Sinnsyk treg macmini late2012

Diskusjon rundt Apples iMac

Sinnsyk treg macmini late2012

Innleggav RuneTv » ons 19.04.2017 21:00

Jeg har en sinnsykt treg mac mini som jeg bruker på kinorommet mitt. Denne er koplet til en projektor og brukes stort sett til surfing og streaming. Det tar en evighet å starte crome, safari o.l, og det runde hjulet kommer opp støtt og stadig. Er det noe å gjer med denne maskinen, eller er det bare å innse at den er utgått? Har macbook pro retina kjøpt samtidig, og det er natt og dag i sammenligning.

Maskinvareoversikt:

Modellnavn: Mac mini
Modellidentifikator: Macmini6,1
Prosessornavn: Intel Core i5
Prosessorhastighet: 2,5 GHz
Antall prosessorer: 1
Totalt antall kjerner: 2
Nivå 2-buffer (per kjerne): 256 kB
Nivå 3-buffer: 3 MB
Minne: 4 GB
Start-ROM-versjon: MM61.0106.B0B
SMC-versjon (system): 2.7f1
medlem i 155 måneder
 

Re: Sinnsyk treg macmini late2012

Innleggav Gurre » ons 19.04.2017 22:38

Synes du denne Macen er så treg at den er ubrukelig kjøper jeg den gjerne for $(en sum vi kan forhandle om).

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Sinnsyk treg macmini late2012

Innleggav Morse » ons 19.04.2017 22:57

Prøv en full runde med Onyx: https://www.titanium-software.fr/en/onyx.html

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Sinnsyk treg macmini late2012

Innleggav Helge Hafstad » tor 20.04.2017 1:38

Har samme modell som arbeidsmaskin, 8 GB minne og en 256 GB SSD og 1 TB HDD satt opp som Fusion Drive. Yteevnen er helt grei, men ser at mesteparten av minnet er i bruk hele tiden.

I ditt tilfelle ville jeg anbefalt å oppgradere minnet og gjerne vurdere en løsning med Fusion Drive eller bare SSD i tillegg. Da får du i hvert fall ganske mye mer ut av denne for langt mindre beløp enn å kjøpe noe nyere.

Dersom du stort sett streamer og surfer er det vel også mulig å sette opp alt på nytt uten å nødvendigvis ta med seg de gamle dataene over på nytt oppsett.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Sinnsyk treg macmini late2012

Innleggav Nikolay » tor 20.04.2017 11:02

Om du får opp badeball jevnlig skal du ikke se bort ifra at harddisken holder på å ryke, og at det "eneste" du trenger å gjøre er å bytte den. Om du da bytter til SSD vil du få en ganske god hastighetsøkning.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Sinnsyk treg macmini late2012

Innleggav Johnny Gleden. » tor 20.04.2017 19:54

Hei

"Nikolay" Er helt klart beste tipset som du sier vedrørende at disken er på vei til å ta kvelden om maskinen er blitt unormalt treg, henger og masse badeball.
medlem i 89 måneder
 

Re: Sinnsyk treg macmini late2012

Innleggav RuneTv » tor 20.04.2017 23:19

Har tenkt å bytte ram, men ny ssd er heller ikke dumt. Hvordan legger jeg inn OS igjen når jeg kjøper en ny harddisk?
medlem i 155 måneder
 

Re: Sinnsyk treg macmini late2012

Innleggav dflyer » tor 20.04.2017 23:32

Hei

Har akkurat samme maskin, og som flere nevner her, så er det lurt å bytte ut harddisken til en SSD. Jeg selv oppgraderte til SSD og 16GB RAM som er maks. Nå flyr den som bare fy. Med den konfigurasjonen som du har, var lik den jeg hadde og opplevde samme problemer.

Er ikke noe spesielt vanskelig å bytte harddisk heller. Du finner bruksanvisningen på ifixit.com og youtube.

For å installere på nytt, trenger du kun å holde ned cmd+r så starter den opp i recovery mode og vil laste ned OS`et automatisk.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Sinnsyk treg macmini late2012

Innleggav RuneTv » tor 20.04.2017 23:54

Høres bra ut. Vil 2x4gb hjelpe på? Er ikke en maskin som blir brukt til tunge oppgaver. Passer desse? https://www.komplett.no/product/772743/ ... sodimm-mac

Tips til en rimelig ssd? Trenger ikke mer enn 250GB da jeg har NAS. Må jeg ha spesielle skrujern for denne jobben?
medlem i 155 måneder
 

Re: Sinnsyk treg macmini late2012

Innleggav bzzlink » fre 21.04.2017 22:15

Det er den trege snurredisken som er den største flaskehalsen. Bytt den først og så vurder om du trenger RAM.

Bytte harddisk er en relativt tidkrevende affære, ikke super vanskelig, men en god bruksanvisning og skrutrekkere som passer godt i skruene gjør det lettere. Mange av skruene strippes lett.

Gjorde det akkurat selv, og vil anbefale å kjøpe et godt miniverktøysett. Du trenger T8 og T6 torx og en umbrako

Her er god bruksanvisning
https://www.ifixit.com/Guide/Mac+Mini+L ... ment/11716
medlem i 192 måneder
 

Re: Sinnsyk treg macmini late2012

Innleggav Johnny Gleden » søn 23.04.2017 13:37

Hei


Om du skal bytte disken så har du her et tips......

Sakset fra et tidligere innlegg jeg skrev.
...........
Ta den nye HD/SSD og legg inn systemet, eventuelle alle prog og filer på den før du begynner med skrutrekker så slipper du mange ergrelser om det går dritt og du må åpne maskinen på nytt og du står da uten maskin som fungerer.

Kort fortalt:
Skaff deg en dock ( boks eller kabel ) eller et tomt USB2/3 kabinett eller annet som du kan boote maskinene fra ( kabinettet kan du bruke til den gamle disken etterpå )

1) Formater og legg inn rent OS på ny HD/SSD som er eksternt tilkoblet maskin

2) Så tar du en omstart ved å velge den nye HD/SSD ( hold tilvalg nede for å kunne velge disk ) Hold så "shift" tasten inne når du velger disken for start opp ( "safe mode" ) . Når maskinene har startet opp tar du på nytt en normal omstart for å få med alle tillegg

3) Nå da du er oppe å går med den ny disken kan du velge om du ønsker å overføre fra TimeMachine, en klone eller bare starte helt på nytt ved å legge inn alle prog og filer fra backup på nytt på den nye HD/SSD

Fordelen med å gjøre det i riktig rekkefølge er at du har en oppegående maskin mens du holder på å jobber med installeringer og kontroll at alt fungere som det skal om den eksisterende disken i maskin fremdeles er funksjonell..

Når alt er funnet OK, testet, installert, eventuelt klonet, og/eller filer ført over på den nye disken...først da så finner du frem verktøy/skrutrekker og bytter til ny disk i maskin.
Selv ved bytte av disk i en maskin hvor disken har tatt kvelden gjør man det samme ved å først å preparer disken eksternt før man åpner opp maskin.

For å si det mildt så har jeg enda ikke forstått de som gjør det omvendt ved å bytte disk først i maskin for så å sette igang å installere system og filer og kanskje finner ut at det er noe som ikke fungerer som det skal...disk med feil eller en installering som ikke gikk etter programmet...så er det åpne maskin på nytt
Samt at de har en ubrukelig maskin den tiden det står på

De som har gjort dette noen ganger har en ekstra SSD brikke, en USB pinne med system på eller en disk i varastyre med en klone av maskin.
Eller kun et rent system installert på en disk hvor de raskt kan boote maskinen kjapt for å komme tilbake på hesten i løpet av minutter i tilfelle et uhell. Dette med en god backup strategi hvor filene er lagret på flere adresser og medier samt i skyen redder dagen når alt stopper opp. Har man råd til å kjøpe en maskin til kr 10 - kr 20 000 bør man absolutt legge til et par små harddisker og eventuelt en USB pinne inn i kjøpet for å ha til en rask oppstart av maskin ved eventuell jobb/skoleoppgaver/eksamen...osv..osv. Da jeg var aktiv og reiste litt rundt i jobb sammenheng hadde jeg alltid en disk med klone og filer i veska. Dagen da disken tar kvelden og reiser til himmelen hvor alle disker ender sitt liv, kommer fortere enn man ønsker og tror. Det er heller snakk om "når" og ikke "om" da disken tar sitt siste pust og skjelver seg mellom de siste overføringene med badeball og pauser før den stille legger seg i ro. Med en "disk" klone sammen med de viktige filene så kan du til og med redde deg med en lånemaskin om den gamle maskin går helt i frø.
medlem i 119 måneder
 

Re: Sinnsyk treg macmini late2012

Innleggav RuneTv » man 24.04.2017 11:56

Takk for god hjelp! Da blir det ny ssd og minst 2x4gb ram.
medlem i 155 måneder
 

Re: Sinnsyk treg macmini late2012

Innleggav Nikolay » fre 12.05.2017 15:19

Hvordan gikk dette, RuneTv? Er spent. :)

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Sinnsyk treg macmini late2012

Innleggav RuneTv » man 04.09.2017 21:41

Beklager, men glemte hele tråden..
Byttet til en SSD disk, og satte inn 8 GB RAM. Maskinen ble som en drøm! Kan absolutt anbefales.
medlem i 155 måneder
 

Re: Sinnsyk treg macmini late2012

Innleggav kajac2 » tir 05.09.2017 10:14

Helt enig. Jeg oppgraderte min 2012 MBP tidligere i år med SSD, og ytelsesforskjellen er som natt og dag. Kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til vanlig snurredisk igjen
medlem i 197 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron