Reinstallere OS X på ibook G4?

Diskusjon rundt Apples iBook

Reinstallere OS X på ibook G4?

Innleggav 517anders » lør 14.11.2009 22:30

Hallo.

Jeg har problemer med noe som tilsynelatende skulle være enkelt. Jeg har en ibook G4 som jeg kjøpte i 2006. Nå har jeg tenkt å reinstallere OS X. Jeg setter i CDen og starter på nytt. MEN!!! Når jeg skal igang med å installere så popper det opp et vindu som sier at jeg ikke kan installere OS X på denne maskinen. HVORFOR?

takk...

+Anders+
medlem i 198 måneder
 

Re: Reinstallere OS X på ibook G4?

Innleggav Wackhy » lør 14.11.2009 22:52

Er det platene som medfulgte maskinen du putter inn? Når man får denne beskjeden er det som regel fordi man putter inn en plate som hører til en annen maskin enn den du skal installere på.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Reinstallere OS X på ibook G4?

Innleggav 517anders » lør 14.11.2009 23:00

Prøvde først med ny macbook plate. Da fikk jeg denne beskjeden. Har etter dette testen med CDen som fulgte med ibooken opp til flere ganger. Får samme beskjed her. Kan det ha noe med at jeg testen med den andre CDen først?
medlem i 198 måneder
 

Re: Reinstallere OS X på ibook G4?

Innleggav Wackhy » lør 14.11.2009 23:05

Du er 100% sikker på at du bruker platen som fulgte med din iBook?
Er det f.eks. til en tidligere modell av iBook vil den nemlig ikke fungere, da hvert sett med plater er konstruert for en spesifikk maskinmodell.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Reinstallere OS X på ibook G4?

Innleggav 517anders » lør 14.11.2009 23:10

Jeg er hundre prosent sikker. Har bare vært eier av to macer. Ibooken og min nye macbook. Det finnes ikke en funksjon som jeg ev. må enable for å få noe til altså?
medlem i 198 måneder
 

Re: Reinstallere OS X på ibook G4?

Innleggav Wackhy » lør 14.11.2009 23:25

Ingen funksjoner nei.
Grunnen til at man får denne feilmeldingen er (som regel) en av to:
1. du bruker en plate som kom med en annen modell enn din maskin
2. du bruker en plate som inneholder en versjon av OS X som rett og slett er for gammel for din maskin.
F.eks. kan du ikke installere OS X Tiger på en MacBook Pro fra 2008. Du kan alternativt boote opp din MacBook i target mode og koble til din iBook for så å kjøre installasjonen gjennom MacBooken (da må du bruke platene som fulgte med MacBooken din), men hvis MacBooken kom med Snow Leopard, eller hvis ikke din iBook er kraftig nok til å kjøre Leopard funker ikke dette heller. Dersom MacBooken kom med Tiger skal det fungere fint å installere via target mode.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Reinstallere OS X på ibook G4?

Innleggav 517anders » lør 14.11.2009 23:37

Macbooken kom med leopard. (Har ikke oppgradert ennå.)
Jeg får teste med target mode. Jeg er ganske grønn på slike funskjoner. Åssen booter jeg i target mode og åssen kobler jeg maskinene sammen. (ev. hvilken kabel?)

Her er ibook spesifikasjoner.
Maskinnavn: iBook G4
Maskinmodell: PowerBook6,7
Prosessortype: PowerPC G4 (1.5)
Antall prosessorer: 1
Prosessorhastighet: 1.33 GHz
Nivå 2-buffer (per prosessor): 512 kB
Hukommelse: 768 MB
Busshastighet: 133 MHz
Start-ROM-versjon: 4.9.3f0
medlem i 198 måneder
 

Re: Reinstallere OS X på ibook G4?

Innleggav Wackhy » lør 14.11.2009 23:41

Da skal den klare å kjøre Leopard helt fint.
For å boote i target mode holder du inne knappen "T" mens du slår på din MacBook, helt til du får et FireWire-symbol som fyller skjermen.
Så er det bare å koble maskinene sammen med en FireWire 400 kabel. Sett inn DVD-platen i MacBooken, slå på iBooken og hold inne knappen "alt" til du ser en meny med forskjellige disker.
Etter en liten stund skal installasjonsplaten dukke opp der, så da bare trykker du på den og starter installasjonen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Reinstallere OS X på ibook G4?

Innleggav 517anders » søn 15.11.2009 0:28

Tusen takk for hjelpsom tilbakemelding forresten.
Da dukker neste problem opp. Jeg har en macbook uten firewire. Så da er jeg vell like langt.
medlem i 198 måneder
 

Re: Reinstallere OS X på ibook G4?

Innleggav Wackhy » søn 15.11.2009 0:30

Da er du ganske fast ja.
Alternativet da blir nok å få fatt i en kopi av OS X Leopard som du kan bruke. Har du en retail-plate kan denne brukes i alle modeller. (En plate som ikke er grå som de som medfølger maskina)
Det beste stedet å få fatt på det nå er vel egentlig eBay, du får ikke kjøpt hverken via Apple eller noen Apple-resellers.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Reinstallere OS X på ibook G4?

Innleggav 517anders » søn 15.11.2009 0:39

Ok... Skal se hva jeg finner ut.
Tusen takk for tilbakemelding hvertfall.

+Anders+
medlem i 198 måneder
 


Returner til iBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron