få tak i innholdet på harddisken?

Diskusjon rundt Apples iBook

få tak i innholdet på harddisken?

Innleggav stine » fre 12.06.2009 12:16

min trauste og trofaste iBook ser ut til å ha tatt kvelden.

batteriet har ikke vært noe særlig de siste månedene, og jeg har brukt den bare med strømtilkoblingen i. det har funket greit. for en stund siden fikk strømkabelen en trøkk, og ble litt skjev. den fungerte likevel, så jeg fortsatte å bruke den. måtte bare bruke litt makt på å trykke den inn i hulllet sitt. ikke smart... nå er hullet der man skal putte inn strømforsyningen ødelagt, tror jeg. det ser i alle fall ut som noe er galt nedi der. det er liksom en tapp der som er helt utpå kanten, som jeg mistenker at skulle ha vært på midten, eller kanskje bare ikke der i det hele tatt. hvis jeg putter i kabelen nå får jeg den inn, og den lyser grønt, men maskinen får likevel ikke noe strøm og virker ikke. enten går den ikke på i det hele tatt, eller den rekker akkurat å slå seg på før den dør igjen.

så. jeg har vel egentlig innsett at det er slutten for iBooken, og har lite lyst til å bruke masse penger på å reparere strømminntaket eller kjøpe nytt batteri eller begge deler. så det jeg egentlig er ute etter er en måte å få tak i innholdet på harddisken. hadde holdt om den funka i et kvarter, så kunne jeg overført det hele til en ekstern disk, men det ser dårlig ut... så kan man på ettellerannet vis få tak på det?
er ikke så fryktelig masse viktig der - bilder, dokumenter og musikk for det meste, men er jo kjipt å miste det... :/

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: få tak i innholdet på harddisken?

Innleggav Siggii » fre 12.06.2009 12:28

Enkleste løsningen vil være å ta selve harddisken ut av datamaskinen og sette den inn i et ekstern harddisk-kabinett, som du kan få kjøpt på f.eks. komplett.no til rundt 300 kr, evt om du har ett fra før.

Sistnevnte er kanskje lite sannsynlig, regner med at maskinen er så gammel at den kjører IDE-harddisk. I såfall kan du putte den inn i et kabinett som for eksempel dette

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: få tak i innholdet på harddisken?

Innleggav Ovit82 » fre 12.06.2009 12:42

En potensielt enda enklere løsning er å ta kontakt med lokale Apple service verksted, spør om de har muligheten til å hjelpe deg dersom de har oppladede batterier liggende til din maskin.

Da er det bare å starte maskinen med et oppladet batteri, og så overføre det du trenger til en ekstern HDD eller minnepenn dersom det ikke er så mye.

Dersom du ikke finner noen som kan låne deg batteri, så blir saken litt verre.. Da blir det å finne frem et eksternt kabinet slik som Siggii foreslår.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: få tak i innholdet på harddisken?

Innleggav stine » fre 12.06.2009 12:50

må nok inn til oslo (bor i tønsberg) for å finne nærmeste service verksted, så da er det nok uansett billigere å kjøpe et slikt eksternt kabinett.

Sistnevnte er kanskje lite sannsynlig, regner med at maskinen er så gammel at den kjører IDE-harddisk. I såfall kan du putte den inn i et kabinett som for eksempel dette


den er fire år gammel. G4 iBook. så da funker det med det der?
står at man må ha Apple MacOS X 10.0.4 - 10.1.3, men jeg har Tiger, som er 10.4 (?) - er det riktig da?
er det vanskelig å ta ut harddisken? og når man har den i kabinettet, kan man da bare koble det til en annen maskin og overføre innholdet?

takk for svar :)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: få tak i innholdet på harddisken?

Innleggav measin » fre 12.06.2009 13:24

Vil anbefale deg en slik en: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=79386 Den vil du ha nytte av senere også, ettersom den passer til både IDE og SATA disker :) Fungerer som et USB kabinett bare uten kabinettet

Er ikke veldig vanskelig å ta ut disken, finnes mange gode ressurser på dette omkring. Start her f.eks http://www.faqintosh.com/risorse/en/guides/hw/ibook/g4hd/

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: få tak i innholdet på harddisken?

Innleggav stine » fre 12.06.2009 13:31

measin skrev:Vil anbefale deg en slik en: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=79386 Den vil du ha nytte av senere også, ettersom den passer til både IDE og SATA disker :) Fungerer som et USB kabinett bare uten kabinettet

Er ikke veldig vanskelig å ta ut disken, finnes mange gode ressurser på dette omkring. Start her f.eks http://www.faqintosh.com/risorse/en/guides/hw/ibook/g4hd/

hm, vet ikke hvor mye nytte jeg vil ha av den senere, da jeg ikke har for vane å styre så mye med sånne avanserte ting. :rolls eyes:
men slipper jeg å ta fra hverandre maskina med en sånn der? bare putte i usben, også fikser det seg selv, liksom? ja?

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: få tak i innholdet på harddisken?

Innleggav Ovit82 » fre 12.06.2009 13:34

Du må uansett ta fra hverandre maskinen dersom du vil ha ut HDD.

Men den Ledningen fra MPX virket som en veldig god ide. ibooken er død, og du vil sikkert bare gjøre dette en gang, så da er det en enkel og grei metode for å få tak i dataene dine.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: få tak i innholdet på harddisken?

Innleggav Siggii » fre 12.06.2009 15:46

vel...

Prisen på 500 kr er vel ganske høy for en slik ledning de færreste vil ha bruk for mer enn til å redde disker fra ødelagte maskiner.

Jeg står fortsatt på mitt om å kjøpe det eksterne kabinettet, for da kan du bruke harddisken som lagring senere. Backup er en veldig fin ting, håper du begynner med det fra nå :)

Uansett: Du må ta fra hverandre maskinen. Det er ikke veldig vanskelig hvis du følger en guide, den viser deg hvilke skruer du skal ta opp og i hvilken rekkefølge. Og det vanskeligste er jo å sette den sammen igjen, men det er jo ikke du avhengig av.

Kjøp et eksternt kabinett som passer til IDE-disk, feks det jeg linket til i sta, ta fra hverandre maskinen og putt harddisken i kabinettet. Putt USB-kabelen i en annen Mac (du vil ikke kunne lese denne disken fra windows uten spesiell programmvare pga. formatet den er formatert i), og overfør alt du trenger.
Så har du fått deg en ekstern harddisk i tillegg, lykke til.


Edit; Ja, den skal da passe. Jeg vet ikke hvorfor det står at den stopper å støtte i OSX 10.1.3. Slikt skal ikke ha noe å si når du går fra noe gammelt til noe nyere. På deres hjemmeside står det:
Support USB2.0 in Windows 98SE, 2000, ME,
XP and Mac OS, OSX. (USB 1.1 Compatible).


Edit 2: Evt heller kjøp dette
Leste at de gamle diskene mulig kan trekke for mye strøm til at USB klarer å forsyne nok, og at du for å være på den sikre siden kanskje burde kjøpe kabinett med FireWire.
Det er i tillegg mer praktisk til senere annledninger også :)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 


Returner til iBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron