HJELP! Mac Mini og Freecom disk

Diskusjon rundt Apples iMac

HJELP! Mac Mini og Freecom disk

Innleggav Jonas.J » lør 27.06.2015 15:21

Jeg kjøpte en Freecom 4TB disk til min Mac Mini mid 2011. Det som gjorde utslaget var at Freecom disken hadde Firewire (i tillegg til USB).
Nå har det seg sånn at nesten uansett hva jeg gjør får jeg problemer med rettighetene. De problemene forsvinner når jeg bruker USB, men det går så j.... tregt, i tillegg "bråker" disken!
Nå holder jeg på å tømme disken for å reformatere den og jeg lurer rett og slett på om jeg skal bruker ExFAT.
Noen som har noen ideer eller synspunkter?
Kan det være at disken bar hare en partisjon på 4TB?
medlem i 151 måneder
 

Re: HJELP! Mac Mini og Freecom disk

Innleggav Morse » lør 27.06.2015 18:05

Fristende å foreslå å returnere den...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: HJELP! Mac Mini og Freecom disk

Innleggav Jonas.J » lør 27.06.2015 18:55

Vel, jeg har jo vært inne på den tanken også ...
medlem i 151 måneder
 

Re: HJELP! Mac Mini og Freecom disk

Innleggav Morse » lør 27.06.2015 19:48

En harddisk skal være til nytte og glede, ikke til irritasjon :-)

Der er plenty å velge mellom der ute! :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: HJELP! Mac Mini og Freecom disk

Innleggav Jonas.J » lør 27.06.2015 20:56

Vel jeg gjør noen forsøk til i morgen.
Harddisken er helt OK den, med Firewire 400 er den forbausende rask.
Likevel, jeg er ikke den som gir opp i første omgang, så vi får se om jeg får det til.
Hvis ikke blir den returnert.
Ellers er jeg takknemlig for alle slags råd :-)
medlem i 151 måneder
 

Re: HJELP! Mac Mini og Freecom disk

Innleggav Morse » man 29.06.2015 1:14

Whatever you do, ikke bruk ExFAT med mindre du har planer om å bruke den på en PC også. I tillegg: Har disken USB 2.0 eller 3.0? Maskina di har jo tross alt 480 MBit/s porter, burde ikke være så dramatisk mye tregere enn FW-porten på 800 MBit/s.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: HJELP! Mac Mini og Freecom disk

Innleggav Jonas.J » man 29.06.2015 7:54

Jeg fant ut at ExFAT var en dårlig løsning.
Jeg repartisjonerte den (1 partisjon), og foreløpig ser det ut som det fungerer ...
Disken har USB 3.0 og Firewire 400 og 800 samt enda flere innganger.
Ved bruk av USB forsvant problene med rettigheter, men jeg syntes resultatet ved dataoverføring var dårligere enn med Firewire 400.
Dersom disken er stabil nå så beholder jeg den, hvis ikke hever jeg kjøpet.
Likevel, jeg liker disken :-)
medlem i 151 måneder
 

Re: HJELP! Mac Mini og Freecom disk

Innleggav Nikolay » man 29.06.2015 10:27

Morse skrev:Maskina di har jo tross alt 480 MBit/s porter, burde ikke være så dramatisk mye tregere enn FW-porten på 800 MBit/s.
Tester jeg har gjort med eget utstyr viser at ved konstant load over tid er selv FW400 mye raskere enn USB2. Dette er også generell konsensus. Se f.eks: http://www.core77.com/posts/38467/%5B-B ... -Knockoffs

Et eksempel er min 500GB LaCie D2 (ja, den er gammel, men de dør jo aldri) overfører en 700mb testfil fra min Late 2010 MacBook Air på ca 40 sekunder via FW400 vs ca 80 sekunder via USB2. Samme resultat over flere forsøk, tatt med stoppeklokke.

Trådstarter: Min erfaring etter 10 år i bransjen er at Freecom bare er å styre unna om du skal ha en seriøs disk. En ting er at de er bråkete (dårlig varmeløsning og lyddemping i kabinettet), elektronikken i kabinettet er også gjerne av det kjipe slaget. Dette fører til dårligere hastigheter (spesielt over USB). Viser seg spesielt i Freecoms eksterne snurredisker med Thunderbolt. Elektronikken er ikke laget for raskere enn det disken klarer, så det hjelper ikke å sette inn SSD da kabinettet blir flaskehalsen.

Mitt forslag er å returnere disken. Vanskelig å si hva du skal gå for da du ikke sier hva du skal bruke den til, men jeg TIPPER en av to:
1: Du trenger 4TB fordi du driver med video eller annen tung media som trenger mye plass. Freecom er cheap consumer-nivå, og ikke egnet for grafisk arbeide. Bytt til f.eks. LaCie 3,5" disk, men da ikke Porsche Design.

2: Du trenger 4TB fordi du har masse mediefiler for konsum. Nedlastet video du ikke gidder slette, f.eks... Freecomdisker fungerer fint til dette, men du må gjerne leve med andre ulemper som f.eks. bråk og dårligere hastigheter. Behold gjerne disken, men du får nesten leve med ulempene. JEG ville heller satt opp nettverksdisk for dette formålet.

(3: Du trenger ikke 4TB, men gikk for maks fordi "why not?". Returner disken, og bruk heller budsjettet på en higher quality manufacturer.)

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: HJELP! Mac Mini og Freecom disk

Innleggav Jonas.J » man 29.06.2015 13:04

Jeg trenger disken på grunn av det Nikolay har som punkt 1.
I dag måtte jeg bite i gresset og bruke USB-kabelen.
Det gikk rett og slett ikke an å skrive til disken over Firewire.
Nå håper jeg at jeg får returnere evt bytte den.
medlem i 151 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]