Mac mini med OS X Server

Diskusjon rundt Apples iMac

Mac mini med OS X Server

Innleggav mactiss » søn 30.03.2014 13:56

Hei,

Vurderer på sikt av kjøp av denne maskinen. Vet ikke hvor stor bruk for denne server tjenesten jeg har, men kan sikkert være artig på sikt.
I første omgang tenker jeg å kjøpe maskinen med minimun ram og HDD, med best prosessor, for så å sette inn enn SSD og en stor HDD, SSD for OSX og HDD for ekstra lagring.

Kan jeg ta ut de som følger med å sette inn disker som jeg selv har, eller mister jeg da denne server-tjenesten? Ligger denne programvaren på HDD eller får jeg denne når jeg innstallerer OSX på den SSD jeg setter inn?
medlem i 128 måneder
 

Re: Mac mini med OS X Server

Innleggav njadve » søn 30.03.2014 14:26

Når du bytter disker er det enkleste å bare klone den gamle over på den nye. Da slipper du å installere noe som helst på nytt, og du kan boote opp den nye disken og fortsette der du slapp.

Det er fullt mulig å sette inn disker selv, men Minien er ikke den enkleste maskinen å gjøre det på. Det er en smule trangt, og det er mye som må demonteres. Jeg har lenge vurdert å sette SSD i min egen, men har ikke orket å begynne på det. Se forresten iFixit for guide:

http://www.ifixit.com/Device/Mac_Mini_Late_2012

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Mac mini med OS X Server

Innleggav mactiss » søn 30.03.2014 15:40

Takk for svar :-)
medlem i 128 måneder
 

Re: Mac mini med OS X Server

Innleggav drhouse » søn 30.03.2014 16:44

Angående diskbytte, så er det ikke spesielt vanskelig (synes jeg). Siden server mac mini har 2x disker, har jeg byttet ut den ene med SSD på flere maskiner.

Vri av lokket i bunn, fjern et par skruer og et par deksler og trekk ut disken du skal bytte.

Masse gode guider på nett også.

Med og uten SSD er som natt og dag på disse.

Lykke til! :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Mac mini med OS X Server

Innleggav mactiss » søn 30.03.2014 20:46

har du en god guide til serverversjon? :-)
medlem i 128 måneder
 

Re: Mac mini med OS X Server

Innleggav drhouse » søn 30.03.2014 22:15

Du fikk en over - er ikke verre enn det. Temmelig selvforklarende...tro meg.

Av med lokket, løsne vifta og et par plastlokk/alulokk (du ser de når du åpner). På serverversjonen ligger to 2,5" disker oppå hverandre. Lirk ut den øverste med litt forsiktig vrikking og legg inn SSDen i stedet.

Deretter reverse.

OWC beregner 40 minutter, men dæsken da tar de i...Jeg bruker vel 10-15.
Har byttet ene disken til SSD-disk på 4 Macmini servers.

Ps. Jeg har heller aldri trengt å flytte innmaten, som de viser i videoen - man får ut den øverste disken med litt forsiktig vrikking. Bare husk å koble fra kablene (følg videoen frem til omtrent 3:50...)

Du trenger div. skrujern og torx-skrujern. Mange av skruene er Torx,
det finner du på Clasern, Biltema eller lignende for en billig penge.

Søk på tuben, så finner du gode videoer. Her f.eks.

http://www.youtube.com/watch?v=cvmuQIZPFMk
medlem i 205 måneder
 

Re: Mac mini med OS X Server

Innleggav mactiss » man 31.03.2014 20:34

Flott, tusen takk for hjelp!
medlem i 128 måneder
 

Re: Mac mini med OS X Server

Innleggav mactiss » tor 28.08.2014 7:53

Tar opp igjen denne tråden da jeg enda ikke har realisert planen om å kjøpe Mac mini, men har på nytt begynt å tenke i de baner.

Tenker å bestille den «simpleste» Mac min, men med den beste prosessoren, for så å sette inn SSD og større HDD samt 16 Gb ram om dette er max jeg kan sette inn?

Og vil i så fall denne «ombygde» Mac mini være en rask og bra maskin til bilderedigering i Adobe CC og Lightroom?

Fremgangsmetode slik jeg forestiller meg:

Har forstått det slik at det enkleste vil være å klone diskene. Jeg starter da maskinen å blir guidet igjennom oppstartsprosessen. Kan jeg da videre bruke en «usb-til-sata- ledning» å sette usb i maskinen og sata-kontakten i SSD, og kan denne kloningen gjøres via «diskverktøyet» som følger med OS, eller må jeg ha et spesialprogram for dette(mener å ha lest at dette kan gjøres via diskverktøyet)?
Denne kloningen må da gjøres 2 ganger, en gang for å få OS til SSD og en gang for den andre disken, «serverdisken» om jeg forstår det riktig, og over på en lik, men større HDD.(for det ligger vel programvare på denne «serverdisken» eller er den helt blank?
Den andre disken, «server disken» kommer jeg nok kun til å lagre bilder på, da foto er en stor hobby for meg, slik at jeg kunne vel strengt talt bare satt inn en større HDD og blåst i kloning til denne, men det kan vel heller ikke skade å ha denne «server» muligheten, så derfor er det vel en liten jobb å klone over denne også.

Når selve kloningen er utført har jeg forstått det slik at en kan starte opp fra SSD, før jeg setter den inn i maskinen, for å sjekke at alt fungerer…. Om alt er bra setter jeg diskene inn i maskinen slik som linkene her over viser og samtidig oppgraderer til 16 Gb ram.

Jeg ønsker innspill på fremgangsmåten, eventuelt hva jeg bør gjøre anderledes?
medlem i 128 måneder
 

Re: Mac mini med OS X Server

Innleggav Macca » tor 28.08.2014 8:04

Nå er det riktignok 2-3 år siden jeg kjøpte Mac mini server, men er ganske sikker på at disk 2 er tom, all programvare ligger på hoveddisken. Hvis det skulle vise seg at jeg tar feil kan du flytte filene fra disk 2 til disk 1 før du kloner, så slipper du å kjøre to kloneprosesser.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Mac mini med OS X Server

Innleggav drhouse » tor 28.08.2014 8:20

Tja, bra og bra. Det kommer som alltid an på kravene og bruken. Jeg synes minien er veldig, veldig kjapp fortsatt. Jeg er tung bruker av adobe CC, inkludert aftereffects og lightroom og synes det går knakende fint.

Hjemme har jeg en 2013 15" Macbook Pro med 2,4 core i7, altså en relativt ny Macbook pro med identisk programvareoppsett. Minien fra 2012 oppleves like kjapp som denne i daglig bruk i nevnte CC - og i de andre verktøyene jeg bruker.
Unntaket vil være hvis du f.eks skal bruke applikasjoner som krever krevende hjelp fra skjermkortet. Eksempelvis 3D, og ikke minst spill. Jeg spiller fint lite på macen, så det er ikke noe problem for meg i alle fall.

SSDen er imidlertid mye av nøkkelen etter min mening. Vi har en identisk Mac mini UTEN ssd, og den oppleves som laaaaangt tregere enn de med. Og RAM selvsagt.

Når det gjelder kloning og oppsett.

Det er flere måter å gjøre dette på. Jeg gjorde det slik, mens jeg ennå hadde originaldiskene i. Fra maskinen da:

1. Klonet oppstartsdisken (originaldisken) til et image med SuperDuper (gratis, og du kan bruke diskverktøy også)

2. Koblet den nye SSDen til ekstern disk, gjenoppretter ovennevnte image til denne. Sjekker at alt skrives riktig til denne, at OSX med alle filer gjenopprettes.

3. Ut med den ene, gamle systemdisken, la inn ovennevnte SSD - nå med OSX.

4. Ved oppstart, holdt inne option (alt) for å få opp bootmanageren. Sjekker at OSX booter fra SSD-disken som da i teorien skal dukke opp. Booter opp.

5. Done. Jeg har da OSX på SSD og 500gb lagringsdisk til diverse ting, prosjekter, bilder etc.



Lykke til :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Mac mini med OS X Server

Innleggav mactiss » tir 02.09.2014 10:24

Hmm, leser noe som jeg ikke var klar over, at en kan sette inn en ekstra HDD i en "vanlig" mac mini ved å bestille Data Doubler Kit fra OWC til 30 dollar inkludert de rette verktøyene... Så kanskje dette er like lurt ettersom at jeg ikke trenger server delen. Hvorfor jeg tente på ideen om mac mini med server var nettop for å kunne ha OSX og programmer på SSD, men bildene mine på en ekstra HDD, og ettersom jeg forstår så vil det kunne gå ann å få til men en vanlig en også..... Eller er det noe som tilsier at mac mini server egner seg bedre, for bruk av to HDD?

Vil denne i såfall passe? og er den eventuelt en grei SSD?

https://www.mpx.no/samsung-ssd-840-evo-250gb-bk-oem/791618#!tab:extra
medlem i 128 måneder
 

Re: Mac mini med OS X Server

Innleggav beveren » fre 21.11.2014 15:28

Hei

Har nylig investert i en mac mini med montert 120 SSD som jeg tenker å sette opp med OS X server.

Det jeg lurer på er om det finnes noen eksterne disker som egner seg bedre enn andre, samt om det finnes en form for "rack" som en kan sette dem i. Gjerne 4 stykker hvor 2 og 2 blir speilet?

Datatrafikken vil jo gå over USB og er ikke avhengig av den voldsomme hastigheten bare det blir tatt backup på jevnlig basis via Time Machine.
medlem i 136 måneder
 

Re: Mac mini med OS X Server

Innleggav Superhai » lør 22.11.2014 10:22

beveren skrev:Det jeg lurer på er om det finnes noen eksterne disker som egner seg bedre enn andre, samt om det finnes en form for "rack" som en kan sette dem i. Gjerne 4 stykker hvor 2 og 2 blir speilet?

Hvis du tenker å bruke de i en RAID1 konfigurasjon som nevnt, så er det en fordel å bruke RAID, Enterprise eller Server-type harddisker, siden de er optimalisert for slik bruk. Men det blir også et kostnadsspørsmål og i utgangspunktet for lett bruk uten kritisk oppetid så ville jeg bare valgt det som er billigst.
Når du nevner rack over mener du 19"-type rack eller bare en boks som du kan ha f.eks. 4 harddisker i? Det finnes mange modeller av begge typene, selv med USB tilkobling.
medlem i 131 måneder
 

Re: Mac mini med OS X Server

Innleggav beveren » lør 22.11.2014 22:32

Det var RAID jeg tenkte på ja, men var usikker på om Mac Server (generelt) støttet dette eller om de har ett eget system som går ut på det samme.

Har sett litt på denne:
https://www.komplett.no/icy-box-ib-544s ... !tab:links

Men er usikker på om det er det jeg ser etter....

Jeg tenker i utgangspunktet en slik boks/kassett hvor jeg stapper 4 stk HDD inni og setter dem opp via OS X server til å ta backup av hele "maskin parken" jeg har hjemme...

Hvordan får for eksempel HDD ene strøm? via egen strømforsyning eller tilkobling gjennom mac minien?
medlem i 136 måneder
 

Re: Mac mini med OS X Server

Innleggav svar » lør 22.11.2014 22:39

beveren: Den du linker til er for internt bruk i ett tower.
På en mac mini trenger du noe eksternt, some eks https://www.komplett.no/icy-box-ib-rd36 ... ett/776439

Vist du vill ha mer raid muligheter enn det OSX har innebygget har du eks http://www.softraid.com

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Neste

Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]