iBook G3 som ikke starter

Diskusjon rundt Apples iBook

iBook G3 som ikke starter

Innleggav Dorkfish » søn 10.01.2010 12:03

Noen som har et tips til å få en sik til å slå seg på.

Det handler om en iBook G3 Dual USB med 600 Mhz CPU. Den har slitt litt i det siste med å starte, så de har stort sett hatt den i dvalemodus. Men siste gangen den ble avslått, vil den ikke lenger slå seg på.

Har forsøkt å resette PMU ved å holde inne Shift-Ctrl-Alt-Power, men det har ikke gjort saken noe bedre. Noen som har noen forslag?

Kanskje det er like greit å hive den på søpla eller selge som delemaskin, men jeg vil gjerne gjøre et tapppert forsøk før jeg gir opp.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: iBook G3 som ikke starter

Innleggav tierra-manzana » søn 10.01.2010 16:05

Skje det ingenting når du trykker på startknappen?
medlem i 197 måneder
 

Re: iBook G3 som ikke starter

Innleggav Dorkfish » søn 10.01.2010 16:28

Nei, det skjer absolutt ingenting. :-(

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: iBook G3 som ikke starter

Innleggav tierra-manzana » søn 10.01.2010 16:46

Kan være hovedkortet eller strømforsyning, vanskelig å stille fjerndiagnose.
medlem i 197 måneder
 

Re: iBook G3 som ikke starter

Innleggav Frants » man 11.01.2010 11:38

Sikker på at de tastene var riktig for å resette PMU på akkurat denne modellen? Hvordan man resetter PMU varierer jo med modellene, og noen har faktisk en liten knapp til dette, andre skal du holde inn power-knappen i ti sekunder til du hører et "chime" osv. Andre igjen er det flere steg som må gjennomgås for å få det til, så jeg ville ha dobbeltsjekka med Apples supportsider for å forsikre meg om tastkombinasjonen er riktig.

En av de vanligste årsakene til at eldre maskiner ikke starter er imidlertid at PRAM-batteriet er dødt. Men G3-bærbare begynte vel å ta strøm fra hovedbatteriet og kuttet dermed ut PRAM-batteriet? Eller gjorde de ikke det? Vet at noen av Apples eldre bærbare hadde PRAM-batteri, så ville også sjekket om dette gjaldt denne modellen. Har den det er i alle fall dette det første som jeg ville skifte (og da med et billig fra Clas Ohlson og ikke et dyrt orginalt). Men, altså, jeg tror ikke G3 iBook hadde PRAM-batteri.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: iBook G3 som ikke starter

Innleggav petterw » tir 06.04.2010 12:05

Hei! har fått samme problem på konas iBook - fikk du fikset det..?
medlem i 231 måneder
 


Returner til iBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Leif Kristian