Får ikke noen SSD disker å fungere på mac mini

Diskusjon rundt Apples iMac

Får ikke noen SSD disker å fungere på mac mini

Innleggav lmh1 » man 17.11.2014 17:34

Hei, sliter som bare pokker å få noen av disse SSD diskene å fungere på mac mini:

Samsung 830
Samsung 840 Evo
Crusial MX 100

Alle er enten 250 GB opp til 512 GB SSD.
Problemet i alle tilfellene jeg får denne logoen:

Bilde

Prøver å trykke N for nettverk oppstart det virker ut som mac minien prøver å laste ned men tilslutt henger det seg.

Har prøvd det samme på flere mac mini med samme resultat, så det må være noe virkelig problemer med mac mini EFI hovedkort støtte.
Leser på diverse forumer samtlige SSD disker på den listen har vertfall en forum bruker problemer med SSD disker i den serien med mac mini, men det må jo finnes SSD disker som støtter OSX også. http://www.crucial.com/usa/en/compatible-upgrade-for/Apple/mac-mini-%28late-2012%29 ut i fra denne skulle det gå?

I alle tilfeller går det fint å sette orginal harddisken tilbake så satapluggen er riktig vei satt inn og den sitter, ellers ville jeg ikke klart å få maskinen tilbake igjen.
Må jeg ha spessiel firmware før jeg installerer OSX Yosimite eller noe slik? Eller må jeg bruke avansert formatteringsprogram for OSX (EFI bios?) aner ikke hva fremgangsmåten er?

Hvis noen vet enkelt måte å kopiere OSX fra harddisk til SSD ville det vært supert.
Prøvde først en USB3 til sata konverter til PC men den ser ikke ut som støtter Mac fordi det dukker ikke noe enheter i diskverktøyet.
medlem i 168 måneder
 

Re: Får ikke noen SSD disker å fungere på mac mini

Innleggav Valotunk » man 17.11.2014 18:02

Spørsmålstegnet betyr at Mac'en ikke finner noe disk å boote fra.

Du har installert SSD'en og så bootet opp i Recovery Mode (CMD+R) for å formattere til MAC OS X Extended? Eller bootet fra annen installasjonsdisk eller USB?

Ellers ligger det en hel del tråder her på forumet om installering av SSD og kopiering/kloning fra snurredisk til SSD. En hvilken som helst USB til S-ATA skal fungere helt fint med Mac.
medlem i 198 måneder
 

Re: Får ikke noen SSD disker å fungere på mac mini

Innleggav Gutten i Røyken » man 17.11.2014 18:03

Antar at du har formatert den korrekt?
medlem i 125 måneder
 

Re: Får ikke noen SSD disker å fungere på mac mini

Innleggav lmh1 » man 17.11.2014 18:31

Fikk dette til ved å bruke:
http://www.youtube.com/watch?v=uhNma0ZjrWs

Og bruke et annet harddisk kabinet, så nå er dette løst foreløpig.
Så får jeg eventuelt ta kontakt om det skulle dukke opp flere problemer.

Ser ut som det var mulig å få ut harddisken uten å ta av viften og flytte hovedkortet.
Så nå blir det vanskeligste sette på igjen trådløse platen slik at maskinen sitter igjen.
Kjenner til frustrasjonen rundt den platen egentlig burde den være 1 cm lengere så problemet å få feste skuene til SSD ikke eksister, men vi får se.

SSD disken er ny så håper trim går automatisk på OSX Yosimite?
Eller trenger jeg Trim enable?
medlem i 168 måneder
 

Re: Får ikke noen SSD disker å fungere på mac mini

Innleggav Gutten i Røyken » man 17.11.2014 18:42

Sjekk "Om denne maskinen", der står det meste. Hva gjorde du med de andre SSD enhetene, benyttet angreretten? SSD'en er ikke kompatibel med mac :-!
medlem i 125 måneder
 

Re: Får ikke noen SSD disker å fungere på mac mini

Innleggav lmh1 » man 17.11.2014 18:52

Har flere pcer så flyttet de SSD diskene i andre maskiner.

Nå ser ut som problemet er løst, forstår ikke hvorfor nettverkinstallasjonen fungerte, så da er det tydlig jeg trenger å ha orginale harddisken som backup hvis noe skjer.
Siden jeg da ikke har andre måter å tilbakestille OSX.

Angående den trådløse platen fikk ikke satt på plass den siste skruen fordi må bruke makt for å få platen på plass, men uansett så virker maskinen det er viktigste.
Er bare underplaten kun har 2 skruer som holder lokket på.
medlem i 168 måneder
 

Re: Får ikke noen SSD disker å fungere på mac mini

Innleggav Gutten i Røyken » man 17.11.2014 19:10

Trådløs plate? Er alt i orden, føler deg ikke svimmel eller uvel på noen som helst måte?
medlem i 125 måneder
 

Re: Får ikke noen SSD disker å fungere på mac mini

Innleggav Helge Hafstad » man 17.11.2014 19:38

Angående den trådløse platen fikk ikke satt på plass den siste skruen fordi må bruke makt for å få platen på plass, men uansett så virker maskinen det er viktigste.
Er bare underplaten kun har 2 skruer som holder lokket på.


Jeg får ikke med meg om du installerer en disk nr 2 eller bare bytter den interne HDen med SSD. Men om du gjør dette i den plasseringen som ligger nærmest bunnen så er det viktig at du flytter 2 originalskruer fra HD til SSD til den kanten som står mot ytterkant på kabinettet. Disse passer inn i 2 hull der og hvis du ikke treffer eksakt så får du ikke «antennegitteret» så langt inn at de to siste skruene entrer. Dette gjør du best ved å sette kabinettet på høykant og presse/lirke på SSDen helt til du klart kjenner at den «faller på plass» i disse hullene.

Der er en del forvirring ang Mac mini-modeller fra 2012 når det gjelder iFixit-guiden for bytte av HD/oppgradering til HD/SSD nr 2. På de tidlige modellene var HD plassert nærmest bunn og der refereres til å sette SSD der og HD nærmest topp. På senere modeller er dette omvendt. Har også opplevd at maskinen helst vil behandle SSD og HD samlet som en Fusion-drive, med det resultat at de måtte settes opp på nytt som separate enheter via Terminal.

Har etterhvert lært at det er lurt å lese halehenget av kommentarer på guidene før en setter i gang med å skru. Da får en ofte litt mer om de punktene som kan være uklare/tvetydige i guiden.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Får ikke noen SSD disker å fungere på mac mini

Innleggav Valotunk » man 17.11.2014 19:44

Tenker han mener den hullete platen hvor wi-fi antennen sitter montert:

Bilde

Når det gjelder Trim bør trådstarter lese VELDIG nøye her:

http://www.cindori.org/trim-enabler-and-yosemite/
Sist endret av Valotunk den man 17.11.2014 22:43, endret 1 gang
medlem i 198 måneder
 

Re: Får ikke noen SSD disker å fungere på mac mini

Innleggav svar » man 17.11.2014 21:31

Regner nesten med at du bruker TRIM enabler?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Får ikke noen SSD disker å fungere på mac mini

Innleggav Valotunk » man 17.11.2014 22:34

Spør du meg..? :-)
medlem i 198 måneder
 

Re: Får ikke noen SSD disker å fungere på mac mini

Innleggav svar » man 17.11.2014 22:42

Nei, trådstarter :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Får ikke noen SSD disker å fungere på mac mini

Innleggav Hwikene » tir 18.11.2014 0:16

Jeg får ikke brukt Trim enabler på min macbook pro 2014 med Yosemite.
Står litt her om hvorfor : http://www.cindori.org/trim-enabler-and-yosemite/

Brukerens avatar
medlem i 160 måneder
 

Re: Får ikke noen SSD disker å fungere på mac mini

Innleggav Jonas.J » tir 18.11.2014 9:10

Den siste versjonen av Trim Enabler, 3.3, tar seg automatisk av dette. Du må bare reboote en ekstra gang.
Dette har imidlertid ingenting med problemet til trådstarter å gjøre.
Skaff en minnepinn med Yosemite install på, partisjoner SSD disken (GUID partisjons tabell), installer Yosemite.
Jeg har Samsung 840 EVO SSD disker på 250 og 500 GB på mine to Mac Mini 2011 og de fungerer som en drøm.
Oppdater firmware (se tråd litt lengre nede), min erfaring var at det var enklest med boot CD, men oppdateringen slettet disken. Så begynn med dette.
Lykke til.
medlem i 151 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]