Koble sammen to maskiner på OS7.1 ?

Diskusjon rundt eldre Apple-maskiner

Koble sammen to maskiner på OS7.1 ?

Innleggav Sigdal » tir 28.06.2016 22:48

Er det mulig å koble sammen en ColorClassic og en SE/30 så jeg kan overføre filer mellom maskinene? Begge har OS7.1.

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Koble sammen to maskiner på OS7.1 ?

Innleggav Helge Hafstad » tir 28.06.2016 23:38

Må vel kobles sammen med en krysset nettverkskabel. Deretter må fildeling slås på på begge eller en av maskinene (på den du skal hente filer fra) og AppleTalk slås på. Det siste var vel i «Velger» som du finner på Apple-menyen. Der skal også navnet på den andre maskinen dukke opp - om jeg husker riktig.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Koble sammen to maskiner på OS7.1 ?

Innleggav Sigdal » ons 29.06.2016 0:36

Det forutsetter vel at jeg har ethernettkort i begge maskiner? Jeg har ikke det i SE/30en, men har ethernettkortet i CCen, som er den som trenger filene..

Er det noen her i Osloområdet som kan hjelpe meg å overføre filene mot litt betaling? :-)

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Koble sammen to maskiner på OS7.1 ?

Innleggav Helge Hafstad » ons 29.06.2016 20:43

LocalTalk var det også noe som het, ja - går over serie-/skriverport. Usikker på om du kunne koble opp 2 maskiner med en skriverkabel, men LocalTalk-adaptere og/eller LocalTalk-til-Ethernet-adaptere fantes. Sikkert noen som sitter på noe slik den dag i dag - og som selvfølgelig ikke bruker det...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Koble sammen to maskiner på OS7.1 ?

Innleggav spiffers » tor 30.06.2016 10:20

LocalTalk var hardware laget som AppleTalk kommuniserte over, og det er en fyr som selger AppleTalk adaptere på finn.no
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=64922207
Kanskje du kan kjøpe eller låne noe av han?

Edit: Ser fyren har noen Farallon adaptere, disse snakker over vanlig ethernet kabel.
medlem i 183 måneder
 

Re: Koble sammen to maskiner på OS7.1 ?

Innleggav Sigdal » tor 30.06.2016 12:57

Jøss, det var litt av en samling kabler. Usikker på om jeg trenger alt det.. :-*

Jeg satte inn HDDen i min gamle G4 med OS9 og fikk kopiert over nødvendige filer via den. Så nå kan jeg bruke zipdriven :-)

Finnes det noen måte å deaktivere AppleTalk på? Den må alltid deaktiveres før jeg kan bruke midiinterfacet, som også går på printerporten.

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Koble sammen to maskiner på OS7.1 ?

Innleggav Morse » tor 30.06.2016 18:09

Kan du ikke bare gå inn i Kontrollpanel/Control panels? Anyway, her er Den Store Klokeboken: http://www.applefool.com/se30/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Koble sammen to maskiner på OS7.1 ?

Innleggav Sigdal » tor 30.06.2016 18:39

Nei, ikke som jeg vet om.. Om jeg velger Control Panels-Network så står det "Select an AppleTalk connection:" med bare ett alternativ "LocalTalk(built in)" som ikke går an å disable.

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Koble sammen to maskiner på OS7.1 ?

Innleggav Morse » fre 01.07.2016 8:26

Hva med Chooser? Kan du "disable" Appletalk der?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Koble sammen to maskiner på OS7.1 ?

Innleggav Sigdal » fre 01.07.2016 10:51

Ja, der fikk jeg slått den av. Takk for tipset :-)

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 


Returner til Eldre maskiner



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]