Pris/verdi Lampeskjerm iMac

Diskusjon rundt eldre Apple-maskiner

Pris/verdi Lampeskjerm iMac

Innleggav Hufse » man 06.06.2016 18:35

Min gamle mor fikk oppgradert iMac'n til en ny mac mini.

Lurer litt på ev pris/verdi på hennes gamle iMac.

Maskina er fra 2003. (Lampeskjerm-utgaven)
17 skjerm
60 eller 80 GB harddisk
512 mb ram. (Muligens 1gb)

Maskina virker og har vært i daglig bruk (nettbank, epost, kabal og litt bildemysing) til nå.

Tastatur og mus.

Et par originale runde Apple høytalere.

Ikke original emballasje.

Hva kan noe sånt være verdt?
medlem i 186 måneder
 

Re: Pris/verdi Lampeskjerm iMac

Innleggav Morse » man 06.06.2016 19:04

Alt fra nesten ingenting til en hel del. Maskinen er et ikonisk produkt, datamaskinmessig historisk. Rett nok teknologisk akterutseilt som bruksmaskin (som alt omtrent annet fra den tiden), men høyt ansett i designerverdenen og blant folk som har det minste spor av sans for design. Hvis du vil/skal/må selge, så ta deg god tid og sørg for at den havner hos noen som kan verdsette slikt – en arkitekt i nabolaget betalte nettopp et par tusenlapper for en slik, rett og slett fordi det var et stilikon han hadde glede av å eie og fortsatt faktisk kunne bruke.

Første datamaskin med flatskjerm "for folket", btw...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Pris/verdi Lampeskjerm iMac

Innleggav Dorkfish » tir 07.06.2016 12:30

Har selv en slik og jeg husker en gang da folk visste å sette pris på slikt. Nå for tiden er det langt imellom disse menneskene, og folk vil bare ha gigahertz og gigabytes og superoppløsning på alt.

Jeg fat ut at den sto bedre på loftet enn på Finn. La den ut flere ganger og fikk sånne morsomme bud som "fire hondre" og da gidder ikke jeg.

Det er en fin datamaskin med fint design og den kommer nok til å funke i 20 år til. Men folk setter ikke pris på kvalitet lenger. Dessverre. Men lykke til.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Pris/verdi Lampeskjerm iMac

Innleggav Hufse » tir 28.06.2016 16:17

Tusen takk for svar.

Da prøver jeg på Finn på en pris et sted mellom "bruksverdi" og "historisk" pris.
medlem i 186 måneder
 


Returner til Eldre maskiner



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]