Minste Mac mini 2015?

Diskusjon rundt Apples iMac

Minste Mac mini 2015?

Innleggav applegeek » man 06.04.2015 22:34

Hei.

Lurer på den minste Mac mini modellen som selges nå.
1.4ghz, 4gb ram og 500gb harddisk.

Regner med at denne spiller av full hd filmer ganske lett, men vil den også spille av 3D filmer eller filmer i 4k uten problemer?

Ser etter en billig Mac til avspilling og surfing, er det noe poeng og gå opp til neste modell mini som har 2.5ghz 8gb ram og 500gb disk? Vil ikke den mekaniske disken være en flaskehals slik at jeg ikke merker så godt at den har dobbelt med ram og større prosessor?
Denne koster 2000kr mere enn den billigste :)

Takker for svar.
medlem i 163 måneder
 

Re: Minste Mac mini 2015?

Innleggav Superhai » ons 08.04.2015 11:16

Å spille av 4k er lett, men å vise det blir verre.

For å spille av komprimert video (som h.264) så er hastigheten på harddisken ikke så vesentlig, det er kapasitet til grafikkort og forbindelse til skjermen som er flaskehalsen.

Når det gjelder 2014 Mac mini, så ville jeg bestilt en maskin med ekstra RAM, siden det ikke kan oppgraderes.

Du må ikke ha en SSD, du får gjort alt det samme, men forskjellen ligger i responstid, alt er uendelige mye raskere.
medlem i 131 måneder
 

Re: Minste Mac mini 2015?

Innleggav applegeek » fre 10.04.2015 22:49

Ja kanskje 4gb blir litt lite. Har lurt en del på det, men samtidig så er jo den 5400rpm snurredisken ganske treg, rart at dem ikke kommer med 7200 slik som dem fleste pcer blir solgt med. Ssd er jo helt klart best men jeg bruker maskinen skjeldent og mest til avspilling bare så det går greit med den gamle disken.

Jeg lurer på om man kan streame 4k via Apple tv ut i tven i stua?
Maskinen vil nok slite veldig hvis den skulle dra skjermen, men hvordan blir det når den skal spille av videoen via Apple tv? Vil det kreve like mye som og koble til en 4k på macen? Eller bare spiller den det av og det skulle fungere fint?

Blir noen 4k filmer fra kamera, og når det kommer 4k filmer.
En smart tv klarer jo å spille av 4k i netflix, så man skulle tro det går fint?
Ble litt usikker på det..
medlem i 163 måneder
 

Re: Minste Mac mini 2015?

Innleggav Superhai » lør 11.04.2015 0:25

applegeek skrev:Jeg lurer på om man kan streame 4k via Apple tv ut i tven i stua?

Du kan definitivt ikke streame ukomprimert 4k, siden det krever båndbredde fra ca 3Gbit/s og oppover (de færreste har 10Gbit/s ethernet). Men komprimert h.264/h.265 video er mulig, så om TV'en støtter disse formatene og er 4k, så bør det finnes muligheter. Jeg tror ikke Apple TV har den muligheten i dag.
medlem i 131 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]