Verdi iBook G4

Diskusjon rundt Apples iBook

Verdi iBook G4

Innleggav Eirin » man 22.06.2009 21:31

Jeg har (hadde) en iBook G4, kjøpt i 2005 som nettopp ble ødelagt. Maskina er rett og slett død. Har innsett at det smarteste er å kjøpe ny. Men siden det ikke var meg selv som ødela den, lurer jeg på om den kan ha hatt noen verdi. Hadde Leopard og oppgradert minne til 512 MB. Noen som har anelse om hva verdien kan være, om noen?

Og. Har en del data på den som jeg kunne tenke meg å redde ut. Hva kan prisen for å få rekonstruert/henta ut dette være?

Takker for svar! :)
medlem i 220 måneder
 

Re: Verdi iBook G4

Innleggav grimmm » man 22.06.2009 21:35

søskenbarnet mitt hadde krasj på en macbook og fikk beskjed om "mellom 1500 og 2500" i forrige uke da hun var innom eplehuset. Hun husket ikke helt hva som var kriteriene for min/max pris. For redning av data ja.
medlem i 182 måneder
 

Re: Verdi iBook G4

Innleggav csharp » man 22.06.2009 21:50

Dersom det "bare" er maskinen som er død og ikke harddisken, hadde jeg bare kjøpt en 2,5" usb-kabinett og stappet harddisken i det. Da kan du koble det til den nye maskinen din og kopiere ut alt du ønsker.

Et slikt kabinett koster ikke mange hundrelappene, f eks dette som jeg har:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=317452

Usikker på om det er SATA disk i den maskinen da, men det finner du sikkert ut. Hvis ikke må du kjøpe et IDE-kabinett, f eks dette:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323068
medlem i 212 måneder
 

Re: Verdi iBook G4

Innleggav Dr.Pepper » man 22.06.2009 22:10

IDE kabinettet er for 3.5" hdd, det går ikke bra.

Hva mener du med at maskinen er død? Den starter ikke i det hele tatt? Ikke fra CD/DVD heller?

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Verdi iBook G4

Innleggav Eirin » man 22.06.2009 22:24

Usb-kabinett var en god idé, hvert fall i forhold til å betale 2000 for gjenoppretting.

Først virket den bare når laderen var tilkoblet, så plutselig starter den ikke i det hele tatt. Hører en svak lyd som om den prøver hardt å starte, men ingenting skjer.
medlem i 220 måneder
 

Re: Verdi iBook G4

Innleggav H å k o n » man 22.06.2009 23:25

Hvis den er død på samme måte som min (som mange ibooker dør av før eller siden), så kan det hjelpe å presse skikkelig hardt like til venstre for trackpaden både fra oversiden og fra undersiden. Dette for å holde på plass en liten chip som er dårlig loddet.. Verdt et forsøk, kan forklare nærmere om det trengs.
medlem i 214 måneder
 

Re: Verdi iBook G4

Innleggav Linuxguru » tir 23.06.2009 0:05

Hvis dette er en iBook G4 1.33GHz, så hjelper det ikke med trykke-trikset beskrevet over, da innpakkingen av GPUen på disse hovedkortene er endret ift tidligere versjoner.
medlem i 177 måneder
 

Re: Verdi iBook G4

Innleggav Frants » tir 23.06.2009 9:53

Og før du disikerer iBooken bør du i alle fall forsøke å resette PMUen.

http://support.apple.com/kb/HT1431#faq1

Power Manager Unit (PMU) kan av og til forhindre oppstart. Finn din maskin på siden og følg anvisningen.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Verdi iBook G4

Innleggav Franziska » tor 09.09.2010 20:12

Har du kvitta deg med den døde G4'n din? Ser det er en stund siden disse innleggene, men er på jakt etter en ny skjerm til en fungerende G4 jeg har. Bare skjermen som er herpa - og den er vel sikkert hel på din hvis den bare "døde" kanskje?
medlem i 162 måneder
 

Re: Verdi iBook G4

Innleggav reidar_rose » lør 18.09.2010 18:51

Har samme maskin 2005, 1,4 GhZ. Oppgratere til 1,5GB RAM som er maks. Men dessverre - tror jeg ikke den er noe verdt. Sjermkortet er helt på trynet! Det er grunnen.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Verdi iBook G4

Innleggav Dorkfish » lør 18.09.2010 18:55

Hadde den vært i orden hadde den fint vært verdt 1500 kr. Flotte maskiner som duger til det meste.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Verdi iBook G4

Innleggav Eirin » søn 19.09.2010 18:47

Vil noen ha den, sender jeg den gjerne mot at porto blir betalt! Det skal sies at den har en loddrett tynn stripe over skjermen, men dette sannsynligvis ikke er en feil på skjermen i seg selv.
medlem i 220 måneder
 


Returner til iBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere