Forandre filassosiasjoner i MacOS7.5.3

Diskusjon rundt eldre Apple-maskiner

Forandre filassosiasjoner i MacOS7.5.3

Innleggav Sigdal » ons 11.04.2018 13:22

Eksempel: når jeg dobbeltklikker på en .aif fil i Finder så åpnes Quicktime. Hvor kan jeg forandre hvilket program som åpnes?

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Forandre filassosiasjoner i MacOS7.5.3

Innleggav Valotunk » ons 11.04.2018 21:42

Marker filen og trykk CMD+I

Litt nedover i vinduet du får opp står det "åpne med".
medlem i 198 måneder
 

Re: Forandre filassosiasjoner i MacOS7.5.3

Innleggav Sigdal » ons 11.04.2018 23:19

Virket ikke. Det er ikke noe "åpne med"-felt når jeg trykker CMD+I. :-[

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Forandre filassosiasjoner i MacOS7.5.3

Innleggav Helge Hafstad » tor 12.04.2018 0:25

Marker filen det gjelder og tast Cmd-I (som i Inge) eller velg «Vis info» fra Arkiv-menyen i Finder. I nederste del av vinduet som kommer opp kan du velge «Åpne med» og program og du kan også velge dette til å gjelde for alle filer med tilsvarende filendelse.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Forandre filassosiasjoner i MacOS7.5.3

Innleggav Sigdal » tor 12.04.2018 10:52

Som sagt så har jeg ikke dette i info-vinduet som kommer opp. De jeg har er ett lite felt der jeg kan skrive en kommentar til filen og to tick-bokser under der det står "Locked" og "Stationary pad".
Finnes det andre steder jeg kan forandre filassosiasjoner eller kan jeg gjøre andre ting for å forandre det?

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Forandre filassosiasjoner i MacOS7.5.3

Innleggav Helge Hafstad » tor 12.04.2018 12:40

Hvis du ikke har dette og/eller finner det via Arkiv-menyen i Finder så snakker vi ikke macOS. Mulig Vis Info-vinduet har kollapset valgene vi snakker om, men da skal du kunne åpne dem ved å klikke på trekant/pilsymbolet til venstre for «Åpne med:».

Er dette fremdeles utilgjengelig så må du installere systemet på nytt slik at du får et fullstendig macOS på maskinen - og som du kan administrere.

Redigert: Mac OS 7.5.3, ja. Det blir noe annet. Mulig dette lå på Rediger-menyen tidligere, men er ikke sikker. Kommandoen var i hvert fall den samme.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Forandre filassosiasjoner i MacOS7.5.3

Innleggav kajac2 » tor 12.04.2018 17:00

Filer i gamle Mac OS fungerte helt annerledes enn filer på en moderne datamaskin. Hver fil bestod av to deler, Resource Fork og Data Fork. Enkelt fortalt inneholdt Data Fork binærdataene, og Resource Fork inneholdt ressurser, bilder, metadata, osv. Siden f.eks. Windows og Linux bare støtter Data Fork vil filer kopiert fra gamle Mac OS til Windows ofte ende opp som korrupte. Tok du f.eks. en programfil fra en Mac og over til Windows, og tilbake igjen til Mac ville filen vært fullstendig korrupt, da Resource Fork var borte. Derfor er alle gamle Mac-programmer du laster ned fra internett pakket i spesielle formater som kombinerte Resource Fork og Data Fork. Dette kan være formater som BinHex eller StuffIt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Resource_fork

I Resource Fork'en til hver enkelt fil hadde man Creator Code og Type Code. Dette hadde litt samme nytten som filendelser har i dag. F.eks. hvis filens Type Code var "TEXT" indikerte dette at det var et tekst-dokument. Det var måten systemet og appene visste at dette var et tekst-dokument. Så hadde filen også en Creator Code, som bestemte hvilket program som skulle åpne filen. Var koden "ttxt" ble den åpnet i SimpleText, var den "R*ch" ble den åpnet i BBEdit, var den "MSWD" ble den åpnet i Word.

Så hver enkelt fil bestemmer selv hvilket program det tilhører. Mer står på https://en.wikipedia.org/wiki/Creator_code og https://en.wikipedia.org/wiki/Type_code

Så det er ikke noen enkel måte å endre assosiasjon på en filtype. Det finnes ingen innebygget støtte i gamle Mac OS for å endre på disse kodene, du trengte en ekstern filbehandler eller Apples eget ResEdit-program. https://en.wikipedia.org/wiki/ResEdit

Filendelser som .txt ble ikke benyttet i gamle Mac OS, men har vært benyttet i OS X/macOS, i likhet med de fleste andre systemer.
medlem i 197 måneder
 

Re: Forandre filassosiasjoner i MacOS7.5.3

Innleggav Valotunk » tor 12.04.2018 21:04

Milde måne... jeg overså fullstendig at det var snakk om et operativsystem fra steinalderen når jeg svarte i denne tråden... :rolls eyes:
medlem i 198 måneder
 

Re: Forandre filassosiasjoner i MacOS7.5.3

Innleggav Morse » lør 14.04.2018 16:42

Sigdal, nå ble jeg nysgjerrig: Noen spesiell grunn til at du fortsatt kjører MacOS 7.5.3? Entusiast, kanskje?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Forandre filassosiasjoner i MacOS7.5.3

Innleggav Sigdal » søn 15.04.2018 14:06

Morse, Jeg liker det lille designet på colorclassicen - kompakt og stilig. 9" skjerm er akkurat stort nok. Må bruke ett par spesialprogrammer som bare kjører på OS7.5.3 som "snakker" til ett samplingkeyboard fra 1987 - en av de beste samplerene som er laget.

Jeg skulle gjerne satt inn ett LC550 motherboard da, så jeg kunne få opp hastigheten på CCen, men de er vel nesten umulig å få tak i nå?

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Forandre filassosiasjoner i MacOS7.5.3

Innleggav Helge Hafstad » søn 15.04.2018 19:31

Color Classic G4 upgrade - hørt om den...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Forandre filassosiasjoner i MacOS7.5.3

Innleggav Morse » ons 18.04.2018 4:21

Særlig reklamebyråer har gjerne en eller flere kuber stående rundt forbi. De fleste designere var jo nær ved å dø på seg av begeistring da kuben kom. Jeg var en av dem...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Eldre maskiner



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere