Mac Mini / HTMac / Plex/XBMC/Etc.

Diskusjon rundt Apples iMac

Mac Mini / HTMac / Plex/XBMC/Etc.

Innleggav Xander » ons 09.04.2014 10:40

Hei,

Har søkt og funnet en del tråder om Mac Mini som HTMac (yeah, nytt ord. Ikke HTPC) med Plex. Fikk faktura fra Telenor for neste kvartal med TV-titting og innså at jeg har faktisk ikke sett på TV det siste kvartalet - kun brukt Boxee og Netflix.
Hadde en kort samtale med kona der vi ble enig om å sløyfe TV-boksen, blombere TVen og slenge inn en Mac Mini. Sparer seg inn på under 1 år.
Tenkte å kjøpe inn den rimeligste Mini'n som er pr. nå og oppgradere RAM litt ekstra senere.

Jeg har et NAS med en solid samling videofiler, musikk etc jeg har rippet inn. Kompenserer for manglende musikk og film med Netflix.

Etter å ha forsøkt å søke rundt etter beste alternativ til en HTMac virker det på meg som om Plex er det beste alternativet. Da kan jeg slenge Chromecast på soverommet og TV-stuen i 2. etasjen, og ha Mac'n koblet opp til Hoved TV'n - og enkelt kunne fortsette det jeg ser på på "alle enheter".

Det er mitt inntrykk og at Netflix ikke lenger fungerer via Plex etter at Netflix lukket API'et sitt for litt siden.

Jeg er avhengig av at oppsettet har høy WAF og at ungene (2 & 4) klarer å lære seg og finne fram til barnefilmer på morgenen på egenhånd.

Punktene jeg trenger input til før jeg stikker å kjøper en Mac Mini er følgende:


- Netflix. Beste løsning?
-- Er avhengig av at den er lett å navigere og ikke "tar mye plass" på stuebordet (les: mus, tastatur etc..). Med Chromecast can jeg caste direkte fra telefonen, men hadde vært kjekt å slippe å ha en sånn koblet til TV'n også.

- Fjernkontroll/styring av Plex/OS - beste løsning?
-- Kommer til å handle et Wireless tastatur og en Magic Trackpad, men for Netflix og Plex-navigering er det greit å ha noe enklere lett tilgjengelig. Å bruke telefonen hver gang blir "too much".

- "Bakgrunnsstøy".
-- Jeg ønsker en enkel funksjon med høy WAF der kona kan gjøre ett eller to enkle klikk og sitte igjen med en kontinuerlig strøm av Filmer/TV-serier som er tidligere sett, men ikke sett siste 4 uker. Vet at dette kan løses i XMBC med Smart Playlists, men da XBMC fort blir litt for omfattende å holde i live - med komplisert sentralisert lagring og ikke god nok integrasjon mellom "flere enheter - flere rom" velger jeg å avstå fra XBMC i første omgang.

Det ultimate hadde vært å kunne definere sin "egen EPG" med programmer til faste tider på et par-tre "kanaler" der den henter tilfeldige, tidligere sette episoder/filmer fra biblioteket. Har vel egentlig innsett at dette ikke er en funksjon jeg finner/får med det første.


Takker for svar - selv om emnet er diskutert både hit og dit tidligere.
medlem i 231 måneder
 

Re: Mac Mini / HTMac / Plex/XBMC/Etc.

Innleggav DADDY » tor 10.04.2014 22:33

Tøft, har ikke svar men vil følge tråden.

Logitech har fjernkontroll/tastatur som anbefales.

DVD-R fra NAS fungerer ikke hos meg, testet for 1+ år siden.

Kjøp RAM først som sist, jeg bruker en 2010-utgave og merket klart effekt fra 4 til 8 GB.

Lykke til.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Mac Mini / HTMac / Plex/XBMC/Etc.

Innleggav Xander » fre 11.04.2014 21:43

Da har jeg handlet en Mac Mini i dag. Tenkte å bruke kvelden til å sette opp PS3 BD fjernkontrollen og Plex.

Bruker HDMI for å koble den til TVn, men får ikke fiksa slik at jeg ser hele skrivebordet.
Prøvd 720p, 1080i og "beste for skjerm" med samme resultat.

Tips?


Edit: "Underskanning" løste det. En funksjon jeg ikke har brukt før. :)


DADDY: Går nok fra 4-16GB ganske snart - men gidder ikke å betale Apple for det når det koster halvparten på komplett. :)
medlem i 231 måneder
 

Mac Mini / HTMac / Plex/XBMC/Etc.

Innleggav Xander » lør 12.04.2014 12:54

Opplever at en del filer i MKV spilt av via plex direkte på Mini'n medfører "skurring"/"artifakter" i lyden.
Samme filer streamet via plex til mobil (iPhone) eller til chromecast går helt fint.

Forslag til hva det kan være?
medlem i 231 måneder
 

Re: Mac Mini / HTMac / Plex/XBMC/Etc.

Innleggav Macca » lør 12.04.2014 14:51

Hva slags lydformat er det i de aktuelle filene? Gjelder det kun filer med DTS-lyd, eller kun filer med AC3 (DD2.0/5.1) f.eks?

Jeg ville prøvd å finne ut om dette problemet kun gjelder én type format, eller om problemet er uavhengig av format.

Så ville jeg prøvd følgende i Plex HT: Preferences->Change Preferences For System->Audio output-> Huk av for "Dolby Digital (AC3) capable receiver" og "Multichannel LPCM capable receiver" (de fleste moderne TV-er støtter vel disse formatene, tror jeg...?) og eventuelt også "DTS capable receiver". Sistnevnte har jeg imidlertid opplevd at det er flere TV-er som ikke støtter, så hvis du har en fil med DTS-lyd, og lyden ikke kommer frem på TV-en, så må du skru av dette igjen.

Ikke sikkert dette løser problemet ditt, blir litt "prøving og feiling" når man ikke vet helt hva problemet er ;)

Jeg har forøvrig en QNAP NAS som kjører Plex Media Server, og en Mac mini koblet til TV via en forsterker og er strålende fornøyd med Logitech Harmony Ultimate fjernkontroll til å styre Plex... De få gangene jeg må gjøre noe fysisk i selve OS-et på maskinen bruker jeg VNC fra laptopen min for å styre Mac minien.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Mac Mini / HTMac / Plex/XBMC/Etc.

Innleggav bzzlink » lør 12.04.2014 19:34

Jeg har gått akkurat den samme veien som deg, for ca. ett år siden.

Styring av plex
Bruker Apple sin fjernkontroll, og synes den fungerer _veldig_ bra. Dersom Plex ikke kjører så startes det med et trykk på kontrollen. Mer parring her
http://willanger.org/using-plex-and-una ... le-remote/

Styre MAC
Jeg har ikke noe tastatur eller mus koblet til mac'en. Bruker MBA min med apples skjermdeling når jeg trenger mus / tastatur

Stå i finder trykk cmd + k skriv vnc://ipadresse
Tips du kan lagre en snarvei til skjemdeling med maskinen på skrivebordet, fra menyen i skjermdeling.

Autolasting av Innhold
Jeg er veldig fornøyd med et kontrollpanel som man kan legge til i systeminnstillinger heter tvshowsapp. Jeg har skrevet mer om det her
http://willanger.org/wow-automatisk-ned ... tv-serier/
medlem i 193 måneder
 

Re: Mac Mini / HTMac / Plex/XBMC/Etc.

Innleggav Xander » lør 12.04.2014 22:00

Macca skrev: ... ting om lyd ...


Alle filene som streiket hadde DTS lyd i 5.1 format. Kjører dette direkte på en gammel Samsung TV (Den med "trekantform" under. 8 år gammel eller noe).

Deaktiverte alle punkter i innstillinger-menyen:
- Forsterker med Dolby Digital (AC3)
- Forsterker med DTS
- Flerkanal LPCM-kompatibel forsterker
- Øk volumet ved nedmiks

Aktiverer jeg en av disse igjen kommer skurringen tilbake.
Takk for tips! :D


bzzlink skrev:Jeg har gått akkurat den samme veien som deg, for ca. ett år siden.

Styring av plex

Styre MAC

Autolasting av Innhold


Styring av Plex: God tanke med Apple Remote. Hadde en PS3/BD remote liggende. Den fungerer faktisk helt gull - over 100 tastemuligheter - og standard-oppsett funker fint (la kun inn en w-kommando for å merke som sett/usett ved ett klikk. Bruker Remote Buddy for driver og mapping. Går på Bluetooth og - så jeg som er bortskjemt med Boxeekontrolleren (RF) slipper å tenke på å peke mot enheten for å få utført noe.

Har enn så lenge brukt den innebygde Remote desktop til å styre jeg og. Har en Lenovo T510 med Mavericks som "sofa-maskin" - finfin til å gjøres sånt med. Overraskende over hvor bra det funker og. Takk for vnc:// trikset. Den kommandoen kunne jeg faktisk ikke! :)

Har brukt RSS-feed fra en privat tracker med uTorrent tidligere - men tenkte å gi Transmission et forsøk denne gangen. Før jeg tester: Kan jeg definere egne RSS-feeds/sider i TVShows-appen? Eller henter den fra random sider rundtom? Liker ikke åpne trackere - selv bak VPN....
medlem i 231 måneder
 

Re: Mac Mini / HTMac / Plex/XBMC/Etc.

Innleggav bzzlink » søn 13.04.2014 11:21

Smart med bluetooth kontroll ja, innimellom kan det være litt slitsomt å måtte ha line of sight, kanskje jeg skal titte innom det.

Tv shows appen bruker eztv og tbp tror jeg. Jeg har bare konfigurert for hit'n'run i transmission, men ser poenget ditt.

Det skal gå an å legge opp egne trackere også, men har ikke kommet så langt. Er så digg å ha noe som bare funker. Bruker det på rusk og rask serier. De jeg virkelig følger med på foretrekker jeg å velge release manuelt, for å få best lyd/bilde.
medlem i 193 måneder
 

Re: Mac Mini / HTMac / Plex/XBMC/Etc.

Innleggav svar » fre 18.04.2014 22:58

Personlig liker jeg best XBMC vist man har alt liggene på en NAS ol fra før av.
Har man iPad og maskinen bare skal brukes til XBMC, løser man fjernstyringen med denne:
https://itunes.apple.com/no/app/officia ... 80364?mt=8

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Mac Mini / HTMac / Plex/XBMC/Etc.

Innleggav pølsa » man 12.05.2014 19:32

bzzlink skrev:Tips du kan lagre en snarvei til skjemdeling med maskinen på skrivebordet, fra menyen i skjermdeling.


Harru' sett på makan. Har brukt skjermdeling i tide og utide i lang tid nå og jeg må si at jeg visste ikke at jeg savnet dette en gang fjeg så muligheten nå.

Takk :)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Mac Mini / HTMac / Plex/XBMC/Etc.

Innleggav Xander » man 26.05.2014 0:20

Da har jeg kjørt plex en god halvannen måned.

Ting jeg liker:
- fortsette streaming enkelt i et annet rom - kan fortsette på et rom med Chromecast.
- indekseringen oppdaterer seg jevnlig og legger til tekst om dette ikke var tilgjengelig når den først kom inn.
- "snarveiene"; spill neste episode ved trykk på play. Trenger ikke å gå inn, velge sesong osv.
- kunne streame rett til telefonen når jeg er på tur.
- dele biblioteker med andre.

Det som fungerer dårlig:
- indeksering av tv-serier til barn på norsk i eget bibliotek.

Det jeg savner:
- custom "epg"-kanaler basert på de tidsskjema jeg setter opp. Altså "kanaler" som spiller tidligere sette episoder til faste tider på døgnet.
- "mikse" film eller tv bibliotekene mine sammen med venners bibliotek sånn at det blir et kjempebibliotek som henter filmer/serier fra meg eller andre - sømløst.

Svein: du skriver at du liker XBMC best. Kan du fortelle hva ved XBMC du liker best - og hvorfor det er bedre der enn på Plex? Nysgjerrig. :)
medlem i 231 måneder
 

Re: Mac Mini / HTMac / Plex/XBMC/Etc.

Innleggav magnusalex » man 14.07.2014 1:22

Har du satt seksjonen til å skanne gjennom barneseriene på norsk? Jeg slet med det samme, og etter å ha endret den til norsk i oppsettet ble det en del bedre.

De seriene som manglet hos meg har jeg lagt til hos TheTVDB selv, og etter å ha gjort jobben med de der vil det komme andre brukere til nytte også. Oppfordrer deg til å gjøre det samme :)

Ellers kan jeg nevne at jeg bruker Harmony Ultimate som fjernkontroll. Har lagt inn ikoner på skjermen som unga kan trykke på for å starte seriene sine. Den starter siste usette episode, så alt ungene trenger å gjøre for å sette på sin serie er å trykke på én eneste knapp. Det krever at Plex alltid kjører på maskinen, men hos oss er den dedikert til det. Server-delen kjører jeg på en Mac Pro.

Ang. den evige diskusjonen mellom XBMC og Plex: Jeg har kjørt Plex i snart 3 år. Communityet rundt XBMC er uten tvil mye større - men Plex har noen fordeler hvor XBMC taper stort. Live transcoding, Chromecast-støtte, Offisiell iPad/iPhone-app med streaming og sync muligheter... osv.

(Sidekommentar: Vi har ikke tatt steget med å si opp TV ennå, men det er nok nært forestående. Plex-oppsettet fungerer jo helt fantasisk!)

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Mac Mini / HTMac / Plex/XBMC/Etc.

Innleggav Xander » fre 14.11.2014 14:19

Lenge siden sist jeg var inne her - men har kjørt Plex siden!
Takker siste taler for en lang rekke gode tips - ting jeg skal teste i kveld faktisk! :)

Kjører på forrige MacMini, er koblet til en Samsung buet 55" 4k TV. Litt kjipt at jeg ikke fikk kjøpt siste generasjon MacMini som faktisk støtter 4k.

Uansett, etter at jeg byttet TV nå nylig har jeg gått bort i fra å bruke Plex-appen i OSet til å bruke den som ligger i TVen. Denne støtter også 3D med autoswitching på TVen, 4k video og diverse annet snacks.

Plex er det beste valget jeg har tatt - sammen med TVShows 2 App og Couch Potato er livet strålende på TV-siden. Sliter litt med at NASet detter ut litt for ofte - men har funnet en kjapp fiks (slette "storage" fra /Volumes og koble til på nytt).

Mulig jeg ryker på en ny MacMini snart da - med 4k støtte. Så får den gamle bli skrivebordsmaskin. :P Ulempen er at jeg klarer ikke å forsvare det - enn så lenge TVen har apper for Netflix, Plex ++.

Gjentar meg selv: Fantastisk og god sammensatt løsning med Mini + Plex + Samsung SmartTV.
medlem i 231 måneder
 

Re: Mac Mini / HTMac / Plex/XBMC/Etc.

Innleggav Macca » fre 14.11.2014 17:49

Hvis behovet ditt for 4K-støtte ikke er så prekært, så ville jeg definitivt ventet med å kjøpe en ny Mac mini for dette formålet. Min oppfatning er at 4K p.t. er for lite utbredt i dag til å forsvare en slik investering. Husk at den nye Mac miniens 4K-støtte er noe begrenset:
Apple Support skrev:Du kan bruke 4K-skjermer og Ultra HD-TVer med følgende oppløsninger og oppdateringsfrekvenser via den innebygde HDMI-porten.

3840 x 2160 med oppdateringsfrekvens på 30 Hz
4096 x 2160 med oppdateringsfrekvens på 24 Hz (speiling støttes ikke med denne oppløsningen)


Ta heller vurderingen om å kjøpe en ny Mac mini når 4K i fremtiden er blitt mer utbredt. Er du heldig så har det da kommet ytterligere oppgraderinger på Mac miniene da, med bedre 4K-støtte enn dagens modell (og bedre specs forøvrig). Den Mac minien som er i dag er ingen sinke, men samtidig heller ikke veldig imponerende med tanke på prosessor/grafikk etc..

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]