Fildeling/nettverk mellom to Classicmacs

Diskusjon rundt eldre Apple-maskiner

Fildeling/nettverk mellom to Classicmacs

Innleggav Sigdal » søn 08.07.2018 9:51

Jeg har en ColorClassic MacOs 7.5.3 og en SE/30 med MacOS7. Er det mulig å koble de sammen så de kan dele filer med hverandre?

Edit: ser at jeg spurte om dette for to år siden og fikk svar da :-) Så det kreves ekstra adaptere da?

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Fildeling/nettverk mellom to Classicmacs

Innleggav Morse » søn 15.07.2018 20:20

Alt du trenger å vite: http://www.applefool.com/se30/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Fildeling/nettverk mellom to Classicmacs

Innleggav Tarkus » ons 18.07.2018 13:30

Seriøst Morse? Kunne du ikke bare ha svart Ja eller Nei?
:-D

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Fildeling/nettverk mellom to Classicmacs

Innleggav Grubasek » ons 18.07.2018 13:40

@Tarkus:

Når Morse prøver å være ekstra hjelpsom, så trenger han ikke en sånn kommentar fra deg.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Fildeling/nettverk mellom to Classicmacs

Innleggav Tarkus » ons 18.07.2018 15:00

@ Grubasek
.. mitt svar var humoristisk ment. Derfor smilefjeset.
Jeg vet godt at Morse er særdeles dyktig og kompetent og hjelpsom her på forumet.

Svaret denne gang var vel kanskje en anelse i overkant detaljert. Derfor min kommentar.

8-)

Edit:
PS: Skal merke mine "morsomheter" med "Obs: Humor" heretter.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Fildeling/nettverk mellom to Classicmacs

Innleggav Morse » ons 18.07.2018 15:42

Har vi ikke ved en tidligere anledning vært inne på at humor bør varsles/merkes tydelig her på forumet? Humor er en meget alvorlig ting, husk, og vi må ikke falle for fristelsen til å ta for lettvint på denslags! 8-) 8-) 8-)
Husker en meget seriøs debatt om "Humor" på NRK (way back i svart/hvitt-tiden, Haagen Ringnes som programleder, selvsagt), hvor en gjeng piperøkende notabiliteter luftet sine dype tanker om begrepet. Etter en del uttalelser kom turen til daværende domprost Per Lønning, som så gravalvorlig inn i kameraet, og uttalte med like gravalvorlig røst: «Ja, man vet jo aldri når man kan få bruk for å le!»

Så sant, så sant! Be prepared! :-D :-D :-D

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Fildeling/nettverk mellom to Classicmacs

Innleggav Grubasek » ons 18.07.2018 21:17

I stand corrected. :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Fildeling/nettverk mellom to Classicmacs

Innleggav Morse » tor 19.07.2018 20:19

Mitt råd er å gjøre som man helst bør gjøre på Fjesboka: Merk morsomme og evt. underholdende innlegg tydelig med "Satire", evt. "HUMOR", ellers kan det bli mye styr, og en eller annen menneskelig eller automatisert moderator kan finne på å stenge deg ute. Ingen fare for dette på dette forumet for tiden, forresten, da skuta tydeligvis ikke har ankeret ute eller fortøyningstrossene på plass, og ingen skipsoffiserer ser tilsynelatende ut til å bry seg det aller minste – de har kanskje mønstret på i et annet rederi, eller er på sommerferie?

Oooops – glemte å merke mitt eget innlegg tydelig, ser jeg. Grubasek, Valotunk, Nikolay og alle dere andre: Håper dere kan tilgi meg dette innlegget? =-O =-O =-O

(Bill. mrk. «Angst»).

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Fildeling/nettverk mellom to Classicmacs

Innleggav Burrell » man 30.07.2018 6:01

Det var lenge siden jeg var innom her, og hyggelig å se at det fortsatt er aktivitet :-)

Til trådstarter: jeg ville satt opp LocalTalk mellom de to maskinene. Det du trenger er en seriell kabel, som plugges inn i enten printer eller modem porten på maskinene. De selges på ebay for rundt 50-lappen pluss shipping.

Se på denne korte guiden for hvordan du setter opp fildelingen: https://kb.iu.edu/d/airy

Lykke til,
B.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Fildeling/nettverk mellom to Classicmacs

Innleggav Sigdal » fre 07.09.2018 21:40

Jeg har nå fått tak i ethernetkort til både SE/30 og ColorClassicen og vil prøve å sette de opp i ett nettverk, så jeg kan dele filer med OSX maskinen også.

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 


Returner til Eldre maskiner



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]