iMac 27" -2009 treg som sirup....

Diskusjon rundt eldre Apple-maskiner

iMac 27" -2009 treg som sirup....

Innleggav Per Bal » fre 02.01.2015 10:06

Min iMac 27" fra 2009 har i det siste blitt tregere og tregere. Har siste OSX og den er ikke full. Den bruker nå gode ti minutter i oppstart før den er klar. Jeg hører harddisken jobber hardt, men den lar seg i praksis ikke bruke.
Vurderer nå å kjøpe en MAC MINI og bruke maskinen bare som skjerm via Thunderboltkabel. Noen som har prøvd dette i praksis?
Alternativet er en ny iMac 212 selvfølgelig...
medlem i 111 måneder
 

Re: iMac 27" -2009 treg som sirup....

Innleggav Norgesannonser » fre 02.01.2015 18:25

Høres ut som det er din HDD som holder på å ta kvelden.

En ny SSD (evt HDD) gir slike maskiner nytt liv. Det er i alle fall min erfaring med en mid 2010 MBP. Du kan evt velge en liten SSD (120 GB) og bruke ekstern HDD som fildisk. Da holder du pengebruken lav, og får en maskin som kan leve godt noe år til.

Hva skjer dersom du booter maskinen din med cmd + R , og kjører Diskverktøy der med "Verifisere disk"? Ingen feil, eller mange feil?

Hva skjer dersom du kjører "Reparere diskrettigheter"?

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: iMac 27" -2009 treg som sirup....

Innleggav lazyjacket » fre 02.01.2015 21:59

Som nevnt, så er jeg enig at det høres ut som disken holder på å dø, eller i det minste sliten.

En SSD er nok lurt, de er jo ikke så ille pris nå. Får jo en 240GB disk + fra 749,-

Ellers er jo ikke vanlige disker veldig dyrt heller, og dekker jo de fleste behov folk måtte ha, men en SSD er jo ikke dumt :) Også er det jo ikke veldig vanskelig å skru opp skjermen og bytte disk på disse iMacene.

Ellers blir det å prøve det vanlige, som Norgesannonser sier + resette NVRAM.

Resetting NVRAM
Shut down your Mac.
Locate the following keys on the keyboard: Command (⌘), Option, P, and R.
Turn on your Mac.
Press and hold the Command-Option-P-R keys immediately after you hear the startup sound.
Hold these keys until the computer restarts and you hear the startup sound for a second time.
Release the keys.
After resetting NVRAM, you may need to reconfigure settings for speaker volume, screen resolution, startup disk selection, and time zone information.
medlem i 132 måneder
 

Re: iMac 27" -2009 treg som sirup....

Innleggav Morse » lør 03.01.2015 2:06

Og her har du skru-oppskriften: https://www.ifixit.com/Device/iMac_Inte ... 9_and_2374

Husk å ha alt nødvendig verktøy klart (nevnt i bruksanvisningen). Og et godt råd: Rengjør skjermen først, og når du har fått den av, legg den med baksiden ned på helt ren aluminiumsfolie og dekk til med mer folie. Så slipper du mest mulig støvmareritt når den skal på plass igjen. ("During reinstallation, be sure to meticulously clean the inside of the glass panel and the face of the LCD as any dust or fingerprints trapped inside will be annoyingly visible when the machine is turned on.")

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Eldre maskiner



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron