Mac mini kraft

Diskusjon rundt Apples iMac

Mac mini kraft

Innleggav mactiss » ons 24.09.2014 16:06

Hei,
Jeg går og venter på en ny mac mini før jeg bestemmer meg for hva jeg skal køpe. Jeg driver mye med bilderedigering i Adobe LR og CC. Til dette arbeidet har jeg i dag en selvbygd Windows pc, med en i5 3570K(gir ca 11000 i bencmark) og 16 Gb ram, dette er vel omtrent det samme som den beste dagens mac mini kan tilby. Jeg vil over til Apple i hovedsak pga operativsystemet og ettersom jeg har en del apple duppetitter fra før i hus, vil jeg også ha min «arbeidshest» skal snakke samme språk som de andre. Jeg kan sikkert bygge meg en Win pc med samme kraft til en vesentlig billigere penge, men liker ikke retningen Windows tar, og vil derfor emigrere.
Jeg ser på Mac Pro, men denne blir unødvendig dyr for mitt bruk som ikke utnytter skjermkortet i stor grad. For dobble skjermkort drar godt opp prisen på den vil jeg tro? Så til mitt bruk er det vel egentlig CPU-kraft og ram som er viktig?
Om dere skulle tippe, hvor sprek tror dere den nye mac mini kommer til å bli. Tenker da på Bencmark, da jeg har forstått det slik at det er dette en må se på for å sjekke hvor sprek CPU er?
medlem i 129 måneder
 

Re: Mac mini kraft

Innleggav MCSE » fre 26.09.2014 6:22

På gjyngende grunn her... (litt tanker osv)

"Neste Mac mini blir kjappere en den gamle" er det eneste man kan si om den saken. Mac mini er ikke veien jeg ville ha gått om CPU, minne og benchmarks er viktig.
Jeg ville nok ha sjekket mulighetene rundt en brukt Mac Pro rundt 2012 - 12Core som dasker inn på 27439 :)

Jeg kjøper alltid mye mer en jeg trenger og har alltid kommet godt ut av det. Sist jeg kjøpte en Mac var i 2008 (byttet ut Win-maskinene våre) etterhvert skrudde jeg inn en PCIe SSD samt et Sapphire HD 7950 3GB GDDR5 og kjører rimelig heftige foto & videoprosjekter selv om det ikke er på Pro-nivå lenger. Vi vurderer å oppgradere men vil ikke ha bruk for mer kraft på lenge, lenge ... lenge :) Men den er ånkli pen i lakken den der nye kruttønna :)

Referanse:
http://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks

Lykke til uansett hva du velger :)
medlem i 166 måneder
 

Re: Mac mini kraft

Innleggav mactiss » fre 26.09.2014 20:54

Hei og takk for svar :-)

Den brukte 2012 mod som du anbefaler å kikke etter, det er den "nye" svarte sylinderen?
medlem i 129 måneder
 

Re: Mac mini kraft

Innleggav Valotunk » fre 26.09.2014 22:09

Den svarte sylinderen ble lansert seint 2013 :)
medlem i 199 måneder
 

Re: Mac mini kraft

Innleggav ruvinn » lør 27.09.2014 11:50

Er du glad i badeballen til apple velger du mac mini, hvis ikke bør du velge en kraftigere mac eller pc med ssd disk, selv opplevde jeg overgangen fra macmini med ssd disk til mac pro, som veldig stor ved bilde behandling

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Mac mini kraft

Innleggav lazyjacket » lør 27.09.2014 13:07

Enig med ruvinn, er du glad i badeballen, kan du gå for en mini.

Alternativet blir jo en mac pro, eller lage en hackintosh (pc med deler som er osx vennlig) finnes mange buyers guides og installasjonsguider på google.
medlem i 133 måneder
 

Re: Mac mini kraft

Innleggav Wensell » man 13.10.2014 11:51

Håper SSD blir standard nå etter eventen idag. Hvis ikke så kan man alltids bytte ut eksisterende disk med SSD, eller legge til en SSD og da forsvinner badeballen.

Legge til en ny disk:
https://www.ifixit.com/Guide/Installing ... +Kit/11713

Bytte ut eksisterende:
https://www.ifixit.com/Guide/Mac+Mini+L ... ment/11716
medlem i 223 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]