Filer i gamle Mac OS fungerte helt annerledes enn filer på en moderne datamaskin. Hver fil bestod av to deler, Resource Fork og Data Fork. Enkelt fortalt inneholdt Data Fork binærdataene, og Resource Fork inneholdt ressurser, bilder, metadata, osv. Siden f.eks. Windows og Linux bare støtter Data Fork vil filer kopiert fra gamle Mac OS til Windows ofte ende opp som korrupte. Tok du f.eks. en programfil fra en Mac og over til Windows, og tilbake igjen til Mac ville filen vært fullstendig korrupt, da Resource Fork var borte. Derfor er alle gamle Mac-programmer du laster ned fra internett pakket i spesielle formater som kombinerte Resource Fork og Data Fork. Dette kan være formater som BinHex eller StuffIt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Resource_forkI Resource Fork'en til hver enkelt fil hadde man Creator Code og Type Code. Dette hadde litt samme nytten som filendelser har i dag. F.eks. hvis filens Type Code var "TEXT" indikerte dette at det var et tekst-dokument. Det var måten systemet og appene visste at dette var et tekst-dokument. Så hadde filen også en Creator Code, som bestemte hvilket program som skulle åpne filen. Var koden "ttxt" ble den åpnet i SimpleText, var den "R*ch" ble den åpnet i BBEdit, var den "MSWD" ble den åpnet i Word.
Så hver enkelt fil bestemmer selv hvilket program det tilhører. Mer står på
https://en.wikipedia.org/wiki/Creator_code og
https://en.wikipedia.org/wiki/Type_codeSå det er ikke noen enkel måte å endre assosiasjon på en filtype. Det finnes ingen innebygget støtte i gamle Mac OS for å endre på disse kodene, du trengte en ekstern filbehandler eller Apples eget ResEdit-program.
https://en.wikipedia.org/wiki/ResEditFilendelser som .txt ble ikke benyttet i gamle Mac OS, men har vært benyttet i OS X/macOS, i likhet med de fleste andre systemer.