Plustek scanner

Diskusjon rundt eldre Apple-maskiner

Plustek scanner

Innleggav Paste » tir 07.07.2015 11:14

Er det noen her som har oppskrift på hvordan jeg skal klare å koble opp en Plustek (diasscanner) OpticFilm 7600i uten å kjøpe ny programvare? Har lisens på SilverFast Ai Studio 6.6 som støtter Mac 10.3.9 og sener, men ikke det nyeste systemet. Trodde da jeg kunne sette den opp på min gamle stasjonære PowerPC G5 med OS 10.4.11. Men nå har jeg fått vite at SilverFast kun støtter Intel, så da går ikke det.

Jeg klarer ikke å få opp skanneren på "skrivebordet", så jeg trodde først jeg hadde et driverproblem, og har slitt med det. (Jeg ser at den henter opp skanneren i systemet, så den har kontakt.)

Jeg kan kjøpe ny programvare SilverFast til min nye maskin, har testet på demo. Da strevde jeg også med å få kontakt med selve skanneren. Programmet koster litt mer enn det smaker, det hadde vært så fint å få dette opp på den gamle maskinen som har gammel Photoshop og burde være rask nok. (Jeg jobber som grafisk designer så den har ekstra RAM osv.)

Noen med tips? Kanskje noen med erfaring om rimeligere programvare som passer til scanneren, som jeg kan bruke på den gamle eller evt. den nye oppegående Macen?

Blir taknemlig for tips :-)
medlem i 157 måneder
 

Re: Plustek scanner

Innleggav BlackAdder2100 » tir 07.07.2015 11:55

Sjekk ut VueScan fra http://www.hamrick.com.

Denne kan brukes mot de fleste typer skannere.
Prisen er heller ikke avskremmende :-)

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Plustek scanner

Innleggav Morse » tir 07.07.2015 15:33

Helt enig. Vuescan er konge! http://www.hamrick.com/vuescan/plustek_ ... 7600i.html

Gratis å prøvenedlaste, men du må ha proversjonen for å scanne negativer/slides. Verd hver eneste krone. Glimrende support.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Plustek scanner

Innleggav Ove » tir 07.07.2015 19:50

Dere som anbefaler VueScan: Jeg ser at den støtter en imponerende rekke rene skannere, men hva med de hundrevis (tusenvis?) av multifunksjonsskrivere med innebygd skanner?

Jeg har f.eks. kjøpt denne for et par uker siden. og ennå ikke funnet ut hvordan jeg kan kople den til min MacBook Pro (mid-1912) med Mac OS X 10.10.4:

http://www.expert.no/multifunksjonsprin ... i/p/24472/

Finner den ikke på denne lista: http://www.hamrick.com/vuescan/canon.html
medlem i 230 måneder
 

Re: Plustek scanner

Innleggav BlackAdder2100 » tir 07.07.2015 23:49

Ove: Har du sjekket: http://www.canon.co.uk/support/consumer ... 0(Yosemite)

Her finner du drivere og skannerprogramvare for 10.10.

Selv om en skanner (multifunksjonskriver i dette tilfellet) ikke står på listen er det ikke utenkelig at den kan fungere med VueScan.

Men så lenge det finner oppdaterte drivere og programvare fra produsenten, så bør dette være bra nok til å bruke :-)

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Plustek scanner

Innleggav Ove » ons 08.07.2015 4:03

Mange takk, BlackAdder2100! Her fant jeg et titalls DMG'er og PDF'er som ser lovende ut. Jeg har tidligere vært inne på Canon.no uten å bli noe særlig klokere.

CD'ene som fulgte med maskinen var for det aller meste Windows-stoff. Et par PDF'er som kunne leses, en svært tungvint manual i HTML-format (håpløs eller rettere sagt umulig å søke i), og ingen software i det hele tatt.

Men ellers spurte jeg her fordi Morse er i tråden, og han har tidligere her i gården skrevet at Canons software for Mac er "tvilsomme" (viewtopic.php?f=106&t=298013), og lignende ting annetsteds, bl.a. i en tråd hvor Valotunk skriver: "Canon har alltid vært elendige på drivere og støtte for nyere operativsystem." (viewtopic.php?t=296925). — I begge disse trådene ble VueScan anbefalt som allround-løsning for skanning.
medlem i 230 måneder
 

Re: Plustek scanner

Innleggav Morse » ons 08.07.2015 19:41

Som sagt, Ove, Vuescan er gratis å laste ned for å prøve ut! Produsenten anbefaler tom. dette for å være sikker i sin sak på at alt virker før man kjøper! :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Plustek scanner

Innleggav Helge Hafstad » ons 08.07.2015 20:43

Jeg bruker alltid å installere drivere fra nettet, dvs fra produsentens sider. Da finner man også fort ut hva som støttes eller ei.

En annen sak kan være å sjekke utskriftskø-vinduet for skriveren. Hvis symbolet for «Skanner» oppe i høyre hjørnet er klikkbart så er det godt mulig at dette allerede fungerer.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Plustek scanner

Innleggav Valotunk » ons 08.07.2015 23:03

Ove skrev:Mange takk, BlackAdder2100! Her fant jeg et titalls DMG'er og PDF'er som ser lovende ut. Jeg har tidligere vært inne på Canon.no uten å bli noe særlig klokere.

CD'ene som fulgte med maskinen var for det aller meste Windows-stoff. Et par PDF'er som kunne leses, en svært tungvint manual i HTML-format (håpløs eller rettere sagt umulig å søke i), og ingen software i det hele tatt.

Men ellers spurte jeg her fordi Morse er i tråden, og han har tidligere her i gården skrevet at Canons software for Mac er "tvilsomme" (viewtopic.php?f=106&t=298013), og lignende ting annetsteds, bl.a. i en tråd hvor Valotunk skriver: "Canon har alltid vært elendige på drivere og støtte for nyere operativsystem." (viewtopic.php?t=296925). — I begge disse trådene ble VueScan anbefalt som allround-løsning for skanning.


Nå skal det sies at Canon har blitt noe bedre de siste par årene, men i en periode var de ufattelig trege med å oppdatere drivere og programvare ettersom nye versjoner av operativsystemer ble lansert.

Jeg har en Canon MG8250 her hjemme nå. Programvaren til Canon er rimelig oppdatert, men jeg velger Vuescan fremfor Canon sin programvare any day. Det er snakk om to vidt forskjellige ligaer med tanke på funksjonalitet og brukervennlighet.
medlem i 198 måneder
 

Re: Plustek scanner

Innleggav Morse » tor 09.07.2015 3:48

Amen, Valotunk! :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Eldre maskiner



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]