Mac Mini 2011 og USB 3.0

Diskusjon rundt Apples iMac

Mac Mini 2011 og USB 3.0

Innleggav Jonas.J » fre 29.05.2015 13:42

Dette virker kanskje dumt på enkelte, men hva gjør jeg dersom jeg vil koble en ekstern USB 3.0 disk til min Mac Mini Mid 2011, som kjører USB 2.0?
medlem i 151 måneder
 

Re: Mac Mini 2011 og USB 3.0

Innleggav Morse » fre 29.05.2015 13:47

Det går helt fint, USB 3 er bakoverkompatibel, men du havner i praksis selvsagt på USB 2 hastighet.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Mac Mini 2011 og USB 3.0

Innleggav Jonas.J » fre 29.05.2015 14:19

Vel det skulle jeg jo tåle, det er bare det at enkelte av diskene mine begynner å bli vel gamle.
Har du noen (eller andre for den del), forslag 2-4 GB?
Diskene mine er idag fra Western Digital og de har jeg vært fornøyd med. Seagate ga jeg helt opp etter at 3 stk tok kvelden i rask rekkefølge ...
medlem i 151 måneder
 

Re: Mac Mini 2011 og USB 3.0

Innleggav Morse » fre 29.05.2015 15:36

Anbefaler HELHJERTET å gi alle eksterne disker en omgang med Diskwarrior fra tid til annen (nei, jeg har IKKE aksjer i Alsoft, dessverre). TechTool Pro er også et fin-fint program å ha for å sjekke for bad blocks og denslags øgly-bøgly-ting.

Og husk at alle disker har en begrenset levetid - MTBF, eller Mean Time Before Failure. Og ikke heng deg helt opp i fabrikatet, alle diskprodusenter har en og annen dårlig serie fra tid til annen, akkurat som biler og vaskemaskiner. Selv Apple, som jo monterer disker fra både den ene og den andre produsenten, alt ettersom, har sluppet serier med tvilsomme disker – nå sist var det vel Seagate som var synderen, men det gikk selvsagt på garantien, og Apple meldte selv fra til berørte kunder.

Husk at selv nye disker kan finne på å ta kvelden når de selv vil (klikkelyder betyr som regel dødsdom), mens andre holder det gående på mysteriøst vis, år etter år, tilsynelatende på uforklarlig overtid eller reinspikka trass. Det er selvsagt forskjell på en disk som står kontinuerlig oppkoblet, og en tilsvarende som bare tas ut av skapet sånn i ny og né.

Seagate hadde i maaange år fem års garanti, nå har de gått tilbake til treårsgaranti for å følge de andre produsentene. Merk at garantien gjelder normal bruk, og kun hardware. Innholdet er selvsagt kun ditt ansvar. Ikke dumt å registrere nyinnkjøpte disker hos produsenten på nettet. Sist jeg kjøpte en Seagate hos Elkjøp (ja, de var billigere enn Komplett den dagen!), ble jeg forsikret om at den automatisk ble registrert gjennom dem hos Seagate.

Andres kommentarer og synspunkter?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Mac Mini 2011 og USB 3.0

Innleggav Jonas.J » fre 29.05.2015 16:50

At alle disker tar kvelden før eller siden er jeg fullstendig klar over. Derfor er back-up og atter back-up mitt mantra.
Time-Machine, OneDrive og CarbonCopyCloner tar back-up av hjem-mappene mine hver morgen.
Jeg var også veldig fornøyd med Seagate, men de fikk en serie som jeg nå ikke husker navnet på, som ikke fungerte.
Registrerer tingene mine gjør jeg alltid. Garantien bryr jeg meg ikke om. Vår forbrukerlov er mer enn tilstrekkelig.
Har aldri hatt problemer med det.
Har aldri prøvd Diskwarrior, kun nøyd meg med Diskverktøy og Onyx. Hvis det finnes en prøveversjon så kanskje jeg burde teste det.
Ser ut til at jeg lander på WD Elements Desktop 4TB, men skal bruke helgen til å tenke på.
medlem i 151 måneder
 

Re: Mac Mini 2011 og USB 3.0

Innleggav Johnny Gleden » fre 29.05.2015 17:40

Hei

Vedrørende feilrate på snurredisker er det ikke dumt å titte litt på de store gutta som bruker pallevis med disker og samtidig utgir tester på holdbarhet.
Det kan gi en god pekepinn i riktig retning ved valg av disk.
Stole på foruminnlegg og erfaringer her og der er for det meste bortkastet da bruksmønster og antall feil i forhold til bruk er for dårlig.
Der stoler jeg mere på sånne som Backblaze sin test enn selv mine egne erfaringer.
Selv med godt over 100 disker i stort å smått har jeg ikke noe godt svar på hva som er best.
Dette selv med hylla full av disker som har kvelda.
Det som gjelder er backup...backup..backup og atter backup.
Disk er billig om dagen uansett hvordan man ser på det.

Når vi nå skriver 2015 blir jeg nærmest sjokkert over hvor mange som ikke forstår det med sikker backup.
Skulle faktisk tro at data og diske var noe helt nytt.
http://vocaroo.com/i/s0FgoedsGZVA

Spørsmålet er ikke om disken kommer til å feile
Spørsmålet er heller når disken feiler........
..........
Ønsker man å være litt frempå og ikke sitte i baksetet er jeg helt enig med "morse"
Litt ettersyn og service på disker og filer er ikke dumt nå og da...
Anbefales uten tvil på det sterkeste.

Bruker selv Disk Warrior, TechTool og Drive Genius, samt flere andre prog.
Samt at jeg har SoftRaid som også varsler om feil på disker og raid kontinuerlig
Med disse programmer og gode rutiner på backup i årevis tror jeg at jeg må helt tilbake til tidlig 90 tallet for å huske noe tap av filer pga crash av maskin/disk.

HD test 2014
https://www.backblaze.com/blog/best-hard-drive-q4-2014/

HD test 2015
https://www.backblaze.com/blog/best-hard-drive/

Johnny
medlem i 119 måneder
 

Re: Mac Mini 2011 og USB 3.0

Innleggav Morse » fre 29.05.2015 19:23

Amen, Johnny. That´s the stuff to give the troops, Sir! :-) :-) :-)

Men jeg får rett som det er henvendelser fra folk som aaaaldri har hatt noen problemer - det vil si, før nå... ;-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Mac Mini 2011 og USB 3.0

Innleggav Jonas.J » fre 29.05.2015 19:38

Jeg har aldri tapt filer pga et krasj :-)
medlem i 151 måneder
 

Re: Mac Mini 2011 og USB 3.0

Innleggav Valotunk » fre 29.05.2015 20:14

Det har ikke jeg heller, men det skyldes ikke "flaks".

Heller det at jeg alltid har vært opptatt av backupløsninger og lagringsløsninger med redundans.

Diskkrasj derimot har jeg opplevd mange av opp gjennom årene. Noen pga. "dårlige" diskserier/produkter og andre fordi jeg nærmest har "slitt ut" diskene.

Følgende kan aldri sies for ofte:

"Det finnes to typer mennesker. De som har opplevd harddisk krasj, og de som kommer til å oppleve det."

Derfor sier jeg alltid: Backup, backup, BACKUP!

Husk også at det ikke nødvendigvis er harddiskkrasj som gjør at du risikerer å mister filer. Datamaskiner, harddisker, minnekort kan "forsvinne" ved tyveri, brann, naturkatastrofer osv. osv. osv.

Nevnte jeg forresten backup? ;)
medlem i 198 måneder
 

Re: Mac Mini 2011 og USB 3.0

Innleggav Jonas.J » fre 29.05.2015 21:15

Som jeg skrev tidligere: Mitt mantra er, back-up, back-up ... ;)
For å være alvorlig. Så lenge du driver med data så bør du nesten være en smule paranoid.
Det er som med forsikring. Jeg er nok forsikret til "opp over ørene" og det har jeg vært siden jeg flyttet hjemmefra for en mannsalder siden.
Likevel håper jeg at jeg aldri, aldri behøver den forsikringen!
medlem i 151 måneder
 

Re: Mac Mini 2011 og USB 3.0

Innleggav Valotunk » fre 29.05.2015 21:22

Vi er nok egentlig ganske enige. Både i forhold til backup og forsikring.

Selv har jeg også betalt et latterlig antall tusenlapper i forsikringer opp gjennom årene. Det er igrunn penger jeg egentlig håper jeg aldri får noe igjen for hvis det kan sies på den måten :-)

Som en kuriositet kan jo nevnes at den første harddisken jeg klarte å "slite ut" var en 44MB (ja Megabyte..!) 5.25" Miniscribe disk en gang på slutten av 80 tallet :) Tung som bly og med et støynivå som en middels kraftig kantklipper :-P
medlem i 198 måneder
 

Re: Mac Mini 2011 og USB 3.0

Innleggav Jonas.J » fre 29.05.2015 23:06

Når du tenker over det så har det vært en fantastisk utvikling på dise årene. Jeg begynte med data på slutten av 70-tallet og min første "ordentlige" datamaskin var en ABC 80.
Selv den gang var back-up viktig.
Med tanke på hvordan denne tråden startet så glemte vi alle FireWire-porten på MacMini.
Så jeg tror at jeg går for en "Freedom Quattro 3.0" på 4TB.
Ikke så kjent kanskje, men jeg våger forsøket.
Ellers var det litt hyggelig mimring her, og jeg tror nok at understrekingen av hvor viktig det er å sikre dataene sine forhåpentligvis kan bety noe for enkelte. :-)
medlem i 151 måneder
 

Re: Mac Mini 2011 og USB 3.0

Innleggav Valotunk » fre 29.05.2015 23:46

Det sklir litt ut her nå, men mimring er alltid morsomt :-)

Her er et par kopier av prislister jeg har tatt vare på fra den tiden hvor jeg selv solgte datamaskiner.

Bilde


Bilde

Den første fra 1987. Den andre fra rundt 1992.

Så vi kan nok konkludere med at utviklingen har vært ekstrem :-)
medlem i 198 måneder
 

Re: Mac Mini 2011 og USB 3.0

Innleggav Morse » lør 30.05.2015 1:57

Mars 1991: Fikk min nye Macintosh II fx, 160 Mb harddisk (største tilgjengelige!), DOBBEL diskettstasjon, svimlende 128 Mb RAM, rått grafikkort, 13" FARGEmonitor = rett over 115.000.-.

Those were the days! :-) :-) :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Mac Mini 2011 og USB 3.0

Innleggav Jonas.J » lør 30.05.2015 11:44

Til Valotunk & Morse.
Tråden kom litt ut av retning, men "problemet" eller rettere sagt, spørsmålet var jo løst.
Mimringen er jo en tråd i seg selv og en eller annen forfatterspire med ambisjoner burde vel tatt tak i den delen av vår nære historie.
Men, riktig gøy å tenke tilbake på :-D
medlem i 151 måneder
 

Neste

Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron