mac mini 2010 formatering

Diskusjon rundt Apples iMac

mac mini 2010 formatering

Innleggav Daffy181 » lør 01.11.2014 15:06

Har en mac mini 2010 som har en defekt CD stasjon.
Vil formatere, men får jo ikke brukt CDen… :(

Har vi noen mulighet for å formatere uten denne ?
Har dere noen linker evnt. Step-by-step på dette ?

En annen løsning på dette må jo være å kjøpe ekstern CD/dvd spiller ?

På forhånd takk for hjelpen.
medlem i 158 måneder
 

Re: mac mini 2010 formatering

Innleggav lmh1 » lør 01.11.2014 20:55

Kanskje dette kan være noe?

http://support.apple.com/kb/DL1433?viewlocale=no_NO

Om harddisken og operativsystemet funger i utgangspunktet.

Er litt usikker på om http://www.allgeek.tv/2011/08/16/get-your-mac-os-x-lion-usb-stick-from-the-online-apple-store-for-69/ funger.

Siste alterantiv er nok å skaffe ekstern USB dvd leser ja.
medlem i 168 måneder
 

Re: mac mini 2010 formatering

Innleggav jerry.c.bush » lør 01.11.2014 21:45

Noen flere opplysninger hadde vært fint. Feks hvilket operativsystem du kjører på maskinen. Det har litt å si på hvilke muligheter du har for å reinstallere uten plater.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: mac mini 2010 formatering

Innleggav njadve » søn 02.11.2014 10:29

Er det ikke uansett mulig å lage en bootbar USB-stick da? Mener å huske at det finnes noen triks for å "lure" BootCamp-installeren til å la deg lage bootbare USB-sticks...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: mac mini 2010 formatering

Innleggav T.B.Hansen » søn 02.11.2014 15:21

1: En Mac fra 2010 har fortsatt reklamasjonsrett, dersom den er kjøpt av privatpersjon i Norge. En defekt diskstasjon burde gå inn under reklamasjonsretten.

2: Eneste rasjonelle grunn til å formatere disken og reinstallere OS og programvare, er om man skal selge maskinen til fremmede og vil være 101% sikker på at den nye eieren ikke kan hente ut dokumenter fra disken.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: mac mini 2010 formatering

Innleggav Daffy181 » ons 05.11.2014 14:33

Hei,
takker for svar ! :)

Er ikke noe "mac" mann, men grunnen til jeg vil kjøre en formatering er for å få "rensket" opp igjen til fabrikk instillinger da maskinen er blitt utrolig "seig".

Hvis det ikke trengs å formateres for å gjøre dette er jeg veldig åpen for andre "enkle" grep om det er lett å gjøre :)

Skal nå prøve om jeg kan kjøre : "Assistent for OS X-gjenopprettingsdisk"

Jeg kommer tilbake med mer info om maskin/OS ikveld når jeg skal sette meg ned med det.

Uansett, takker for all tilbakemelding og fremtidig hjelp :)
medlem i 158 måneder
 

Re: mac mini 2010 formatering

Innleggav Helge Hafstad » ons 05.11.2014 15:00

Du kan også koble til en annen maskin som er startet i diskmodus (søk på «target disk mode») og installere via CD/DVD-stasjonen på denne.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: mac mini 2010 formatering

Innleggav T.B.Hansen » ons 05.11.2014 15:45

Daffy181 skrev:Er ikke noe "mac" mann, men grunnen til jeg vil kjøre en formatering er for å få "rensket" opp igjen til fabrikk instillinger da maskinen er blitt utrolig "seig".

Dette skyldes én av to ting:

1, At disken ikke har nok ledig plass. Mac OS krever mye ledig diskplass for å fungere optimalt. Løsning: Flytte dokumenter til en ekstern disk (husk separat backup av den eksterne disken! Du trenger altså to disker, og rutiner for kopiering). Eller bytte ut den interne disken med en som er større.

2, At du har programvare eller systemtillegg installert, som ikke er kompatibel med den OS-versjonen du kjører. Dette gjelder også filer som ligger igjen i systemet etter programmer du ikke lenger bruker. Løsning: Oppdatere all programvare som kan oppdateres, og avinstallere programvare som ikke kan oppdateres. Sjekk spesielt nederste rad i Systemvalg og ikoner i menylinjen øverst på skjermen.

Formatering (sletting av disken) og nyinstallering («clean install») av OS og programvare som er kompatibel vil løse det siste problemet — men dette tar lang tid, og du vil miste programmer du ikke har installasjonsdisk og serienummer til, som du ikke har Apple IDen (aktiv epostadresse + personlig passord) det ble kjøpt/lastet ned med, og programmer som følgte med maskinen da den var ny, eller fulgte med eldre versjoner av Mac OS. Du risikerer også å miste dokumenter som ikke er sikkerhetskopiert. Om du sletter disken, installerer Mac OS på nytt, og deretter kopierer programmer og innstillinger far backup, vil du ganske sikkert også kopiere tilbake problemer — så du er nødt til å gjøre alt fra scratch, om denne fremgangsmåten skal ha noen hensikt.

Nyere versjoner av Mac OS er laget for trinnvis oppdatering; det er ingen rasjonelle grunner til å gjøre «clean install». Derfor er det heller ingen enkle rutiner for det, og mange muligheter for å rote ting til.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: mac mini 2010 formatering

Innleggav Mumle » ons 05.11.2014 22:08

"seig" maskin skyldes vanligvis at du har kjørt Safari for lenge uten å omstarte programmet. Sjekk i Aktivitetsmonitor. Kjør omstart, og se om den blir raskere da.

hvis maskinen ikke er raskere rett etter omstart, har du antakelig for full harddisk. Eller en feil på harddisk eller hovedkort. Sjekk harddisk med diskverktøy.

T.B Hansen har rett i alle sine advarsler.
medlem i 220 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]