Oppgradere gammel Quadra

Diskusjon rundt eldre Apple-maskiner

Oppgradere gammel Quadra

Innleggav Manus » søn 25.01.2009 21:52

Hei!
Har en Quadra 605/Performa 475/LC 475 (i praksis er alle samme maskin, men husker ikke hvilken av de, siden den er på hytta for tiden), som jeg gjerne vil prøve å oppgradere, og samtidig lære litt uten at det gjør så altfor mye skade hvis jeg gjør noe feil. Heldigvis er også dollaren rimelig lav, noe som gjør det billigere å handle fra over dammen. Dette er hva jeg tror jeg kan oppgradere:

VRAM: Bytte ut eksisterende 2*256KB med 2*512KB, har funnet noen til 10$

CPU: 25 eller 33Mhz Motorola 68LC040, utvide med DayStar PowerPro, som gir opp mot 80/100Mhz og en ekstra RAM-slot. Den klarer jeg ikke å finne noe sted. Kan også bytte ut prosessoren med 68040.

RAM: Inneholder en fast 4MB, og en slot til som i følge Apple tar 64 MB, men som egentlig tar 128 MB. DayStar PowerPro har en ekstra slot med plass til 128 MB til. Da trenger jeg 2 stk. 128 MB 72-pin 80ns. (Yay, 260 MB RAM!)

Ethernet: Er mulighet for å innstallere et RJ45-kort. Funnet et til 20$

HD: Har 80MB, har ikke funnet noen måter å oppgradere denne, men vil gjerne ha større.

Noen som har noen tips til hva jeg bør oppgradere (ev. annet også), og hvor jeg får tak i det? Er det noen som har prøvd lignende før?
medlem i 217 måneder
 

Re: Oppgradere gammel Quadra

Innleggav simen » søn 25.01.2009 22:52

Eneste stedet for sånt er vel eBay. Har selv en gammel IIfx jeg koser meg med en gang i blant. Ville anbefale Mac OS 6 på maskina di, den er gratis fra Apple. Den er raskere enn min Mac Pro med 8 kjerner i oppstart og i bruk i Finderen ;)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Oppgradere gammel Quadra

Innleggav Audun » man 26.01.2009 10:34

Hei!
Jeg tror du har tenkt på nesten alt av oppgraderinger som er mulig å gjøre med denne maskinen. Eneste du mangler er å overklokke prossesoren fra 25mhz til ca. 33mhz. Det er vistnokk ganske enkelt på denne modellen selv. Jeg hadde en liten krystall i min maskin (kassert nå) som endret klokkefrekvensen.

PowerPC oppgradering er ikke så mye verdt. Du kan kjøre litt nyere opperativsystem (kanskje 8.5?), men maskinen vill ikke føles mye raskere.
Laveste opperativsystem er 7.1, og da er maskinen klart mest snappy.

Du har sett denne siden: http://www.lowendmac.com/quadra/quadra-605.html ?

Enkleste og billigste måten å finne deler på er å lete i gamle maskiner fra samme tidsepoke: andre LC´er og SCSI-macer.

Audun

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til Eldre maskiner



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron