ny macmini 2014

Diskusjon rundt Apples iMac

ny macmini 2014

Innleggav ml635487 » søn 16.11.2014 20:49

Til min store glede lanserte Apple ny macmini , sitter fremdeles en del questions og litt skuffelse.

- leveres kun med max i7 to kjerners prosessor, kan ikke spekkes høyere
- er det riktig at ram er loddet på hovedkort og dermed ikke er mulig å oppgradere ? :-(
- er det fremdeles mulig å putte inn 512gb ssd?

at pros ikke er mer enn 2 kjerners er det som skuffer meg mest dessverre :-(
har lenge siklet på en slik sak men har ventet med kjøpet til macmini kom med oppgradereingen.

kjøpte en macbook pro i 2011, har vært så kjempefornøyd. :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: ny macmini 2014

Innleggav lazyjacket » søn 16.11.2014 21:08

1) kun dual core i7
2) stemmer er loddet fast
3) ja du kan oppgadere/bytte disk selv.
medlem i 132 måneder
 

Re: ny macmini 2014

Innleggav Nikolay » man 17.11.2014 0:54

https://www.ifixit.com/Teardown/Mac+Min ... down/30410

Dette er en demontering mac mini, uten pci-e-lagring. her får du vite alt. :)

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: ny macmini 2014

Innleggav Mumle » man 17.11.2014 13:25

Minien er uten firekjerners i7 fordi denne har en annen sokkel i dag.
Hvis du vil ha denne og ikke er så ivrig etter topp grafikk bør du kjøpe en 2012 modell i7 med fire kjerner. En flott maskin, som du kan oppgradere på de fleste vis (utenom grafikken).
Men dagens modeller er ikke så dumme som de kan virke.
Midtmodellen er ganske rask. Styr unna 1,4 ghz.
OSX har innført minnekomprimering, slik at det ikke er nødvendig med så mye minne som før. 8 gb skulle holde.
Det treigeste i disse maskinene er harddisken. En Fusion drive koster, men den vil doble hastigheten i praksis. Legg på en slik, hvis du ikke vil inn og operere inn en SSD.
hvis du er fornøyd med en macbook pro får du omtrent samme ytelse med midtmodellen av mini med Fusion Drive.
Sjekk http://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks
medlem i 220 måneder
 

Re: ny macmini 2014

Innleggav njadve » man 17.11.2014 14:30

De målingene der er rare. Det er ikke ofte at en helt ny toppmodell av en maskin skårer dårligere enn den forrige versjonen. Den høyeste Mini 2014 med 3ghz skårer ca 7300, mens høyeste Mini-skåre overall er på ca 12500 (64-bit multicore). Selv en variant fra 2011 med firekjerners skårer bedre. Slik Mini er nå så er jeg faktisk ikke sikker på om jeg ville kjøpt den for annet enn HTPC. Som desktop gir den iallefall for lite for pengene...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: ny macmini 2014

Innleggav Mumle » man 17.11.2014 14:43

Forskjellen du ser i geekbench ligger i at forrige modell hadde fire kjerners i7. Det ga suverene resultater i multicore. En tokjerners prosessor vil aldri matche dette.

Spørsmålet er bare om du belaster maskinen slik at den bruker alle kjernene. Jeg har en firkjernes, og den er aldri i nærheten av å bruke hele kapasiteten. men jeg driver ikke med krevende oppgaver. Til vanlig bruk vil du ikke merke forskjellen på en tokjerners i5 og en firekjerners i7. Da er det harddisk/fusiondrive/SSD som gjør en forskjell. Pluss generell arktitektur. Den ser ut til å være litt kjappere i de nye modellene.

Er forøvrig enig i at de nye miniene er for dyre i forhold til ytelsen. Du må legge på for mye minne og en fusiondrive for å få en god maskin.
medlem i 220 måneder
 

Re: ny macmini 2014

Innleggav ml635487 » ons 19.11.2014 15:18

Takk for alle flotte svar, må nok sette meg ned å fintenke litt mer over dette.
alternativet er å kjøpe en forrige modell i7 4kjerner og eventuelt oppgradere ram til 16gb og putte inn en 512gb SSD.

eller gå for en helt ny og operere inn en ssd og bestille den med 16gb ram. ig med største prosessor(i7)

blir nok en liten tur på finn.no for å se hva som finns.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]