Macintosh Classic II

Diskusjon rundt eldre Apple-maskiner

Macintosh Classic II

Innleggav ZnerQ » søn 30.10.2011 13:38

Hei!
Nå kan jeg gledelig meddele at jeg har anskaffet mitt første apple produkt..
I og med at jeg henger litt etter (xD) valgte jeg å gå for en Macintosh Classic II!

Jeg har funnet ut at det er visse problemer med den gamle Macen.. Ved oppstart opplever jeg problemer av varierende grad.

Problemene kan beskrives som følgende (kun ett punkt oppstår om gangen):

- Vifta starter, men svart skjerm

- Vifta starter, men kun svarte og hvite vertikale striper.

- Vifta starter, etterfulgt av ett "pip" (muligens striper på skjermen)


Jeg har lest meg til at problemet kan ligge i en eller fler kondensatorer som lekker. Hva tror dere om dette? Har lest noen plasser at hovedkortet bør vaskes, da elektrolytten fra eventuelle øderlagte kondensatorer kan forårsake feilen.. Har også hørt at feilen kan skyldes at batteriet er utladet (Jeg får ikke utslag når jeg måler - så kan bekrefte at det er tomt).

Kan også meddele at elektronikkunskapene mine ikke er så alt for gode.. kan litt "basics", og har demontert ett utall duppedingser, men det er stort sett alt.. håper derfor at noen her kan hjelpe meg!

Her er noen bilder av innmaten:
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Her ser dere bilde av noe som kan være elektrolytt fra en kondensator.. eller?


Trengs det flere eller bedre bilder for å hjelpe meg må dere gjerne si ifra ;)

Håper virkelig noen kan hjelpe meg ;)
medlem i 149 måneder
 

Re: Macintosh Classic II

Innleggav danibo77 » man 31.10.2011 9:30

Dette lover da bra. Strømforskyningen virker da :)

Forsøk først å fjerne alt synlig skitt vha en liten, fin børste. Om ikke dette hjelper, kan q-tips med litt alkohol forsøkes (Alkohol fordamper fortere enn vann..) Husk å fjerne alt som heter strøm/batteri først. (Isopropanol med høy alkoholprosent, helst nær 90)

Husk også å la det tørke godt før du plugger det inn igjen.

Med dine kunnskaper bør du jo også kunne klare å bytte ut de problematiske kondensatorene. Ting var mye større i gamle dager ;)

Keep updating.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Macintosh Classic II

Innleggav cesar » man 31.10.2011 9:48

Hadde selv en SE/30, men husker ikke så mye om feilsøking der. Uten fungerende PRAM-batteri er det ulike Mac-varianter som ikke starter opp i det hele tatt.
medlem i 163 måneder
 

Re: Macintosh Classic II

Innleggav quadra800 » man 31.10.2011 10:29

1. Bytt ut ALLE de gamle kondensatorene med nye høykvalitets-kondensatorer. Vær utrolig nøye med å lodde de i riktig vei. De som ikke har lekket ut enda, kommer snart til å gjøre det uansett.
2. Vask vekk dritten på hovedkortet. Pass på å ikke zappe noe med statisk elektrisitet.
3. Husk at du kan få en saftig karamell fra bilderøret, selv etter lang tid.
4. Ikke brekk av tuben bakerst på bilderøret. Den er usolid.

EDIT: Les gjennom her og her og se om du får noe ut av det.
Sist endret av quadra800 den man 31.10.2011 14:12, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Macintosh Classic II

Innleggav Helge Hafstad » man 31.10.2011 10:34

Vanskelig å huske så klart om disse, men jeg har nå skrudd på en god del slike og mener å erindre at det var modellene før Classic II som hadde problemer med bilde på skjerm og der delebytte var eneste løsning. Når det gjelder batteri så var dette et standard 3.6 V for Apple stasjonære, ca 1/3 av lengden på et AA-batteri. Du kan jo begynne med å bytte det, som foreslått.

Ellers var der noen spesielle oppstartsmuligheter på en del av disse modellene. Classic kunne starte fra ROM med tastene Alt-Eple-X-O og der var også en kommando som gjorde at et bilde av Macintosh utviklerteam kom opp under oppstart. Husker ikke hvilken modell dette var, bare at det var en av kompaktmodellene.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 



Returner til Eldre maskiner



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron