Finner ikke intern harddisk på iBook G4

Diskusjon rundt Apples iBook

Finner ikke intern harddisk på iBook G4

Innleggav Sammy » fre 04.12.2009 20:28

iBook G4'en til dattera døde med kun spørsmålstegn på skjermen. Hun sier at hun fikk startet den noen få ganger etterpå, men nå var det slutt..

Finner ikke OSX cd'en på den lengre men har også en MacMini og startet på cd'en fra denne. Den stoppet opp siden den ikke fant noen harddisk å installere systemet på...

Antok at disken var død og bestillte ny disk og etter flere timer dissektering og sammenmontering er nå den nye disken satt inn. (kun to skruver til overs....)

Så.. Maskinen startet fint opp på CD'en, men etter at jeg velger norsk språk så kommer meldingen om at den ikke kan installere systemet (antar at meldingen kommer siden det ikke er noen disk synlig når jeg søker etter oppstartsdisk).....

Trenger nå gode råd om what next..

Er iBooken gåen eller finnes det fortsatt håp..
(modell A 1055 - år 2004)

Sam :-/
Sist endret av Sammy den fre 04.12.2009 20:32, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Finner ikke intern harddisk på iBook G4

Innleggav Dr.Pepper » fre 04.12.2009 20:31

Når man setter inn en ny hdd må man ofte, hvis ikke alltid, formatere den. Når du starter fra OS X CD, går du inn på disk utility og formaterer hdd. Tror du må velge GUID table, eller noe sånt.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Finner ikke intern harddisk på iBook G4

Innleggav Sammy » fre 04.12.2009 20:37

Takker for kjemperaskt svar :-)

Problemet er at jeg ikke finner disken noen steder i det systemvinduet som kommer opp.

Jeg antar at det er vanlig at systemet vil vise meg diskene og spørre hvilken jeg vil installere på??

For meg ser det ut som at iBooken tror den overhodet ikke har noen HD i seg. Likedan som når deg gamle (defekte?) disken stod i maskinen.

Sam :-/

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Finner ikke intern harddisk på iBook G4

Innleggav Dr.Pepper » fre 04.12.2009 20:49

Riktig! den kommmer ikke frem før du partisjonerer den. Start fra CD, øverst i menylinjen velger du diskverktøy, formater. Hvis diskverktøy ikke ser hdd, da er all håp ute. Sett at du koblet begge kablene helt inn, vet aldri.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Finner ikke intern harddisk på iBook G4

Innleggav Sammy » fre 04.12.2009 21:16

Dr.Pepper skrev:Riktig! den kommmer ikke frem før du partisjonerer den. Start fra CD, øverst i menylinjen velger du diskverktøy, formater. Hvis diskverktøy ikke ser hdd, da er all håp ute. Sett at du koblet begge kablene helt inn, vet aldri.


Takk igjen for at du hjelper til. Usikker på Mac, selv om det sikkert ikke er mye forskjell.
Finner ikke noe annet enn OS-X DVD skiven i Diskverktøy..

Men, jeg har satt inn en 160Gb disk istedenfor den gamle 40Gb.
Har Apple noe Bios som må endres noe ala på gamle PC'er..?

Hmmm.. 2,5" IDE disk.. har bare EN kabel..?? Du skriver begge kablene...

Sam :-/

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Finner ikke intern harddisk på iBook G4

Innleggav Dr.Pepper » lør 05.12.2009 0:26

Stemmer, jeg ser på ifixit.com at det dreier seg bare en kabel.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Finner ikke intern harddisk på iBook G4

Innleggav Sammy » lør 05.12.2009 1:33

Har nå brukt hele kvelden på denne maskinen og kan snart skru den i blinde.

Har funnet ut følgende:
Tror ikke at den gamle HD'en er defekt. Jeg skrudde istykker hele maskinen og koblet til det som trengtes for å starte den uten alle deksler, og den startet faktisk opp med spørsmåltegn ikonet for så etter to sekund å starte på vanlig måte med login screen. Satte den sammen uten AirPort og den ekstra RAM brikken, og den startet opp atter en gang. Monterte RAM og Airport men da funker den ikke.
Tok ut det igjen men nå var den lite villig...

Satte den gamle disken i en USB boks og bootet på CD.
Den finner ikke disken som et startalternativ, men jeg finner den i diskverktøy. Dvs jeg kunne formatere den etc om jeg ville.

Er det mulig å starte iBook på en USB disk. Hvordan kan jeg la den finne den under boot sekvensen??

Siden iBook'en heller ikke finner den nye disken, antar jeg at problemet slettes ikke ligger i disken...

---
Googlet litt etter startup ibook question mark og google flommer over av folk med problemer...
Er iBook'en et produkt som bare slutter å virke etter noen få år..????

Sammy

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Finner ikke intern harddisk på iBook G4

Innleggav Dr.Pepper » lør 05.12.2009 2:14

Er det mulig å starte iBook på en USB disk. Hvordan kan jeg la den finne den under boot sekvensen??

Nei, det går ikke med ppc!

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Finner ikke intern harddisk på iBook G4

Innleggav taG » lør 05.12.2009 2:34

iBook kan derimot bootes fra FireWire-disk.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Finner ikke intern harddisk på iBook G4

Innleggav T.B.Hansen » lør 05.12.2009 11:27

Mulig jeg ikke har lest tråden godt nok -- men for meg ser det ut som om trådstarter her forsøker å reparere en iBook med en installasjons-CD til Mac Mini.

Dette går faktisk ikke.

Installasjonsdiskene som følger med en Mac, er ikke fullt funksjonelle systemdisker. De er tilpasset den modellen de leveres med.

Man trenger originaldisken, eller en vanlig «retail» systemdisk.

Det siste kan bli et problem, da Snow Leopard ikke støtter PowerPC-prosessoren, og eldre systemversjoner ikke lenger er i vanlig salg.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Finner ikke intern harddisk på iBook G4

Innleggav taG » lør 05.12.2009 13:19

Det var jammen en detalj jeg overså. For å installere os på iBook G4 trengs enten original-disken som fulgte med denne maskinen eller en retail os X-disk (kjøpt i butikk) opp til og med Leopard (10.2, 10.3, 10.4 eller 10.5).

Som T.B Hansen sier så nytter det ikke å starte opp med system-disken til en annen maskin.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til iBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere