HFS-volum-feil på iBook?

Diskusjon rundt Apples iBook

HFS-volum-feil på iBook?

Innleggav Haldorsen » søn 05.07.2009 22:36

Min snart 5 år gamle iBook har plutselig sluttet å boote. Jeg kommer til det grå eplet på hvit bakgrunn, men der stopper det. Jeg prøvde å kjøre en diskreparasjon via Diskverktøy på installasjons-CD-en, men fikk denne feilen:

"1 volum kunne ikke repareres fordi det oppstod en feil". Dette er hele feilmeldingen:

Bilde

Jeg har også prøvd "/sbin/fsck -y" i Single User Mode, selv om jeg ikke helt vet hva det innebærer (jeg leste noen anbefalte det på et forum).

Er det noen måte jeg kan løse dette problemet på, eventuelt redde innholdet på harddisken? Jeg har hørt iBooken skal kunne bootes som ekstern harddisk, men jeg finner ikke ut hvordan man gjør det (har googla "boot iBook as external harddrive" med no luck).
medlem i 184 måneder
 

Re: HFS-volum-feil på iBook?

Innleggav arokh » søn 05.07.2009 23:02

Hold inne T når du starter maskinen så vil den boote i Firewire "Target" mode, dvs du kan koble den til en annen maskin via firewire for å aksessere disken direkte. Deretter kan du kjøre f.eks diskwarrior for å redde ut data.

Alternativt kan du også boote fra en ekstern disk og kjøre diskwarrior fra den.
medlem i 213 måneder
 

Re: HFS-volum-feil på iBook?

Innleggav Haldorsen » søn 05.07.2009 23:20

Flott, takk for tipset! Fant heldigvis ut at jeg kunne starte maskinen i Safe Mode. Derfra kunne jeg ta backup av viktige filer, så kan jeg like godt kjøre en full formatering etterpå (hvis det lar seg gjøre da).
medlem i 184 måneder
 

Re: HFS-volum-feil på iBook?

Innleggav arokh » man 06.07.2009 15:15

Tror du vil få problemer med å formatere boot volumet :)
medlem i 213 måneder
 

Re: HFS-volum-feil på iBook?

Innleggav Wavelength » man 06.07.2009 15:19

Dette har skjedd med meg alt for mange ganger!

Forhåpentligvis får du formatert den, men tipper at deler av hdd er skadet! Så da vil maskinen klikke hver gang det området blir brukt!

Så ikke bli lei deg hvis du må kjøpe ny hdd!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: HFS-volum-feil på iBook?

Innleggav mrf00rk » man 06.07.2009 15:33

Kanskje jeg også burde prøve disk warrior?

viewtopic.php?f=146&t=223827
medlem i 213 måneder
 

Re: HFS-volum-feil på iBook?

Innleggav Haldorsen » tir 07.07.2009 1:21

Har du prøvd en Safe Boot da (holde inne shift under oppstart)? Sikkert et ekstremt basic spørsmål, men det er jo lov å prøve :)
Disk Warrior har jeg ikke vært borti, men jeg hører det får en del skryt.

Tror du vil få problemer med å formatere boot volumet

Neida, det gikk faktisk helt fint! Men dere har sikkert rett i at jeg burde skifte ut harddisken. Nå har jeg i det minste kjøpt meg litt tid.
medlem i 184 måneder
 

Re: HFS-volum-feil på iBook?

Innleggav Wavelength » tir 07.07.2009 12:00

Neida, det gikk faktisk helt fint! Men dere har sikkert rett i at jeg burde skifte ut harddisken. Nå har jeg i det minste kjøpt meg litt tid.


Er du heldig så funker den videre. Har selv erfaring med at når du fyller opp disken så kommer den til det som sannsynligvis er en skadet disk, og du får ikke lagt inn mer på disken!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: HFS-volum-feil på iBook?

Innleggav kaada » tir 07.07.2009 13:00

Har du fått reformatert disken og lagt inn nytt operativsystem nå? I såfall vil jeg anbefale deg å laste ned SMART Utility:

http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

Med dette programmet får du en inngående test av harddiskens "feilrapporteringsdings" - S.M.A.R.T (Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology).

1. Last ned programmet og dra det over i "Programmer" mappen.
2. Åpne program og velg disken din fra kolonnen til venstre (klikk "OK" for å få bruke programmet 4 ganger gratis før evt. kjøp).
3. Til høyre, under "Tests", trykk på "More Info"
4. Et nytt vindu kommer opp. Velg "Long" fra nedtrekksgardinet og tykk "Run"

Hva sier resultatet?

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: HFS-volum-feil på iBook?

Innleggav Haldorsen » ons 08.07.2009 11:12

Da hadde vi (dere) rett.

CAUTION: DRIVE FAILING!
The drive /dev/diski0 is failing. It is recommended to backup all files and replace drive.

(SMART Utility)

Så blir det neste spørsmålet hva slags harddisker som er kompatible med denne iBooken. Det som står i nå (den defekte) er en Toshiba MK8025GAS 80GB ATA-harddisk.
medlem i 184 måneder
 

Re: HFS-volum-feil på iBook?

Innleggav kaada » ons 08.07.2009 12:16

Hvilken modell iBook er det du har?

Eplemeny > About this Mac > More Info > Hardware > Model Identifier:

[edit]:

Alternativt kan du bruke denne til å finne hvilken maskin du har:

http://www.ifixit.com/info/ID-your-Mac

Her finner du i tillegg hvilke disker som er kompatible med din maskin. Og hvordan du kan gjøre det selv faktisk. Byttet selv en HD i en iBook G3 og tror det var rundt 60 skruer...

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 


Returner til iBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere