Sikker sletting av harddisk ved nyinnstallering av OS X

Diskusjon rundt Apples iBook

Sikker sletting av harddisk ved nyinnstallering av OS X

Innleggav sparmeg » tir 11.03.2008 1:32

Jeg skal selge min gamle bærbare. I den sammenheng ønsker jeg å ha en sikker formattering på innholdet på maskinen min. Det sies at en bør overskrive informasjonen 13-14 ganger for at den skal være sikker og borte. Finnes det noen muligheter for det.

Jeg sitter på to recovery cder som fulgte med maskinen når den ble kjøpt.De inneholder tiger og iLife 06.
medlem i 194 måneder
 

Re: Sikker sletting av harddisk ved nyinnstallering av OS X

Innleggav jaawa » tir 11.03.2008 2:27

Start opp med tiger disken ved å holde inne c. Når du kommer inn på installasjonsprogrammet går du på verktøylinjen oppe og velger verktøy og deretter disk utility. Velg disken din, gå på slett, gå ned på sikkerhetsvalg og velg hvor mange ganger du vil slette over. 7 ganger holder i massevis. Tar du mer blir du sittende i dagesvis. Ikke engang ibas kan finne data etter 7 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Sikker sletting av harddisk ved nyinnstallering av OS X

Innleggav sparmeg » tir 11.03.2008 14:14

Jepp, takk for hjelpen. 7 ganger ser ut til å være nok. Har lest at ibas lett klarer å gjenopprette innhold fra disken helt til 13 ganger. Etter det begynner de å slite.

Ser at når jeg sletter med overskriving 7 ganger får en opp en estimert på 3 timer på en 80GB disk. Så da ville det tatt ca 15 timer med 35 ganger med overskrivninger. Å det gidder eg ikkje :)
medlem i 194 måneder
 


Returner til iBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]