Hvilken utgang/kabel/skjerm til Mac Mini

Diskusjon rundt Apples iMac

Hvilken utgang/kabel/skjerm til Mac Mini

Innleggav Miamaria » lør 12.11.2016 20:48

Jeg har bestilt en Mac Mini, og skal nå kjøpe skjerm. Fyren på Elkjøp sa jeg måtte ha en HDMI til DVI adapter for å koble til skjerm, men ett sted har jeg lest at DVI er kun bilde, og jeg vil jo ikke at lyden skal forsvinne underveis? Kan det virkelig stemme at fyren har anbefalt meg å kvitte meg med lyden?

Så ser jeg at forskjellige skjermer kommer med forskjellige utganger, så kanskje jeg slett ikke trenger noe DVI uansett?

Så ser jeg nå på spesifikasjonene på maskinen at den har både mini display port og HDMI på videostøtte. Hva er forskjellen på disse? Er en av dem mer å anbefale?

Jeg har rett og slett ikke snøring på hva det er jeg må passe på når jeg kjøper kabler og skjerm. (Men jeg kjøpte det HDMI til DVI-adapteret siden han fyren sa det, så det har jeg.)

Er det annet jeg bør tenke på når jeg velger skjerm? Er det sånn at bare noen har lyd?
(Jeg prøvde å kjøpe hel pakke sånn at dette fikk bli opp til butikken, men det tok dem en uke å lage meg tilbud og så lang tid er uaktuelt å vente, så da ble maskinen bestilt og jeg må ordne resten som jeg ikke har peiling på, selv.)
medlem i 156 måneder
 

Re: Hvilken utgang/kabel/skjerm til Mac Mini

Innleggav rungrona » lør 12.11.2016 21:06

Det kommer an på skjermen - har den HDMI inngang klarer du deg med en HDMI kabel. Har skjermen mulighet for lyd, vil lyden også sendes over HDMI.

HDMI->DVI trenger du bare om du har en skjerm som ikke har HDMI inn, men som har DVI. Da kunne du hatt en Mini Displayport til DVI overgang i stedet - men det er nok ikke den store forskjellen.

Så da er det bare å velge skjerm, og siden du har overgang kan du velge skjerm som enten har HDMI eller DVI - men hvis den har DVI må du ta lyden ut fra Mac Mini-en, og ikke ut fra skjermen.

Har skjermen HDMI ttrenger du en HDMI kabel - har den DVI trenger du en DVI kabel.

Kabel for lyd er avhengig av hva den skal kobles til.
medlem i 175 måneder
 

Re: Hvilken utgang/kabel/skjerm til Mac Mini

Innleggav Valotunk » lør 12.11.2016 21:19

Det stemmer at DVI er kun bilde så hvis du har kjøpt en skjerm med innebygde høyttalere så må du gå tilbake til han fyren på Elkjøp og kjefte litt.

Glem DVI.

Mange skjermer i dag har gjerne flere typer innganger, men for å få både lyd og bilde trenger du enten HDMI eller Displayport. Men ikke alle skjermer støtter lyd over displayport.

Mac Mini har begge deler så det enkleste du kan gjøre er å benytte en helt vanlig HDMI kabel.

Og ja, det er ikke alle skjermen som har lyd. De aller fleste har faktisk ikke det.

Lykke til!
medlem i 198 måneder
 

Re: Hvilken utgang/kabel/skjerm til Mac Mini

Innleggav Miamaria » lør 12.11.2016 21:23

Når du sier ta ut lyden fra Mac Minien, da tenker du egne høyttalere? Eller er det det på selve Minien? Egne høyttalere er uaktuelt, så da utgår i tilfelle DVI.

Men de fleste skjermene jeg har sett på til nå har bare DVI og VGA. Er det lyd på VGA? Jeg fant forsåvidt en nå med HDMI men den var litt stor. De små har så langt bare hatt VGA og DVI.
medlem i 156 måneder
 

Re: Hvilken utgang/kabel/skjerm til Mac Mini

Innleggav Helge Hafstad » lør 12.11.2016 21:27

Hvis det er en skjerm med bare VGA og DVI så må du bruke en egen kabel for lyd. Standard med minijack i begge ender. Det fungerer helt greit.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Hvilken utgang/kabel/skjerm til Mac Mini

Innleggav Miamaria » lør 12.11.2016 21:37

Åja sånn, to kabler går selvfølgelig ja. Men det er jo dobbelt så tungvint som bare én. Da er det bare å skaffe seg skjerm med HDMI, da er den grei. Takk for hjelpa.
medlem i 156 måneder
 

Re: Hvilken utgang/kabel/skjerm til Mac Mini

Innleggav Valotunk » lør 12.11.2016 22:00

Er det noe spesielle skjemer du har sett deg ut siden de bare har DVI og VGA?

De aller fleste skjermer i dag har HDMI. 
medlem i 198 måneder
 

Re: Hvilken utgang/kabel/skjerm til Mac Mini

Innleggav Miamaria » lør 12.11.2016 22:32

Nei jeg har ikke ant hva jeg skulle se etter, så jeg har bare kikket på noen tilfeldige. Den jeg fikk tilbud på fra samme sted som jeg var tenkt å kjøpe maskinen hadde ikke det. Men nå handler jeg ingenting der, så jeg finner nok en som har det, når jeg bare vet at det er det jeg skal se etter. :)
medlem i 156 måneder
 

Re: Hvilken utgang/kabel/skjerm til Mac Mini

Innleggav Valotunk » lør 12.11.2016 22:34

Lykke til! :-)
medlem i 198 måneder
 

Re: Hvilken utgang/kabel/skjerm til Mac Mini

Innleggav Miamaria » tir 29.11.2016 20:59

Nå har jeg kjøpt en skjerm butikken anbefalte meg.
http://www.euronics.no/Produkter/PC-Net ... -PC-skjerm

Jeg plugget skjermen i, slo på maskinen og fikk sjokk. Fargene forsvant, alt var forvrengt og det var ikke til å finne fram på skrivebordet en gang. Har vært inne på skjermvalgene, men jeg ser ikke noe som fikser dette.

Koblet fra driten og la det i eska igjen, men motet meg opp og prøvde igjen litt senere. Koblet til - vips så funket det plutselig.
medlem i 156 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere