Merkelig iBook

Diskusjon rundt Apples iBook

Merkelig iBook

Innleggav Naga Jolopia » fre 29.02.2008 23:11

Jeg har en iBook G3 jeg kjøpte i 2003. I 2005 ble den ødelagt, sånn helt plutselig. Om jeg dro ut strømmen slå maskinen seg av, selv om batteriet stod i. Når jeg etterpå, med nødvendig strømtilførsel fra strømnettet, skrudde den på igjen, hadde systemklokka skrudd seg tilbake til 1. januar 1970. Det var bare et kryss over batteri-ikonet.

I går prøvde jeg å dra ut strømmen, og sannelig virket den visst. Batteriet varer mange timer, systemklokka skrur seg ikke tilbake til 1970 selv om jeg tar ut både batteri og strøm. Alt er helt normalt, bortsett fra at lyset på laderen ikke blir grønt selv om batteri-ikonet viser 100%.

Skikkelig rart. Lurer på hva som har skjedd. Reinkarnasjon ellerno.
medlem i 200 måneder
 

Re: Merkelig iBook

Innleggav Totoro » fre 29.02.2008 23:25

iBook har også et internt batteri som holder orden på tid og dato. Dersom dette er utladet, så vil datoen settes tilbake i tid.

Mulig det var litt dårlig kontakt mellom batteriet og maskinen, slik at den rett og slett ladet seg ut selv om kontakten sto i.
Men det viktigste er at den fungerer nå. Ikke dårlig for en så gammel datamaskin.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Merkelig iBook

Innleggav Naga Jolopia » fre 29.02.2008 23:30

Ja, jeg tenkte også det var noe med kontakten mellom maskinen og batteriet; det kan jo forklare hvorfor jeg måtte ha i strømmen og det var kryss over batteri-ikonet. Men det forklarer ikke hvorfor systemklokka gang på gang i kanskje 3 år, etter å ha dratt ut strømmen og tatt den inn igjen, stilte seg tilbake til 1. januar 2007. :)

Men, men, jeg er bare glad jeg.
medlem i 200 måneder
 


Returner til iBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot], thismeanswar