Glemt hovedpassord - Fortvilet

Diskusjon rundt Apples iBook

Glemt hovedpassord - Fortvilet

Innleggav Riksvei25 » lør 26.07.2008 17:56

Hei

Jeg har et problem som man burde klare å unngå, men så har det nå oppstått
pinlig men sant. Jeg har glemt brukerpassordet til profilen min og tastet feil en haug med ganger. Så kom det opp at jeg måtte taste inn hovedpassord, noe jeg tviler på at jeg har lagt inn. Kan hvertfall ikke huske at jeg har vært borte i det før.

Og når jeg bare har en brukerprofil samt Gjeste-kontoen aktivert, får jeg ikke laget en ny admin-brukerkonto. Og samtidig har jeg aktivert FileVault så når jeg kobler iBooken til iMacen min så får jeg ikke ut innholde på HDD ettersom jeg mangler passordet.

Er det et default hovedpassord? Jeg er ganske sikker på at jeg ikke har lagt det inn.
Kan jeg "overstyre" noe her med cden som fulgte med maskinen?

Hvordan får jeg løst dette problemet? Det eneste jeg vil er å ha ut bilder og dokumenter jeg har lagret på maskinen, vil nødig formatere.

Kan ikke skjønne hvordan jeg har fått dette til, fortvilet!
medlem i 188 måneder
 

Re: Glemt hovedpassord - Fortvilet

Innleggav kattunge » lør 26.07.2008 18:18

Nei, du trenger ikke reformatere. Sett inn installasjons-skiva di, og velg installer. Maskinen rebooter fra cd'n. Følg anvisningen som kommer opp, og når du har valgt språk vil menylinja komme frem.
Et eller annet sted der (husker ikke ekstakt, men er ikke vanskelig å finne) skal det være valg for å tilbakestille adminpassordet for maskinen, hvorpå du angir et nytt (som du husker).
Deretter avslutter du bare installer, og går tilbake til startdisken din.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Glemt hovedpassord - Fortvilet

Innleggav maclover11 » søn 31.01.2010 3:11

men for å innstalere noe trenger man hovedpassordet..

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Glemt hovedpassord - Fortvilet

Innleggav taG » søn 31.01.2010 9:34

Du skal ikke installere noe, bare starte opp fra mac os-dvd'en. Dette gjør du ved å sette inn dvd'en og så omstarte maskinen mens du holder inne tasten "C". I en av menyene finner du da valget om å sette nytt passord.

Jeg vil samtidig nevne at bruk av filevault har sine risikoer (som du opplever nå) og ikke anbefale noen å bruke dette med mindre de har sensitive data liggende. Om jeg har forstått deg riktig så kombinerer du kryptert profil med automatisk pålogging? Dette gjør igjen filevault lite effektivt. Lykke til ^^

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Glemt hovedpassord - Fortvilet

Innleggav Riksvei25 » tor 20.01.2011 19:36

tusen takk for hjelpen!
Dette kommer litt sent, men bedre sent enn aldri.

Det ordnet seg dette, herlig og ha folk som kan.
medlem i 188 måneder
 


Returner til iBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere