Bytte HDD tii SDD på Mac mini mid 2011

Diskusjon rundt Apples iMac

Bytte HDD tii SDD på Mac mini mid 2011

Innleggav Hwikene » man 21.12.2015 19:52

Hei!
Hvor kan jeg finne en SSD Disk som passer til min Mac Mini midten av 2011, 2,3 GHz Intel Core i5 maskin?
Jeg vil bytte ut den gamle HDD med en litt raskere disk. Har hørt Samsung sine skal være bra. Har lite peiling på dettte og håper noen kan hjelpe meg? :)

Brukerens avatar
medlem i 160 måneder
 

Re: Bytte HDD tii SDD på Mac mini mid 2011

Innleggav Grubasek » man 21.12.2015 20:45

Ta en titt på dette:

https://www.ifixit.com/Guide/Installing ... e+Kit/6634

Fremgangsmåten er den samme for SSD. Samsung 850 EVO er bra.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Bytte HDD tii SDD på Mac mini mid 2011

Innleggav Hwikene » tir 22.12.2015 12:06

Det så jo ganske enklet ut. :)
Når jeg da har fått disken i maskinen. Kan jeg da enklet installere en backup fra min Time Machine rett på disken eller må jeg gjøre noe før dette?

Brukerens avatar
medlem i 160 måneder
 

Re: Bytte HDD tii SDD på Mac mini mid 2011

Innleggav Johnny Gleden » tir 22.12.2015 14:05

Hei

Om bytte av disk til annen/ny disk........
Bruk en dock, kabel eller et kabinett for å koble den nye SSD til maskinen.
Formater den nye disken. ( OSX Extended ( journalført ))
Installer så valgt versjon av OSX system som en ren installasjon på disken.
Sjekk at den nye disken booter og systemet fungerer.....
Velg så å legge tilbake Time Machine backup, annen backup, klone disken rett over og/eller kopiering av filer etter eget ønske og metode.
Ta så en omstart av maskin etter installasjon, velg så den nye SSD som oppstart disk.
PS: start først opp i "Safe Mode" så rydder OSX litt opp i saker og ting om det er behov , samt sjekker at det står bra til med systemet.
Etter oppstarten i "Safe Mode" tar du så en vanlig omstart av maskin og du er der du skal være for vanlig bruk.
Sjekka så att alt fungerer som det skal ved at alle prog og filer er på plass og alt er i orden.
Først da tar du frem skrutrekkeren og bytter disk i maskin.
Med den fremgangsmåten så slipper du masse skruing om det ikke fungerer helt som planlagt første gangen med disken.
Du har da også fremdeles en fungerende maskin mens du holder på installerer på ny disk og sjekker at alt er OK samt blir som du ønsker når du jobber med med å legge tilbake filer og backup.
Den gamle disken kan du senere bruke som en reserve backup disk ved å sette den inn i et eventuelt kabinett, om du investerer i ett sånt under bytting av disken i maskin.
Men ikke slett den før du er helt sikker og ser at fungere greit med den nye disken en periode etter bytting
I verste fall så kan du da ha en nød " boot" for å få opp maskinen.
Samt også å sette inn den gamle disken om den nye skulle ha noen innkjørings hikk og svikte deg etter kort tids bruk og må returneres for å få en ny

Lykke til
medlem i 119 måneder
 

Re: Bytte HDD tii SDD på Mac mini mid 2011

Innleggav Morse » tir 22.12.2015 14:59

En sjeldent grundig, informativt og samvittighetsfull respons! La meg få legge til et par tips for den totale sjelefredens skyld: Skriv ut bruksanvisningen fra iFixit, og sjekk at alt nødvendig verktøy er for hånden. Etter hvert som du fjerner skruer, fest dem på de rette steder på bruksanvisningen med en bit tape, så er du bombesikker på at de kommer tilbake akkurat der de skal.

Og hold små pusekatter/hundevalper og kaffekopper og nysgjerrige barn unna arbeidsbordet, send gjerne dama på shoppingtur på forhånd, og vent med juledrammen til alt er på plass! :-) :-) :-)

P.S. En slik en er billig og grei til formålet: https://www.komplett.no/product/760841/ ... d-kabinett

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Bytte HDD tii SDD på Mac mini mid 2011

Innleggav Grubasek » tir 22.12.2015 16:20

Til Johnny Gleden og Morse:

For å slippe å finne opp hjulet på nytt har jeg tillatt meg å legge rådene deres inn i et dokument som jeg legger i min Dropbox, slik at andre enkelt kan laste det ned.

Hvis dere har noe i mot dette hører jeg gjerne fra dere i en PM. :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Bytte HDD tii SDD på Mac mini mid 2011

Innleggav Jonas.J » tir 22.12.2015 16:25

Mange gode råd her, men skal du først ta det arbeidet det er å skifte disk i en Mini ville jeg gått for ny vanlig disk i tillegg og "laget" en FusionDrive.
Det er ikke store ekstrautgiftene og du har det virkelig igjen i bruk.
Samsung 850 er et bra SSD-valg og Hgst Travelstar 7200opm, jeg bruker 1Tb, er en utmerket samarbeidspartner.
Husk bare å legge recovery-partisjonen på den mekaniske disken.
http://roosbertl.blogspot.no/2013/06/cr ... overy.html
Ellers som sagt, meget gode råd :-)
medlem i 151 måneder
 

Re: Bytte HDD tii SDD på Mac mini mid 2011

Innleggav Hwikene » tir 22.12.2015 20:33

Takker for mange flotte tips! :)
Har nå fått ny Samung SSD EVO disken på plass i min Mac Mini. Venter nå på at alt skal bli gjenopprettet fra min Time Machine (krysser fingrene på at alt skal funke) gjenstår nå 4 timer igjen ;)



wow.. funket som bare det! Nå ble det fart på sakene :)

Brukerens avatar
medlem i 160 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron