Kjøpe HD til iBook?

Diskusjon rundt Apples iBook

Kjøpe HD til iBook?

Innleggav hiawatha » tir 25.03.2008 10:17

Jeg skal bytte harddisk på min iBook.
Har aldri gjort dette før og vet ikke hvor jeg kjøper hardisk, eller hva slags harddisk...
Noen som vet?

Også skulle jeg hatt et nytt/brukt strømadapter?

Tom :-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Kjøpe HD til iBook?

Innleggav Frants » tir 25.03.2008 10:43

Foreslår at du går inn på http://www.ifixit.com og velger din iBook-modell. Da får du opp harddisk som passer (imidlertid passer alle 2,5" IDE disker med standard høyde så det skulle ikke være noe problem - du kan kjøpe slike på både MPX, Komplett, PS osv). Grunnen til å besøke ifixit er nemlig at å bytte slike harddisker er ganske vanskelig, og de har guider som leder deg gjennom prossedyren steg for steg. Så last ned guiden og kjøp HDen hvor du vil. På iFixit får du også strømadapter (det selges ikke nytt lengre).

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Kjøpe HD til iBook?

Innleggav hiawatha » lør 10.05.2008 22:20

Passer denne disken når jeg skal bytte hardisken i min gamle iBook?

Western Digital Scorpio 2.5" 160GB IDE
ATA-100, 5400 RPM, 9.5mm, 8MB cache

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfov ... plid=93259

Tom :-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Kjøpe HD til iBook?

Innleggav Dorkfish » lør 10.05.2008 22:22

Den kommer til å funke veldig bra.

Men en ting er viktig. Når du setter den sammen igjen, husk på å bruke riktige skruer på riktig sted.
Setter du en litt for lang skrue over CD-romen, så kommer du ikke til å få inn CDer lenger.

Har selv gjort den feilen.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Kjøpe HD til iBook?

Innleggav Zoot » lør 10.05.2008 22:39

Jeg har denne i min 14" iBook G4 SAMSUNG HM160HC 160 GB. Det tok meg 2 timer å åpne alt av skruer og bytte selve HD"en. Litt arti at i slutten var det 4 skruer til overs ;) men bra at alt virket da.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Kjøpe HD til iBook?

Innleggav hiawatha » lør 10.05.2008 22:42

Takk!! :-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Kjøpe HD til iBook?

Innleggav rebop » lør 10.05.2008 23:25

Jeg brukte 2 timer og et kvarter på å bytte disken(og fikk ingen skruer til overs ;) ).

3 tips:

1: Skaff deg en plastdings som du bruker for å dele topcase fra bunncase, jeg brukte (nokia)verktøyet som mobiltelefonverksteder bruker for å åpne telefoner. Kan bruke mye rart her, men anbefaler som sagt plast, fremfor stål om du vil unngå å få striper i plasten.

2: Legg skruene utover på ulike a4-ark systematisert etter hvor hen de ble tatt ut. På den måten klarer du å holde rede på hvor de ulike skruene skal tilbake når du kommer så langt.

3: Følg bruksanvisnigen (f.eks. den på ifixit) nøye! Å bytte disk på en iBook er desverre MYE vanskeligere enn f.eks. macbooken.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Kjøpe HD til iBook?

Innleggav Dorkfish » søn 11.05.2008 10:11

En sånn plastdings kan være f.eks et kredittkort eller lignende som du ikke bruker lenger. Det funket fint for meg.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Kjøpe HD til iBook?

Innleggav eisa01 » søn 11.05.2008 11:49

Jepp, alle typer plastkort funker bra.

Ellers må du være veldig forsiktig når du kommer til punktet hvor du skal koble fra ledningen som går fra på-knappen til hovedkortet. Jeg klarte å ødelegge kontakten, så måtte få noen til å lodde ledningene direkte til hovedkortet... Kontakten er veldig skrøpelig, så det kan lønne seg å bare la den være, for så å lene topplokket inntil skjermen. Det funker ihvertfall bra for meg nå :P

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Kjøpe HD til iBook?

Innleggav Dorkfish » søn 11.05.2008 12:10

Ledningen fra på-knappen klarte å bli kuttet av den store skruen på undersiden hos meg. Måtte frem med isolasjonsteip og fikse litt der ja.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 


Returner til iBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]