Panther til emac

Diskusjon rundt Apples eMac

Panther til emac

Innleggav Churchill » ons 06.05.2009 9:06

Hei,
På jobben i går kasserte en kunde en feiende flott og velfungerende emac fra 2003 (den originale med 700mhz g4) som jeg fant ut kunne passe fint til min mor som surfe-på-nettet-maskin.

Den eneste mangelen er at OS X-cd'ene ikke ble kastet sammen med den. Derfor lurer jeg på om noen har en Panther (eller til nød 10.2) installasjonsdisk (retail som fungerer på alle macs) å avse? Om så ingen vil helt avse seg en slik helt gratis, så kan jeg gjerne betale en liten slant.

I tillegg tar jeg meg den friheten til å spørre om rambrikker. Vil denne fungere i emac'en? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=305951

Om første punkt av innlegget er på kanten av forumreglene, så beklager jeg på det sterkeste.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Panther til emac

Innleggav Fiskepudding » ons 06.05.2009 9:30

Ikke gå for 10.2, bruk heller 10.4. Denne er mye mer stabil, raskere og har mange flere funksjoner og støtter mye mer programvare.
Ram brikken du hadde enkle til vil fungere fint, men det er hauger av disse i elretur plassene rundt omkring så jeg hadde ikke giddet å kjøpe PC100 ram lenger.

Regner med at det er OSX på den allerede så da har du jo alternativet å resette passord, lage ny bruker og slette de eksisterende for å slippe å installere OS på nytt. (Du kan resette dette med DVD med nyere OS versjon enn det som er på maskinen allerede)

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Panther til emac

Innleggav Churchill » ons 06.05.2009 9:40

Har bare leopard retail. Forsøkte det. Gikk tregt for å si det forsiktig. Da jeg til slutt kom inn på nullstill passord, så dukket ikke disken opp. Mulig den må stå en halvtimes tid før det skjer noe.

Hvis noen ikke trenger 10.4 lenger, tar jeg det også. Problemet er at 10.4 krever mer ram enn det som står i den nå (128mb, oioioi).

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Panther til emac

Innleggav djxfade » ons 06.05.2009 9:53

Om du fyrer inn 1 GB med RAM går Leopard som en kule på en 700 MHz G4.
Installer via å sette eMacen i targeted disk mode (firewire mode), koble den til en annen mac via firewire, og start installasjonen på den andre macen. Velg den "eksterne disken" som innstallasjons disk. Enkelt og greit, nå har du en maskin som støtter alt av ny software :)
Du må uansett oppgradere RAM om den maskinen skal brukes til noe annet enn OS 9.
Og når du først kjøper mer RAM, så er det ikke vits å kjøpe mindre enn 1 GB. Og da kan du likesågodt fyre inn Leopard istedet for Tiger ;)

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Panther til emac

Innleggav Churchill » ons 06.05.2009 10:01

Men fungerer det noe særlig, da? Prossessoren er jo for svak i følge spesifikasjonene som er 867mhz. Man skulle jo tro det vil gå fryktelig sirup i det minste. Men er det noen som har testet det og det fungerer fjell, så er det absolutt en mulighet. :-)

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Panther til emac

Innleggav Fiskepudding » ons 06.05.2009 10:07

Prøvde 10.5 på min en stund, men gikk tilbake til 10.4. Den ble ustabil og gikk for treigt med 10.5, men maskinen er raskere med 10.4 enn de eldre. Fungerer fint med 2x256 Mb brikker fra en elretur container :-)

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Panther til emac

Innleggav djxfade » ons 06.05.2009 10:15

Jeg har kjørt Leopard på min iMac G4 med 700 MHz prosessor. Den har fått ettermontert 1 GB RAM (2 x 512 MB 133 MHz SD-RAM).
Den har kjørt Leopard siden det kom ut, og har aldri (mener ALDRI), vært noe problem. Selv min MacBook har hatt 3-4 kernel panics siden jeg fikk den, iMacen har ikke hatt 1!!
I tillegg opplever jeg maskinen vesentlig raskere enn med Tiger.
Når Leopard var lukket BETA, så var det offisielle systemkravet på 700 MHz G4 prosessor. Dette ble oppjustert i siste liten, antagelig for å raskere fase ut de eldre maskinene sine.
Men en ting kan jeg si, selv om ikke Leopard er offisielt støttet på 700 MHz maskiner, så funker det (bruk metoden jeg beskrev ovenfor til deg), og det funker meget bra. Hvorfor skulle Apple inkludere drivere til all maskinvaren i f.eks iMacen min i Leopard, om den ikke er støttet? :P

Men husk at 1 GB RAM er essensielt for Leopard, da systemet skalerer mye bedre med så mye minne (dobbelt så mye som offisielle kravene, trekker på en måte litt opp for de "manglende" 167 MHz :P). Men samme ville jeg sagt om Tiger og, kjører du med lite minne så vil det gå som sirup.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Panther til emac

Innleggav Churchill » ons 06.05.2009 10:20

Nice. Men det var det å få tak i 1gb ram, da. 550 kr for en 512mb-brikke var i det stiveste laget hva pris angår. Er jo i tvil om hele maskinen er verdt 1100kr engang. Noen som vet om en slik elretur for data i tønsberg og omegn?

Også vil jeg bare sånn forsiktig spørre igjen, som en oppdatering for nye lesere av tråden, om det er noen som har en gammel OS X-cd som fungerer på en emac som ikke brukes lenger (cd'en :-) ).

Takker og bukker for hjelp så langt.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Panther til emac

Innleggav Dorkfish » ons 06.05.2009 11:06

Anbefaler at du legger ut en "Ønskes Kjøpt" annonse på http://www.brukt1.no istedet.

Her på forumet skal vi ikke kjøpe og selge ting, så det er større sjanse for å få napp på brukt1.no.

Anbefaler uansett Tiger på den maskinen da den fint klarer det med litt mer RAM, og da får du mer funksjonalitet enn med Panther.

Har selv en eMac G4 og en iMac G4 som fint kjører 10.4

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Panther til emac

Innleggav Churchill » ons 06.05.2009 11:28

Ok. Beklager så meget.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Panther til emac

Innleggav djxfade » ons 06.05.2009 11:33

Fordelen med å kjøre Leopard framfor Tiger er at du får et litt brede programvare bibliotek å velge mellom :) Pluss alle de fine funksjonene fra Leopard

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 


Returner til eMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere