Hvilken Mac Mini modell som mediasenter?

Diskusjon rundt Apples iMac

Hvilken Mac Mini modell som mediasenter?

Innleggav Magnus Alu Andersen » lør 01.11.2014 16:03

Tenker å gå til innkjøp av en Mac Mini for å bruke som mediasenter/HTPC/HTMac (hva man nå enn ønsker å kalle det). Ønsker ikke å benytte meg av en NAS, og vil heller ha media lagret lokalt. Tenker å kjøre Plex for å få et bedre og mer "mediavennlig" GUI.

Mac Mini serien fikk jo en oppgradering for noen uker siden, til tross for at den ikke var like kraftig som jeg hadde håpet på. Lurer derfor på hvilken Mac Mini modell jeg burde kjøpe for dette formålet? Ønsker i utgangspunktet å ha en lagringskapasitet på 1 TB og minst 8GB RAM.

Burde jeg velge:
- Late 2014 med 1,4GHz Haswell CPU, 8GB RAM og 500GB HDD til totalt 5150,-? (Apple)
- Late 2014 med 2,6 GHz Haswell CPU, 8 GB RAM og 1 TB HDD til totalt 5990,-? (Apple)
- Late 2012 med 2,5 GHz Ivy Bridge CPU, 4 GB RAM og 500 GB HDD til totalt 3990,- og så oppgradere komponentene selv? (NetOnNet)
- Late 2012 med 1,4 GHz Haswell CPU, 4 GB RAM og 500 GB HDD til totalt 3899,-? (Elkjøp)

Fordelen med Late 2012 modellen er jo at man selv har mulighet til å skifte ut RAM-brikkene, noe man visstnok ikke har mulighet til på Late 2014. Det er jo også forskjell på grafikkortet, men antar at selv det dårligste er godt nok til å kunne kjøre filmer i full HD uansett.

Dette er jo selvsagt et kost/nytte spørsmål, og om Late 2012 modellen jeg viser til vil takle det jeg er ute etter på en utmerket måte er det kanskje like greit å gå for den? Vil gjerne høre erfaringer og meninger rundt dette.

Er det forøvrig noen som vet om noen av disse modellene vil støtte avspilling av media i 4K format?

På forhånd takk for svar!

Mvh.
Magnus
medlem i 207 måneder
 

Re: Hvilken Mac Mini modell som mediasenter?

Innleggav lmh1 » lør 01.11.2014 21:02

Er ikke helt oppdatert, men forrige versjon mac Mini (Ivybrige med i5) fungerte supert sist jeg testet med youtube i 4k uten særlig flaskehalser, i3 funger vel også bare litt tregere.

Så full HD burde ikke være noe problem i det heletatt. Men da prøvde jeg kun Full HD skjerm, skal du ha 4k bør du minst ha HDMI v2 eller Displayport (Mini) 1.2 eller nyere nå kan man klare seg med 30 bilder per sekund med 4k HDMI men går det mye bevegelser særlig i fotball eller bilfilmer er fordel med raske skjermer.
medlem i 168 måneder
 

Re: Hvilken Mac Mini modell som mediasenter?

Innleggav njadve » søn 02.11.2014 10:41

Jeg har selv den billigste mid-2011 som jeg bruker til TV-maskin. Dette er vel en 2,3 Ghz i5 med 500GB og 4GB RAM. Jeg har enda ikke støtt på filmformater som den ikke har klart å spille av, selv full-HD på 15-20 GB går fint. Det eneste problemet sånn jeg ser det er at maskinen blir litt treg/lite responsiv når man ikke har SSD. Dette bør absolutt være et kriterie, og jeg selv har tenkt å oppgradere min til SSD i nær fremtid.

Dette blir kanskje vanskelig hvis man har tenkt å ha mye materiale fysisk lagret, men da bør man kanskje vurdere en dual-disk oppgradering. Alternativt vurdere NAS. Jeg har valgt å legge alt på NAS og kjører kablet gigabit-nettverk. Dette fungerer meget bra og er mer enn raskt nok. Jeg har litt for tregt trådløsoppsett til at det er mulig å kjøre det over wifi, men med nye routere er dette sikkert et alternativ. Poenget er uansett at du ikke trenger noen voldsom kraftplugg til TV-maskin. Det finnes en lang tråd her om bruk av Mini til mediasenter:

viewtopic.php?f=353&t=215762&hilit=+mediasenter

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Hvilken Mac Mini modell som mediasenter?

Innleggav Xander » lør 15.11.2014 20:11

Jeg har jo forrige generasjons billigste Mac Mini som HTMac.
Kjøpte en 4k TV forrige dagen og ser helst at det hadde vært digg med støtte for 4k. Ser jo av info i den andre tråden min at 4k støtten ikke er spesielt god - så jeg venter en generasjon til før jeg oppgraderer Minien.

Forøvrig har jeg klart å presse ut 3D BluRay Rip i MKV på 25-30GB til TVen uten problemer. Disse er i 1080 og vises uten hikke. TVen står selv for en eller annen oppskalering til "4k" - bildet er i hvert fall helt upåklagelig.

I tillegg er det titt og ofte noen venner innom og streamer fra meg, det står "alltid" en eller annen overføring på i bakgrunnen og jeg kjører VisibleTesla konstant for å logge diverse ting fra bilen. Remote Buddy, TVShows App ++ ligger i bakgrunnen og gjør diverse sjekker fra tid til annen også.

Føler ikke at jeg mangler kraft - heller at jeg kan hente ut en god del mer tjenester før den begynner å sinke.
medlem i 230 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]