Maskinen fryser/feilmelding

Diskusjon rundt Apples iBook

Maskinen fryser/feilmelding

Innleggav joni » man 30.03.2009 15:31

Har en Ibook g4, som etter jeg har brukt den i et par min fryser. Det kommer da opp: "you need to restart your computer. hold down the power button for several seconds or press restart button" på 4 språk. Da jeg startet den etter det kom samme beskjeden opp før jeg kom til skrivebordet. Så da jeg startet den igjen kom det opp at OSX hadde blitt avsluttet på feil måte, og jeg kunne sende inn feilmelding. Så kom beskjeden opp etter 2 min igjen.
Og på en igjen.

Prøver også å finne ut hvilket nr jeg skal ringe for å finne ut av dette, den ble kjøpt på applestore. Noen som kan hjelpe meg der?
medlem i 180 måneder
 

Re: Maskinen fryser/feilmelding

Innleggav Dorkfish » man 30.03.2009 15:54

Har du koblet til noe nytt på den i i det siste? Ny Harddisk, nye minnebrikker eller noe? En slik Kernel Panic(som det heter) forårsakes som oftest av harwarefeil.

Min erfaring med iBookG4 er at det ofte er Airport som forårsaker slike panics. Har du forsøkt å slå av Airport for å se om det skjer allikevel?

Eventuelt ta ut RAM-brikken or å se om det kan være den som er problemet?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Maskinen fryser/feilmelding

Innleggav joni » man 30.03.2009 17:19

Nå når jeg prøver å starte den kommer maclyden, så er der bare svart skjerm, og det skjer ikke noe. SÅ jeg får ikke prøve det med airporten. Tok ekstra rammen etter at dette skjedde, og ingen forskjell etter det.
medlem i 180 måneder
 

Re: Maskinen fryser/feilmelding

Innleggav Dorkfish » man 30.03.2009 17:43

Hvilken iBook G4 er dette? De eldre modellene av denne hadde jo et eget Airportkort under tastaturet som man kunne dra ut. Men det hadde du vel forsøkt dersom du allerede har vært innom der for å ta ut RAM'en.....

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Maskinen fryser/feilmelding

Innleggav joni » tir 31.03.2009 10:29

Maskinen er vel 3 år, men jeg så ikke noe airportkort da jeg tok ut rammen.
Men er det noen som vet hvilket nr jeg skal ringe for å snakke med applestore med en slik sak? Finner bare et nr som koster 300-400kr per samtale.
medlem i 180 måneder
 

Re: Maskinen fryser/feilmelding

Innleggav Dorkfish » tir 31.03.2009 10:45

Det er riktig nummer du har. Det er derimot ikke sikkert at du skal betale. Jeg har ringt dit et par-tre ganger selv, men jeg har aldri betalt. Jeg er ikke helt sikker på hva det er som avgjør om du betaler eller ikke, men jeg tror at dersom du får hjelp der og da til å fikse maskinen, så koster det penger. Hvis det derimot viser seg å være hardwarefeil som skal gå på garanti/reklamasjon, så betaler man ikke.

Kanskje noen kan bekrefte eller avkrefte dette? Jeg tror det er slik.

Ettersom du har en iBook uten løst Airport kort, så er det 2005 modellen du har. Det vil dermed bety at dersom maskinen er kjøpt i Norge, har du mulighet til å reklamere på det produktet. Den skal jo holde mer enn 2 år, dermed skal det være 5 års reklamasjonsrett.
I teorien betyr dette at du skal få den fikset gratis, så sant du ikke har rotet for mye inni maskinen på egen hånd.

Teori og praksis er dessverre ikke alltid det samme, og treffer du en danske eller en svenske på support, kan det bli vaskeligere enn nødvendig. Be om å få snakke med en norsk support medarbeider som kjenner norsk kjøpslov.

Lykke til!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Maskinen fryser/feilmelding

Innleggav anine93 » lør 18.07.2009 19:35

Hei.

Nå har det samme skjedd med meg, bare en macbook PRO. Den siste uken har jeg opplevd
dette problemet to ganger, og jeg begynner å bli redd for at det er noe alvorlig feil med maskinen min.

Noen ideer om hva det kan være? Jeg installerte et spill som heter Football Manager for mine brødre for et par dager siden, og dette skjedde en gang da de spilte, og en annen gang da jeg bare satt og søkte på google.

Any ideas? Er skikkelig nervøs nå... Og ikke minst livredd for en kræsj, etter som jeg har 4000 bilder på macen eller noe..

Anine
medlem i 194 måneder
 

Re: Maskinen fryser/feilmelding

Innleggav Dorkfish » lør 18.07.2009 20:57

For å sikre deg selv tar du backup av ALT. Skaff deg en ekstern harddisk og legg alle bilder og filer du vil beholde på den.
Så tester du med å reparere diskrettigheter og eventuelt verifisere/reparere disken din.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Maskinen fryser/feilmelding

Innleggav remus » tir 03.08.2010 18:36

Jeg tar opp denne tråden igjen, ettersom jeg har fått samme problem/feilmelding på min iBook G4. Den er fra 2004, kjører siste OSX Tiger. Den har vært stort sett problemfri til nå, skiftet harddisk for 1 1/2 år siden, det har også fungert smertefritt. Men altså nå krasjer den med følgende feilmelding:
"you need to restart your computer. hold down the power button for several seconds or press restart button" på 4 språk.
Jeg har reparert filrettigheter, kjørt Onyx men får krasj og feilmelding likevel. Noen ganger etter en tids bruk, noen ganger (som nå) krasjer den rett etter omstart.
Jeg har ikke noen spesielle eller sære plug-ins eller programmer, det siste jeg la inn før jeg fikk problemer var Spotify, kan vanskelig tenke meg at det er årsaken.
(Har bilde av feilmeldingen, men vet ikke helt hvordan jeg legger det inn i innlegget her?)
Noen som har funnet ut av dette?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 


Returner til iBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]