Problemer med klargøring av Mac Mini (mid 2010) for salg

Diskusjon rundt Apples iMac

Problemer med klargøring av Mac Mini (mid 2010) for salg

Innleggav Siri » lør 29.11.2014 9:43

Jeg har allerede klargjort det en gang før, men har måttet starte den opp igjen for å forsikre meg om at den tar Yosemite. (Det gjør den om noen lurer). Og nå står jeg litt fast.

Jeg står som admin på maskinen, men passordet mitt virker ikke om det skulle ha noen betydning. Når jeg åpner "Disk Utility", velger HD og "Erase" er formateringsvalgene grået ut, så der kommer jeg ikke noen vei. Har også prøvd å sette inn CDen, omstarte og holde inn C, men det funker ikke det heller. Kommer bare til vanlig skjerm med CD-symbolet på skjermen. Kommer altså ikke rett inn på CDen.

Maskinen må ha kommet med Snow Leopard i følge tidslinjen til introduseringen av nye OS, akkurat nå har den 10.9.5 innstallert for jeg fikk ikke lastet inn Yosemite etter nedlasting fordi adminpssordet mitt ikke virker.

Noen som kan hjelpe?
Sist endret av Siri den lør 29.11.2014 17:47, endret 3 ganger.
medlem i 225 måneder
 

Re: Problemer med klargøring av Mac Mini (mid 2010) for salg

Innleggav Valotunk » lør 29.11.2014 10:11

Du kan ikke slette/formattere en aktiv diskpartisjon.

Dvs. at når du er pålogget maskinen så kan du ikke slette startdisken fra diskverktøy.

Hold nede "alt" knappen ved oppstart for å velge om du vil starte fra CD. Så starter du diskverktøy og eventuell installasjon derfra.
medlem i 198 måneder
 

Re: Problemer med klargøring av Mac Mini (mid 2010) for salg

Innleggav Siri » lør 29.11.2014 11:47

Takk, skal prøve det nå.

Da er det gjort, og etter sletting bare slår jeg av maskinen for å unngå å legge inn min egen Aplle-ID. Er det riktig? Kan jeg selge den sånn? Når jeg starter den igjen, kommer jeg til dette bildet:

http://cdn.osxdaily.com/wp-content/uplo ... tility.jpg
medlem i 225 måneder
 

Re: Problemer med klargøring av Mac Mini (mid 2010) for salg

Innleggav Helge Hafstad » lør 29.11.2014 17:06

Her er måten dette skal gjøres på:

http://support.apple.com/no-no/HT201065

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Problemer med klargøring av Mac Mini (mid 2010) for salg

Innleggav Siri » lør 29.11.2014 17:40

Takk, det er akkurat dette jeg har gjort, men når jeg har kommet til å reinstallere OS og må logge inne med Apple IDen min, har jeg ikke villet gjøredet når jeg skal selge maskinen. Ser nå at det også står dette:

"Når du har omformatert harddisken og installert OS X på nytt, omstarter datamaskinen til en Velkommen-skjerm, og ber deg også om å velge land eller region. Hvis du vil la Mac-maskinen være i en "rett-fra-esken"-tilstand, må du ikke fortsette med konfigureringen av systemet. Trykk i stedet på Kommando-Q for å slå av Mac-maskinen. Når den nye eieren slår på Mac-maskinen, vil Oppsettassistent lede han eller henne gjennom oppsettprosessen."

Takk for all hjelp.
medlem i 225 måneder
 

Re: Problemer med klargøring av Mac Mini (mid 2010) for salg

Innleggav T.B.Hansen » lør 29.11.2014 21:14

Du (eller kjøperen) har uansett et problem: Mac OS er nå installert med din Apple ID. Ny bruker (kjøper) vil dermed ikke få oppdatert OS'et, uten å laste ned Mac OS på nytt med sin egen Apple ID.

Skal man selge en Mac, er det i prinsippet best å gjøre det med den OS-versjonen som ble levert med maskinen (og naturligvis original installasjons-DVD, om maskinen kom med en slik).

Hvilke Mac'er som kan kjøre siste versjon av Mac OS, finner men lett ut på Apples nettsider.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Problemer med klargøring av Mac Mini (mid 2010) for salg

Innleggav Siri » søn 30.11.2014 1:07

Men gjør det noe? Han som kjøper maskinen må jo bare laste ned OSet en gang til - det tar en drøy halvtime - og etterpå fortsette med sine egne valg. Jeg ser ikke helt problemet. Eller er det noe jeg har oversett?
medlem i 225 måneder
 

Re: Problemer med klargøring av Mac Mini (mid 2010) for salg

Innleggav Helge Hafstad » søn 30.11.2014 4:08

Eller er det noe jeg har oversett?


Sjekk lenken som er postet ovenfor ang hvordan selge en brukt Mac. Der slipper du problemet med at OS-et er knyttet opp mot en tidligere Apple-ID.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Problemer med klargøring av Mac Mini (mid 2010) for salg

Innleggav Siri » søn 30.11.2014 8:00

Jeg har fulgt veiledningen til punkt og prikke, Helge Hafstad . Kan da ikke skjønne hvordan noe skal kunne knyttes til min Apple-ID.
medlem i 225 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]