Plutselig vil ikke mine eksterne harddisk koble til, hjelp!

Diskusjon rundt Apples iBook

Plutselig vil ikke mine eksterne harddisk koble til, hjelp!

Innleggav mortengutt » fre 24.10.2008 13:06

Iiiik, jeg har 2 eksterne harddisker som jeg har koblet sammen - og så koblet til min iBook G4 via Firewire. Jeg prøvde istad å koble til USB 2.0 kabelen til min mac for å sjekke om den kunne lese denne enheten, da jeg planlegger å kjøpe meg ny mac som ikke har firewire. Min mac ville ikke lese den, og nå når jeg setter i firewirekabelen igjen så kommer ikke de eksterne harddiskene opp. Har hatt disse harddiskene i over 2 år og aldri opplevd dette så veit da pokker hva som har skjedd. Prøvd å restarte maskinene, slå av og på harddiskene osv uten at de kommer på på maskinen her.

Noen som vet hvorfor eller har opplevd dette? Ble noe småstressa her nå, hehe. Har ALT av dokumenter på harddiskene.

Håper noen kan hjelpe.

Takk for hjelp :-)
medlem i 223 måneder
 

Re: Plutselig vil ikke mine eksterne harddisk koble til, hjelp!

Innleggav SeaLion » fre 24.10.2008 15:50

Prøv først å reparere diskrettighetene på maskinen:
• Programmer -> Verktøy -> Diskverktøy
• Velg startvolum og klikk på Reparere diskrettigheter.
Å reparere diskrettighetene er en vedlikeholdsprosedyre som man bør gjøre en gang i blant, f.eks én gang i måned og i forbindelse med systemoppgraderinger (de som krever omstart).

Hvis dette ikke hjelper, prøv å slette PRAM-en (oppstartminnet):
• Restart maskinen og hold nede tastene alt+cmd+P+R ved oppstart.
• Fortsett å holde tastene nede til du har hørt startlyden et par ganger ekstra.
• Slipp tastene og la oppstarten fortsette som normalt.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Plutselig vil ikke mine eksterne harddisk koble til, hjelp!

Innleggav mortengutt » lør 25.10.2008 0:29

Det første virket ikke, fikk bare tilbud om å prøve å reperere min egen mac da, da de andre ikke kommer opp, så får prøve det andre. me nhvor finner jeg cmd-tasten da? Føler meg blond her nå, hehe
medlem i 223 måneder
 

Re: Plutselig vil ikke mine eksterne harddisk koble til, hjelp!

Innleggav rooney » lør 25.10.2008 0:44

cmd er kort for command og er det samme som eple tasten
medlem i 188 måneder
 

Re: Plutselig vil ikke mine eksterne harddisk koble til, hjelp!

Innleggav kenzo » lør 25.10.2008 1:03

Du sier ikke så mye om ekstern diskene (merke, størrelse, strøm krav etc) men kan det tenkes at de er er delvis strømforsynt av maskinen via firewire kabelen? Tror vel egentlig ikke det, men det er så mange ymse disker ute på markedet...

Dersom du da har daisy chainet diskene og i tillegg gitt dem for lite strøm siden USB kabel ikke gir strøm som firewire kan gjøre kan det tenkes feilen ligger der.

En annen ting å ha i bakhodet etterhvert som ekstern diskene blir flere og flere er å ha strickt controll på hvem strøm adapter som hører til hvem og om de du daisy chainer er laget for å tåle det. Dersom du mikser strøm adapterene og plugger inn en disk med et adapter beregnet for mye mindre disker (og som gir lavere watt styrke ut) kan det skje herlige ting med dem. I verste fall kan enkelte komponenter ryke.

Selv har jeg hatt samme problem flere ganger, men en eller annen grunn eg ikke er teknisk kyndig nok til å forstå så mounter de etter en restart dersom jeg bruker disk utility. Bare husk og highlight'e riktig ikon i disk utility. Hver ekstern disk kommer opp med to ikoner/volum. Den nederste er den man velger for å mounte.

Hmm...sikkert ikke verdens beste svar det her, men kanskje det hjelper i påvente av noen eksperter.

Bare husk på dette med strøm adapterene;) Jeg har selv semi-krækka en disk fordi jeg brukte for lite adapter til den over en lengre periode. Lite hjalp det at alle diskene var fra samme fabrikant og alle adaptere så nesten helt like ut. hehe... live and learn...

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Plutselig vil ikke mine eksterne harddisk koble til, hjelp!

Innleggav mortengutt » lør 25.10.2008 1:11

Ingen av løsningene du foreslo funket desverre ikke :-( Pussig det ikke funker plutselig ikke funker, de kommer nemlig opp på min kompis sin mac.

Jeg har 2 Maxtor Harddisker, dem er på 400 og 500 GB. Begge er tilkoblet størm, og en firewirekabel er festet til den ene som videre er festet med en annen kabel som gårtil min mac. Dette har funket fint i 2 år, det var kun idag etter at jeg tok ut firewirekabelen og prøvde usb 2.0 kabelen at det stoppa opp. Har ikke gjort noe annet med verken pc eller harddisk. Hører itillegg at harddiskene går så hvorfor den ikke kommer opp på pc er et under.

Så veit dap okker hva jeg skal gjøre.

Flere forslag mottas gjerne.

takk :-)
medlem i 223 måneder
 

Re: Plutselig vil ikke mine eksterne harddisk koble til, hjelp!

Innleggav Barcelona » lør 25.10.2008 3:05

Hadde selv samme problemet med en LaCie disk, men det løste seg ved at jeg oppdaget at eksterne disker ikke lenger var valgt i sidepanelet til Finder.

Hos meg var det bare å krysse av for eksterne disker igjen, så var den på plass.

Altså ved å presse Eple (Cmd) + ,

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Plutselig vil ikke mine eksterne harddisk koble til, hjelp!

Innleggav kenzo » lør 25.10.2008 6:04

Jeg er ikke noe ekspert men overalt leser jeg at man skal ikke daisy-chain'e diskene med USB, og i hvertfall ikke med en kombinasjon av de to.
Har jeg forstått det riktig at det har vært firewire mellom ibook til 1. harddisk, og en ny firewire til neste? 400 eller 800?

Og så forsøkte du å bytte ut en kabel slik at du fikk USB 2.0 fra maskin til disk nr 1, og firewire videre til disk 2?
Bare spør så man kan se det helt tydelig for seg.

Siden du allerede har gjort en reset av PRAM og NVRAM er neste skritt å forsøke reset'e PMU, men det vil jeg helst at noen mer fagkyndige her inne gir råd om før du gjør det siden det kan forårsake mer skade enn nytte hvis ikke det gjøres riktig.

Her er i allefall link med forklaring fra Apple og med instruksjoner til forskjellige modeller:

http://support.apple.com/kb/HT1431?viewlocale=en_US

Leste også et innlegg som tipset om dette etter man har forsøkt reset'e PRAM/NVRAM slik du allerede har gjort. Det er et mer harmløst forsøk du kan prøve mens vi venter på ekspertenes uttalelser ;)

...If the drive still does not show up, shut the machine down, disconnect all peripheral devices, and boot from the Mac OS Installation CD. The later the OS version, the better. Do not reinstall the OS, but when the Installer is loaded up and ready to begin, go to the File menu and use the Disk Utility program. Connect the drive that is having problems, then start the Disk Utility application. If you see the external drive and it is not grayed out, you know the drive is okay. Run Disk First Aid on it anyway. Then run it on your internal boot drive while you are at it. When done, unmount the external drive and UNPLUG it! Then restart the Mac. When the Mac has restarted and is running on the internal boot drive, reconnect the external drive.

Det hadde også hjulpet om du koblet til den ene disken og postet hva som står under System profiler/firewire og det samme for disk to.

Til slutt: har du kjørt noen software oppdateringer rundt den tiden du fikk problemer?

Famler litt i blinde, men jo fler opplysninger jo lettere er det å finne ut av problemet.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 


Returner til iBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere