » tir 03.12.2013 1:42

Jeg har en Mac Mini mid 2010 hvor HDD 500 Gb har tatt fullstendig kvelden. Siden den har gjort det ønsker jeg å benytte muligheten til å erstatte HDD med SSD. Jeg har lest et sted at MacMini fra 2010 ikke støtter SATA3. Stemmer det? I så fall - om den ikke støtter hastigheten - vil den fungere i det hele tatt? SSD-disker med SATA2 finnes i et begrenset utvalg, og med litt for liten kapasitet. Jeg ser for meg at jeg minst vil ha 250+ GB lagring. Aller helst over 300GB. Noen som har erfaringer/svar på hvilken SSD-disk/produsent jeg bør velge for å få noe som holder, og samtidig kan yte max av hva min MacMini mid 2010 kan levere.
Er det eventuelt enkle grep jeg kan gjøre med Mini'n for å få den til å yte mer på lese/skrivehastighet. Eventuelt hvordan?
(PS: Har oppgradert til 8GB RAM, så det er kun lagring som er spm...)


På forhånd, takk for innspill!

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Konvertere til SSD på Mac Mini mid 2010

Innleggav Forth » tir 03.12.2013 2:01

Du kan fint installere en SATA3 disk i maskinen din men du får uansett ikke høyere skive/lese hastighet en det chipsettet i maskinen din støtter.

Mao siden maskinen er SATA2 så får du teoretisk omtrent 300 MB/s skrive og lesehastighet. antagelig rundt 240 MB/s under reelt bruk.

Det eneste du evt kan gjøre er å kjøpe 2 SSD disker og kjøre de i RAID. Da kan du øke hastigheten, jeg mener å huske at det faktisk er plass til å sette to disker i 2010 modellen. så da er det bare en vurderingssak om du du ønsker å investere i to disker og kjøre software RAID i MacOS.

Førøvrig er det ikke spesiellt vanskelig å åpne en macmini og bytte disken selv, et kjapt google søk vil gi deg nødvendig veiledning og bekreftelse på om maskinen din støtter to disker :)

Når det gjelder produsent og modell er det ikke så farlig mtp SATA2 chipsettet ditt. alle SATA3 SSD disker vil yte over skrive/lese hastigene som støttes uansett.

Jeg har ofte gått for Samsung eller Intel SSD disker da jeg alltid har opplevd de som solide og høy kvalitet. Vedr størrelse så kjøper du rett og slett etter behov og lommebok :)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Konvertere til SSD på Mac Mini mid 2010

Innleggav Geir Helge » tir 03.12.2013 2:07

Jeg har allerede plukket ut HDD'en. Gikk relativt smertefritt det - bortsett fra noen klønete koblinger til heatsensorene. De er for eiere av nyere modeller heldigvis byttet ut...)
Hvis jeg kutter ut DVD-R/RW'en, så får jeg plass til en disk til (trenger vel et kit for å få koblet den til/festet den skikkelig?).

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Konvertere til SSD på Mac Mini mid 2010

Innleggav Mumle » tir 03.12.2013 10:05

Her har du dingsen du trenger. Jeg vet ikke hvor du får kjøpt en sånn i europa (eller kanskje Norge), men det fins helt sikkert noen som selger dem på denne siden av Atlanteren, slik at du slipper å vente i tre uker på pakke i posten.

http://eshop.macsales.com/item/OWC/DDMMCL0GB/

OWC er forøvrig et flott sted å finne tips. Legg til Ifixit og everymac.com, og du er i mål.
medlem i 220 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]