Treg mac mini (mid 2010)

Diskusjon rundt Apples iMac

Treg mac mini (mid 2010)

Innleggav premium2006 » søn 02.11.2014 16:28

Denne kjører jeg som media center med xbmc. Denne har fungert supert i mange år, men jeg synes den er treg og gir meg ofte badeball. Den booter også veldig tregt.
Den er oppgradert til 8 gb ram og en Crucial v4 SSD 2.5" 128GB SATA 2.0. Jeg satte inn dette for ca 2 år siden. Var egentlig ikke helt fornøyd da heller. Lurer litt på om SSD ikke er helt kompatibel med mac.. har meget god erfaring med crucial M4 i mange gamle macer, men har kun brukt v4 i denne maskina. Greit at dette ikke er en supermaskin i utgangspunktet, men til normalt bruk med surfing og enkle programmer, burde den maskina kjøre ganske så kjapt uten noen form for badeball.. Kjører yosemite.

Er det bare å skrape maskina og kjøpe ny, eller er det håp for denne fortsatt?

Tar gjerne imot tips snarest!

Hadde en 2009 mbp med crucial m4 ssd. den var ultra kjapp i forhold!

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Treg mac mini (mid 2010)

Innleggav lazyjacket » man 03.11.2014 21:12

Kan være disken, men kan også være verdt å lage en ny bruker og sjekke hvordan ståa er der. Er det ikke markant bedre på ny bruker, vil jeg tippe at disken er problemet. Da kan man kjøpe ny, feks mx100, eller så må man prøve å wipe disken, installere igjen og aktivere TRIM.
medlem i 132 måneder
 

Re: Treg mac mini (mid 2010)

Innleggav premium2006 » tir 04.11.2014 8:37

Takk for svar! Byttet til en gammel ocz vertex turbo sata 2. La inn alt på nytt. Vet ikke om det et disken eller nytt os som gjør susen,men det ble mye bedre. Syns det er litt merkelig at jeg kun får 20/30 mb skrive og 50-80 mb lesehastighet på disken med black magic. Systemet virker ok,men tester viser veldig treige hastigheter. Vurderer å oppdatere firmvare på crucial v4, formatere og sette den disken inn igjen.

Vet ikke hva annet som kan gjøre den ocz disken treig? Blir ikke noe kjappere med trim? Dette er en 4-5 år gammel 1 generasjon ssd med hadtighet oppgitt til ca 150/250 mb

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Treg mac mini (mid 2010)

Innleggav lazyjacket » tir 04.11.2014 21:32

Første gen disker har ikke spes god garbage collection Så her kan det lønne seg å wipe disken.

Anbefaler at du leser denne. http://www.pcworld.com/article/2088341/ ... mance.html

Og deretter oppgraderer til nyeste firmware.
medlem i 132 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]