mac mini vs macbook pro

Diskusjon rundt Apples iMac

mac mini vs macbook pro

Innleggav bigwill » ons 11.12.2013 21:07

Hei

Etter mange år som iMac bruker har jeg nå hatt windows de siste måneder. Nå orker jeg ikke mer og vil tilbake til mac verden. Har nylig kjøpt en bra Dell skjerm og den vil jeg beholde. Da er det egentlig bare 2 maskiner å velge mellom. En toppspekka mac mini (2,6, 16 gb ram med SSD) eller en macbook pro 15 retina med lik spec. Men denne maskinen kommer til å stå mest i ro, og derfor heller jeg litt mot en mac mini.

Men så står det jo over alt at man bør vente på oppdatering. Men jeg kan ikke vente. Må handle i løpet av en liten uke eller to. Tok derfor turen til lokal apple store og spurte en "geek". Hvordan er en toppspekka mac mine sammenlignet med en rimelig ny macbook pro med lignende spec. Han sa at en mac mini var kraftigere ??!!?

Tar han feil ?
1. Har ikke begge en 2,6 ghz i7 Prosessor ?
2. Har ikke begge 16 gb ram på 1600 mhz ?
3. Har ikke begge 256 GB ssd ?

Hvordan kan en mac mini være kraftigere da ? Er det ikke så og si samme maskin, men uten batteri og skjerm ?

Skal bruke mini'n kun til Lightroom (Store bildefiler fra et nikon D800 kamera) og Final Cut så jeg håper den er kraftig nok.
medlem i 172 måneder
 

Re: mac mini vs macbook pro

Innleggav PaulusA » tor 12.12.2013 15:24

Hei Bigwill,

Tror begge maskinene vil fungere kjempegodt. Jeg bruker selv en 2,7 I7 (dual core) med 8GB ram og 480 GB SSD og funker strålende til mine 24 Mpixel bilder (også RAW) og HD Video (også 1080 50p). Har også prøvd lightroom på denne, men synes ACDSee Pro 2 gjør jobben greit.

Tror ikke det er store forskjeller rent teknisk mellom de maskinene, men en MbPro er mye dyrere, så hvis den skal stå stille, hva skal du med den? Hvis du derimot ser fordelene av litt portabilitet, ville jeg godt for en MbPro.

Lykke til!
medlem i 134 måneder
 

Re: mac mini vs macbook pro

Innleggav koveraasen » tor 12.12.2013 17:52

MBPr har nyeste generasjon CPU (Haswell), mens Mini har forrige generasjon (Ivy Bridge). MBPr har også PCIe-basert SSD som er raskere enn SATA-basert, så at selgeren sa at Mac Mini er kraftigere tror jeg ikke helt på. Grafikken på Haswell er også kraftig forbedret sammenlignet med Ivy Bridge.

Hvis du bestiller top-spekket Mini er ikke oppgraderingsmuligheten noe å tenke på heller, så da er det egentlig bare å vurdere om den ekstra prisen på MBPr er verdt portabiliteten og noe ekstra ytelse.
medlem i 177 måneder
 

Re: mac mini vs macbook pro

Innleggav njadve » fre 13.12.2013 8:55

Ta en titt på Geekbench-scores:
http://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks

Såvidt jeg kan se er høyeste score for Mini rundt 12600 mens høyeste for Retina er rundt 14500. Hvis jeg ikke hadde hatt ekstremt stor bruk for å ta med meg maskinen hadde valget vært enkelt; det er ikke verdt å betale mellomlegget for en Retina i mine øyne...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: mac mini vs macbook pro

Innleggav drhouse » fre 13.12.2013 15:40

Stemmer for minien hvis du ikke skal ha med deg maskinen. Masse bang4bucks, kanskje med unntak av grafikk-kort hvis du spiller eller rendrer 3D osv. Og så stillegående, tar minimalt med plass. Jeg gikk for server-varianten selv, da den kom med Core i7 firekjerne cpu
samt to disker. Kastet ut den ene 500gb disken til fordel for SSD med OSX og programkjøring og så har jeg den andre til lagring.

Sørg for å få en med SSD-disk når du først kjøper, er som natt og dag.

Nå er det en god stund siden minien ble oppdatert av Apple, så om du kan vente litt så kan det jo hende du får deg en med bedre spec.

Lykke til.
medlem i 206 måneder
 

Re: mac mini vs macbook pro

Innleggav Valotunk » fre 13.12.2013 23:53

Det høres ut som Mini er hva du er på jakt etter.

Men kjøp for all del ikke 16GB RAM og 256GB SSD fra Apple.

RAM'en som Apple tar 2580,- kroner for får du for halve prisen hos andre nettbutikker.

Og SSD'en på 256GB som Apple tar 1600,- kroner for får du for rundt 1200,- i de samme nettbutikkene.

Kjøp med oppgradert CPU, minst mulig RAM og standard harddisk hos Apple.
medlem i 199 måneder
 

Re: mac mini vs macbook pro

Innleggav svano » lør 14.12.2013 1:57

Minne er en enkel sak å bytte selv i Mac mini, 400,- for å slippe å skru opp Macen selv (og beholde garanti som nok ryker ved et uautorisert hd-bytte) syns jeg egentlig virker helt greit. HD-bytte på minien er ikke helt basic.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: mac mini vs macbook pro

Innleggav Valotunk » lør 14.12.2013 2:28

Svano har helt rett og et riktig og viktig poeng.

Apple har lagt opp til at det skal være en enkel og grei oppgave å oppgradere RAM på Mac Mini. Det er gjort på maksimalt 2 minutter.

Imidlertid er det heller ikke store operasjonen å bytte HD i Mac Mini. Sist gang brukte jeg maksimalt 10 minutter på et slikt bytte. Men det er meget sannsynlig at Apple vil gjøre seg vanskelige ved en eventuell garantisak i etterkant.
medlem i 199 måneder
 

Re: mac mini vs macbook pro

Innleggav Fiskepudding » lør 14.12.2013 17:43

Jeg venter selv på oppdatert Mini. Skal ha ny maskin på kontoret og jeg velger mini framfor en bærbar fordi den stort sett vil bli stående ett sted. Bytte ram på minien er kurant, men gidder ikke bytte disk selv for å spare noen få lapper.
Kanskje neste versjon blir anderledes med pci-express sdd ? :-)

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: mac mini vs macbook pro

Innleggav quantum » søn 15.12.2013 12:59

Hva får man gjennom Apples garanti som man ikke har gjennom reklamasjonsretten uansett? Såvidt jeg vet er det ansett som "normal prosedyre" at forbruker oppgraderer stasjonære maskiner selv, slik at det ikke ødelegger reklamasjonsretten. For sikkerhetsskyld - noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
medlem i 135 måneder
 

Re: mac mini vs macbook pro

Innleggav njadve » søn 15.12.2013 13:12

Det går vel på hva Apple definerer som "user upgradeable components". For de aller fleste maskiner gjelder dette RAM, og på forrige genegrasjon MBP gjaldt dette også harddisker. Hva som gjelder Mini er jeg faktisk ikke sikker på, men jeg er villig til å sette penger på at harddisken ikke er user upgradeable.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]